Foruminlägg av Jonas Magnusson

< < < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > > >
#1
6 september 2011 kl 22:46
Gilla
Hej
Värken i nacken kan du komma undan genom att succesivt sänka styret . Så vitt du inte har det högst upp nu vill säga. Sänk en ring då och då. Har du sadeln för långt bak kan detta ochså påverka.
Tryck på handens insida kan ge domningar i Medianusnerven, vilket ger surrningar i tumme pek och långfinger samt ulnarisnerven vilket ger surrningar i ring och lillfinger. Bra handskar och en rejält dämpad styrlinda brukar göra underverk.
Jag tror det är ganska få som inte har mer eller mindre ont när man vänjer sig till med racer men det går över.
Ta med hojen dit du köpte den eller be någon som är van cyklist att kolla din sittställning.
Sen så är det viktigt att du successivt ökar din träningsmängd.
Ställ inte cykeln och vänta på att det ska gå över. Fortsätt träna, bit i hop och snart ska du se att det inte gör så ont längre.

Ha det
Jonas

#2
6 september 2011 kl 22:50
Gilla
Hur gör du själv Richard ? Kör du på hårt på cykelbanan?
#3
6 september 2011 kl 23:01
Gilla
Pga felköp så sitter jag med ett par Vittoria Rally Tub 23" . Varesig jag eller ngn jag känner kör på tub längre så är det nån som vill ha dem så är det bara att komma och hämta. Skicka mej ett pm isf.
#4
8 september 2011 kl 09:10
Gilla
Hej, nej jag menade tvärt om, Om du sänker för fort innan du byggt upp bålmusklerna så blir det att du hänger mer på händerna så jag skulle ha kvar det på högsta ett tag till.
#5
9 september 2011 kl 08:01
Gilla
#6
10 september 2011 kl 22:01
Gilla
Det lär jag nog göra :=O
#7
12 september 2011 kl 21:27 Redigerad 12 september 2011 kl 21:36
Gilla
Tja det här är en omöjlig fråga.

Om man kollar på instegsracers runt 10 ' så har Canyon och Rose välutrustade instegsracers, Kadens hade en test i somras som kan vara vägledande om du kollar upp den. Men om du inte är säker på hur en cykel ska vara i förhållande till din kropp så skulle jag rekommendera att du handlar hos en etablerad cykelhandlare lokalt, hör med din lokala cykelklubb vem de handlar av. Köper du en postordercykel så kräver det en del kunskap om det ska bli rätt.

Förutom Cykel behöver du
Pedaler
Skor
Hjälm
Handskar
Glasögon
Jacka/Långärmad tröja
Kortärmad tröja
Cykelbyxor + benvärmare el långa byxor
Strumpor
För att kunna träna i sämre väder kan även överdragskläder tåliga mot väta och skoöverdrag vara bra.

Till cykeln behöver du drickflaska och hållare, pump el motsv att ha med, sadelväska med reservslang, universalverktyg och däckavtagare. Lampor om du tänker dej ut när det är mörkt. Cykeldator är nästan ett måste, iaf en enkel med hastighet, snittfart och distans. Golvpump måste du ha för att få rätt tryck i däcken.

Kolla på www.bike24.com så får du en uppfattning vad pris-spannet på grejor ligger på.

Jag började cykla i år igen efter ett långt uppehåll. Köpte en hoj för knappt 20 och utrustning för uppåt 10. Om jag haft en totalbudget på 15, hade jag saknat något då? Vem vet. Hade jag njutit mer av cyklingen om jag haft en budget på 60 ?

Definiera din totalbudget och gå till en lokal seriös cykelhandlare är det råd jag kan ge.

Välkommen i cykelträsket och hoppas att du ska trivas
#8
16 september 2011 kl 16:23
Gilla
Leopard Trek
#9
17 september 2011 kl 08:05 Redigerad 17 september 2011 kl 08:06
Gilla
Hej

Jag har börjat cykla igen efter lång tids uppehåll ( slutade fter VR 1985 ! )
Brukar köra rundor mellan 50 -100 km med snitt 26-28 så där när jag kör själv, i grupp går det ju lite fortare.
Tyvärr så har jag ett liv som är väldigt fullt av inbokade måsten så jag har svårt att bestämma i förväg när jag kan träna, men skicka mej gärna ett sms om du tror att mitt tempo och pass kan vara ngt för dej.
Tänker försöka köra " fincykeln" oktober ut och sen får den åka upp i tranier. Har även en "fulcykel" som kan gå på alla underlag i alla väder utom värsta halkan, så jag kommer att försöka köra hela året runt när möjlighet finns.

