Löpning Kläder, Skor & Prylar 12 inlägg 3746 visningar

Vaporfly i motionsspår

Jesper
1981 • Täby
#1
9 maj 2021 - 16:18 (Redigerad 9 maj 2021 - 16:33)
Gilla
Är det en bra eller mindre bra idé att använda Vaporfly till snabbare löpning (lopp och utvalda kvalitetspass) på annat underlag än asfalt/bana?

Jag tänker framför allt på grusvägar och ”typiska svenska motionsspår” som väl är att betrakta som breda och platta skogsstigar.

Är framför allt orolig för att sulan ska slitas ut mycket fortare. Men samtidigt har jag knepiga fötter, och Vaporfly Next% är de enda snabba skor jag provat som passar mig utanför Altra/Topo/etc.
1967 • Torslanda
#2
9 maj 2021 kl 16:28
1 Gilla
Jag har kört ett par hundra mil på grus och motionsspår, till och med ett par traillopp. Kan bara konstaterra att fästet är lika med noll på löv, stenar och annat, sulan slits väldigt fort, ett av mina par har alla de där svarta plopparna helt borta. Dock är det värt det tycker jag, gillar dämpningen så mycket att jag kan bortse från de andra problemen. Idag såg jag att stenar har i princip slitit upp hela underdelen så man ser delar av kolfiberplattan. Dessa skor är dock sådana som redan har kört sin livslängd som maraskor så de får slitas hur de vill på träning innan de blir till trädgårdsskor.
Jesper
1981 • Täby
#3
9 maj 2021 kl 16:39
Gilla
Tack! Ja, dämpningen är ju rätt beroendeframkallande :). Hur många mil springer du (typ) på asfalt innan du börjar köra grus/stig? Jag är rätt ny på Vaporfly-tåget, bara sprungit 10 mil i mina.
1967 • Torslanda
#4
9 maj 2021 kl 19:16
3 Gilla
Bild uppladdad av Mathias Johansson
Med tanke på hur jag brukar slita skor så är jag nog den sista du skall ta råd från om hur många mil man bör springa i sina skor:-) Detta par första generationens vaporfly gick över 250 mil, inklusive ett dussintal maror och 2 6 timmars. Det var lite kallt om fossingarna under Göteborgs vintermaraton, som gick på grus, men annars funkade de fint. Jag har sett folk som bara springer 2-3 maror innan de tar dem för annat. Jag brukar istället köra ca 100 mil innan de åker över till skogs och grusskor. Har avverkat ca 5 par och har ytterligare 5 i rotation. Man skulle kunna säga att jag är heltsåld på dessa skor. gillar next% bättre än första generationen men det är väl en smaksak. Jag har sprunigt rätt många långpass på grusvägarna i skatås i Göteborg med olika vaporfly. Det funkar bra men springa på cykelvägar i götet med vinter gruset kvar är en helt annan sak. Det gruset skär in skorna och sliter ner dem mycket snabbare.
Jesper
1981 • Täby
#5
10 maj 2021 kl 07:35
Gilla
Kul att höra! Tycker annars det är mycket snack om hur de ”tar slut” efter typ 15-20 mil och att man bara ska springa på asfalt eller bana. Jag skulle mycket hellre köra med dem oftare, som du gör. Låter som att de borde funka utmärkt till Lidingöloppet (förutsatt att det är någorlunda torrt)?
1967 • Torslanda
#6
10 maj 2021 kl 07:47
Gilla
Lidingö funkar större delen av banan men det blir halt på gräset och leran där sådan finns. Det finns ju andra skor som Hoka som har samma typ av plattor och skum men med en sula för terräng. Har bara inte testat dem ännu. Regning asfalt, löv och lera är underlag man bör undvika men i övrigt funkar det på det mesta. Definitionen på slut tror jag har mycket att göra med att man vill komma åt de där sista sekundrarna på ett lopp. Vi som inte jagar världsrekord kan lugn köra mycket längre. Dämpningen är fortfarande mer än ok hela skons livslängd enligt min mening så för skonsam mängdträning är de ypperliga. Funkar riktigt bra på band innomhus med.
Hobbylöparn
Östermalms IP
#7
10 maj 2021 kl 08:32
Gilla
Jag har provat Vaporfly Flyknit (generation 2) på Kungsholmen Runt. Tyckte det var dåligt grepp på grus och uselt grepp på rullgrus.

Där är säkert Next% något bättre, för både OG och FK har ju i princip slät yta under framfoten. Litet som slicks.
Jesper
1981 • Täby
#8
10 maj 2021 kl 11:23
Gilla
Tack, låter vettigt.

Jag skulle ju egentligen helst köra med Next% mest hela tiden då de är så himla sköna att springa i, och om man kan ha dem hyfsat länge blir kostnaden per mil inte så himla hög. Men är det inte lite tråkigt att sakna möjligheten att ta på sig ”tävlingsskorna” när det gäller, givet att de ”reducerats” till allroundskor? Finns ju liksom inga snabbare skor att ta till :).
Hobbylöparn
Östermalms IP
#9
10 maj 2021 kl 11:34
1 Gilla
Jag har sprungit med Pegasus Turbo på Lidingö Runt. Kanske inte samma race sko som Vaporfly, men hyfsat snabb är den allt.

Gick otroligt bra, nytt PB blev det. Kändes som en perfekt sko för det blandade underlaget.
Robert Vestberg
1983 • Sundsvall
#10
10 maj 2021 kl 12:23
Gilla
Då tänker jag att VF Next% har minst lika bra grepp som Turbo på elljusspår och den typen av underlag.
Hobbylöparn
Östermalms IP
#11
10 maj 2021 kl 16:55
Gilla
Robert: Det tror jag med!
Jesper
1981 • Täby
#12
10 maj 2021 kl 19:11 Redigerad 10 maj 2021 kl 19:11
1 Gilla
Låter som att man borde satsa på ett flerpack Next% helt enkelt 😁
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.