Om du har lust så hör av dej
0736 727295
Jonas
#10
26 oktober 2011 kl 19:32
Gilla
Hello
If next year will be like previous years, there will be good oppertunities to buy entries next spring when the period of transfer starts. Usually in april i think it is.
Alot of people who applies in the fall finds out in the spring that they are not ready for the race after a winter with weightgaining and a lack of training. They will sell their places in the race sometimes to a price lower than it was from the start, the closer you get to the start the cheaper.
Once on spot in Motala, you can, for a small fee, often change your starting number at the TC . That is if you want to ride in the same starting group as your friends.
Check out this site or the site www.blocket.se next spring and I'm sure you will find places for next years race.
#11
7 november 2011 kl 22:12
Gilla
43 i soffan precis nu
#12
20 november 2011 kl 08:58
Gilla
Fomellt så gäller ju ordentlig fram och baklampa, reflex fram och bak och åt sidan och plinga.
Men, estetiskt sett är ju detta helt hopplöst.
Lite beror det på vem du är som person
Jag har inte hört talas om att någon blivit stoppad så länge de haft ett OK fram och bakljus även om några reflexer saknas. Min bror tex körde senast med start strax efter 01 med bara enklaste typen av enkeldiod fram och bak utan att någon sa ngt.
Å andra sidan så har du lagt massa tid på att träna och förbereda dej vill man kanske inte riskara att bli stoppad för att det fattas någon reflex.
Jag gillar inte att förfula cykeln men vill inte heller riskera att bli stoppad.
Utmaningen för mej blir att göra det efter regelboken men så snyggt som möjligt.
#13
4 december 2011 kl 16:14
Gilla
Nackdelen med rullar är att det tar ett tag att lära sig för det flesta med en och annan vurpa på vägen till balans, kolla gärna på You Tube, där det finns en del kul klipp från premiärturen på rullar.När man väl lärt sig blir det mer cykelkänsla då du får med balansmomentet.

Trainer finns från 1000 lappen och uppåt beroende på vad din plånbok och ambitionsnivå tillåter.
Själv köpte jag en Tacx Satori i höst eftersom jag vill hålla igång cykelmusklerrna över vintern, men kompletterar med skidor och löpning och har dessutom inte obegränsat med pengar. Den kostar ca 1800 och är enkel, stabil och har ett 10 stegs motstånd, men ska sägas, inget mer.
Jag har inte pannben mer än att köra max 2 timmar, oftast blir det en. Ganska tråkigt, men man får köra hårt så ger det något iaf.
Jag kör med gamla däck, för snål för annat, och det låter en del men det gör mej inget, har cykeln i ett kallgarage och det blir varmt som attan ändå.
Hur påkostade grejer du skaffar är väl en fråga om hur långa pass du tänkt dej i vinter.
#14
4 december 2011 kl 16:40
Gilla
Hej
Jag har satt min givare på bakhjulet, inte så mycket för absolutvärdet men mer för att ha något så man kan jämföra sig själv mellan träningspassen.
Jag har svårt att veta vilket motstånd på rullen som motsvarar platt landsväg, men jag har satt den så att om jag ligger på en kadens på 85-90 så får jag jobba bra för att hålla snitt 33-34 km/h om jag kör en timma.
Det motsvarar ungefär min ork i klunga på landsväg under optimala förhållanden, en timma i 33-34 i stor klunga orkar jag väl med men sen går det trögare.
Så jag tror jag ligger ganska rätt, men jag håller med dej, man har sett en del som ligger på +40 i snitt och då funderar man på hur det gick till
#15
4 december 2011 kl 18:03
Gilla
En anledning till för mej är att jag vill veta hur långt jag kört på resp kedja/kasset. Jag byter helst slitdelar innan de är helt nerkörda ( iaf på fincykeln )
#16
4 december 2011 kl 19:51 Redigerad 4 december 2011 kl 19:52
Gilla
@ Ronny : Jag använder Park Tools kedjemätare och efter 350 - 400 mil brukar det vara dags att byta, kasett byter jag var annan gång. 2 kedjor per kasett funkar för mej. ( en del kör kedja och kasett längre och byter alltid båda ). Rätt eller fel beror på vem men frågar men iom att jag har såpass billiga komponenter så blir det inte så dyrt. Har kört knappt 600 mil hittils i år.
Jag kör 10 delad 105.
#17
31 december 2011 kl 12:14
Gilla
Hej
Åter till frågan som TS ställlde

Först så ska ha ha klart för sig att inom cykel frodas en enorm prylsnobbism som gör att de allra flesta har utrustning som är betydligt dyrare än vad deras prestation kan motivera, och det är lätt att åka med i detta tänket.

Shimanos grupper är nedifrån och upp 2300- Sora- Tiagra- 105- Ultegra- Dura Ace.

2300 och Sora sitter om du hittar de alls på seriösa hojar på instegsmodellerna. De här är ganska enkla och grovt tilltagna komponenter som har begränsad sltstyrka och precision. Jag skulle inte välja en cykel med dessa komponenter.

Tiagra har tidigare ansetts sådär. Den är nog egentligen OK om du hittar ett bra koncept på tilltänkt cykel i övrigt. Den kommer nu med en 10 delat version som nog är lika bra som tidigare generationers 105. ( Den cyklist som jag känner till som kör längst per år kör på en 9 delad tiagra, har bland annat kört Paris Brest Paris i år )

105 och Ultegra är fina komponenter för den som kör ganska mycket per år. Ultegran är lite smäckrare, lättare och dyrare. Det låter bättre att säga att man kör på Ultegra än 105 men om du inte kör riktigt långt per år så kanske du kan lägga mellanskilnaden till något annat. Med riktigt lång menar jag runt 1000 mil och upp.

Dura Ace hittar du normalt inte på cyklar som är tilltänkta för motionsåkning utan det här är för tävling ( licensierade cyklister )

Detta är min subjektiva uppfattning om Shimanogrupperna, jag säger inte att det är så här men så här ser jag på det. Man kan naturligtvis köpa hur dyra grejer som helst om man har pengar till det.

Övriga vanliga komponentgrupper du kan stöta på är tillverkade av SRAM och Campagnolo, SRAM har jag ingen uppfattning om.
Campagnolo tillverkar som jag uppfattat det inte några uttalade budgetalternativ, vilket då Shimano gör ( 2300, Sora )

Om du inte är en fena på att meka cykel själv så kolla vad din lokale cykilhandlare har och vad de är inkörda på.

Slutligen så vill jag bara säga att jag körde rätt mycket cykel på 80 talets första hälft. De tider jag gjorde då kommer jag inte i näheten av nu, den utrustning som jag hade då var ett skämt jämfört med det jag har i dag.
#18
1 januari 2012 kl 18:22
Gilla
Någon form av skydd så det inte rinner ned svett på cykelns känsliga delar är klart smart att ha men det går väl bra att ta vilken tygbit som helst för detta ändamål, eller köp ett skydd om du vill det.
Trainerdäck är det optimala för trainerrullen, men jag kör med gamla landsvägsdäck som gjort sitt. Ok för mej och lägger hellre pengarna på lite dyrare däck för landsvägen.
Hur stor budget har du och vad du vill ha styr som alltid, finns inga egentliga " måsten ".
#19
3 januari 2012 kl 08:46
Gilla
Hej

ur Bruces Sadelskola som man kan hitta på Funbeat.

Take it or leave it.


" LEKTION 2: SADELNS HÖJD
Nu har du köpt en cykel med rätt ramstorlek. Nu ska vi ställa in sadeln. Vi börjar med sadelhöjden. Fram med mätstickan och din benlängd. Ta din benlängd och multiplicera med 0,883, så får du måttet från vevpartiets center till sadelns övre kant. (Mitt ego igen: 79 cm ben x 0,883 = 69,7 cm.). Så då har vi rätt höjd på sadeln.

Ett annat sätt att ställa in är att sitta på sadeln, sätt hälarna på pedalerna och börja trampa runt bakåt förslagsvis eftersom du inte vill cykla iväg. Du ska med nöd och näppe nå ned utan att behöva vicka på rumpan när du trampar runt. Vickar du på rumpan sitter du för högt. Är benen lätt böjda för lågt.

När du sedan sätter fötterna så stortåleden är rakt över pedalens axel, MED dina cykelskor på fötterna, eller iklickad om du har spd och ena pedalen i nedersta läget, ska knät vara lätt böjd, cirka 30 grader kvar till utsträckt läge.

Om du ställt in sadeln längsledes innan du ställde in höjden, kommer sadelns avstånd till styret ändras när du ändrar höjden. Gör om lektion 4.


LEKTION 3: SADELNS VINKEL
Den här lektionen är enklast. Lägg ett vattenpass uppe på sadeln och ställ in den exakt vågrätt.


LEKTION 4: SADELNS PLACERING I LÄNGDSLED
Nu börjar du få behovet av din sociala kompetens och utbudet av vänner som vill hjälpa till. Sätt dig på på cykeln med cykelskorna på och klicka i om du har spd. Oavsett om du har spd eller inte, ska stortåleden vara rakt över pedalens axel. Om inte, justera klotsen under skon.

Sätt pedalerna rakt fram och rakt bak, alltså klockan 9 respektive 3. be kompisen hänga ett lod, eller låtsas att hen hänger ett lod på framsidan av det främre knäet. Då ska lodet hänga rakt ned över din stortåled och pedalens axel. Om inte, justera sadeln bakåt eller framåt.

Är du socialt handikappad och inte har några vänner, så gör som jag gör ;~), jag sitter i hallen med hallspegeln till höger om mig och spanar in den snygga cyklisten och där kollar att det tänkta lodet från knäets framsida hänger ned rakt ovanför stortåleden och pedalens axel.

Ändrar du sadeln längsledes, kontrollera så inte höjden ändrats. Om, gör om lektion 2.

Sådär! Gratulerar, nu har du ställt in sadeln enligt alla teorier. "

Vid intresse så hittar ni mer här http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=437639


MVH Jonas








#20
6 januari 2012 kl 23:22
Gilla
Jag förstår hur du tänker. Det ser ju lite löjligt ut när man registrerar +40 på trainerpass och sen ligger på 25 när man är ute på landsvägen.

Men jag tycker ändå att det är var och ens sak hur man väljer att registrera sin träning. Kan inte se något problem med att logga fiktiva trainermil.



< < < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > > >