Foruminlägg av Jesper Knudsen

#1
3 juni 2014 kl 21:51
Gilla
Jag uppgraderade mina reparto corse hjul och köpte just Campagnolo Scirocco 35mm. Dom känns bättre och är lättrullade. Jag har förbättret många personliga rekord på dom ~50 milen jag har haft dom, men om det beror på form eller hjul vet jag inte. Är dock bara en glad motionär utan mycket erfaranhet av cykel. :-)
#2
22 juni 2014 kl 20:11
1 Gilla
Att du känner dig långsam i backarna låter som att du kör på för hög växel (= för låg kadens), har fel inställning på cykeln (t.ex. sitter för lågt) eller använder fel trampteknik (t.ex. om du cyklar som du skulle göra på en vanlig cykel). Kan oxo bero på att du är otränad på cykel, men om du röjer andra hinder först, så vet du att det "bara" är träning som gäller. :-)

Först ska du kolla över att din cykel är rätt inställd för dig - speciellt att du inte sitter för lågt. Många får gjort en riktig bikefit hos en specialist, men du kan komma långt med nån timme på youtube oxo.

Sen kan du träna på rätt trampteknik. Hitta en platt sträcka, klicka ur ena foten och kör runt med den andra. Växla fot lite då o då. När det känns naturligt för dig, så har du lärt dig en trampteknik som använder dina benmuskler mer optimalt för cykling. Detta kommer också att påverka din snittfart.

Sen hittar du värsta j*vla backen i närheten, gärna lång och seg och börjar träna. Upp o ner, så mycket du orkar (akta dina knän, avbryt när du får känningar) - gör experiment med att hitta din optimala kadens - prova att ställa dig upp lite då o då. Du är van motionär, så du känner antagligen din kropp bra nog till att känna igen när du får den bekväma känslan av "såhär kan jag köra hela dagen" och sen pusha lite hårdare för att flytta gränsen.

Det finns säkert andra som kan ge bättre köpråd angående cykel - jag kör själv på en alu Bianchi via nirone 7 med Campa Veloce på 8,5-9 kg. Tänker så här att det inte är lönt att offra för mycket på en fin carbon cykel när jag själv väger några kilo för mycket. Bättre och billigare att träna bort det först. :-) Men som Johan sa, satsa på bra hjul, det gör en stor skillnad.
#3
15 juli 2014 kl 20:42
Gilla
Hej!

Jag är väldigt nära att köpa en ny cykel från en av dom stora tillverkarna som bara har försäljning på internet, men har upptäckt att vissa LBS (2 i Lund iaf) inte utför service på dessa - oftast med en luddig referens till konsumentköplagen som dom inte själv förstått.

Jag fattar att den verkliga orsaken är att dom vill "straffa" dom som köper likvärdiga cyklar på nätet billigt istället för att handla hos dom - men då kan dom väl säga det, eller ta en högre timpris istället (när cykeln inte är köpt hos dom). :-)

Hur som helst så letar jag efter en kompetent cykelhandlare med vana att handtera racercyklar, som som inte är helt så kortsynt, och ser vilket håll vinden blåser - även en servicekund ger ju inkomst, och möjlighet till merförsäljning. Helst Lund/Eslöv/Malmö, men kör gärna längre för att få slänga mina pengar efter en LBS med rätt bemötande. Betalar gärna lite mer.
#4
16 juli 2014 kl 06:29
1 Gilla
@Erik, Johan. Tänkte väl att pianot skulle spela sådär, så låt mig förklara. Jag har lånat en cykel av en kompis när han va på semester, och det va utan tvekan den bästa cykel jag har provat - under dom 3 veckorna har jag kört som en kung med fantastiska köregenskaper, och *måste* ha den cykel som desutom har några rätt innovativa element du inte hittar nån annanstans.

Jag har aldrig varit så bekväm med en cykel nånsin, och jag har provat en del. Därför bliver det den - även om jag får betala lite mer för service, eller helt enkelt får göra den själv. Är inte helt nybörjare på mekande, men skulle gärna ha en backup plan innan jag trycker på köp.

Om ni gärna betalar mer för era inköp genom livet, för grejor som inte är *just* det ni vill ha för att gynna lokala företagare, får ni för min skull väldigt gärna göra det. Tänker ni aldrig handlat på City gross, bottle shop, och endast köpt bil och hus av lokala handlare / mäklare? ;-)

@Karel: det får nog bli så, fast det hade varit tryggt att ha en mekaniker i bakhanden om nått skulle strula. Får väl helt enkelt skicka den till förhandlaren om situationen skulle uppstå.
#5
16 augusti 2014 kl 21:56
1 Gilla
Jag hade också lite problem med kramp, men kom på hur jag kan motverka det. För mig hände det ofta efter långa, rejäla motlut (kör gärna hårt i backar, Zon 4-5) som ersattes direkt av utförskörning. Då det va backen som va målet sket jag i att trampa utför - krampen kom som en klocka när jag började belasta igen i nästa backa.

Lösningen för mig va att aldrig sluta trampa. Även om du kör utför i 70 km/t låter du benen gå runt - har inte haft riktig kramp sen jag började med det.

Det finns säkert jättemånga olika anledningar till kramp - lösningar som funkar för mig funkar kanske inte för dig. Du får nog helt enkelt prova alla tips i tråden.
#6
21 oktober 2014 kl 19:52
1 Gilla
Om du har bråttom, kolla med Ride of Hope som gör olika grupper/tidsmål även på vätternrundan. Där kan du nog säkra en plats redan nu.
#7
17 november 2014 kl 09:27
Gilla
Lås & stöd - nej. Din cykel är din kompis, den lämnar du aldrig ensam ändå, så det är onödigt att släpa runt på ett lås. Stöd behöver du inte; luta cyklen mot ett träd eller använd cykelhållarna i depån.

Skärmar kan va bra, men räkna med att 9 av 10 inte har dom. Även om du är snäll och monterar skärmar, då skvätter dom andra ner dig om det är blött.

@anita - du tänker nog på ass-savers eller "egoskärmar". Dom skyddar bara rumpan för den som cyklar, inte andra i klungan. Personligen använder jag Crud roadracer skärmar på träning när det är blött, dom funkar bra.
#8
21 december 2014 kl 20:03
Gilla
LVG "eliten" kör inte (eller mycket sällan) med däck+slang. Dom använder oftast tubdäck istället, där slang och däck är en samlat enhet, och måste limmas/tejpas på en fälg som är anpassat för just detta. Är väldigt tveksam på om det är sånt du vill ha.

OM det är tubdäck du är ute efter kommer du att få väldigt många olika svar; det är närmast en religionsfråga för många cyklister. Många verkar dock gilla Vittoria Corsa CX eller Continental competition för hyfsat bra balans mellan känsla, punkteringsskydd och rullmotstånd.
#9
19 januari 2015 kl 22:52
Gilla
Åk till en bra cykelhandlare, och få mätt rumpan först. Det är väldigt individuellt vad som passar just dig. Din sadel bör va ganska hård och ha rätt bredd för din baksida.

Du bör oxo se till att ha cykelbyxor av bra kvalitet - gärna nån som är gjort för distans. Nästan alla mår bra i ett par Assos S5/S7:or, men billigare kan göra det - mina DHB från wiggle är ganska sköna dom med. Se till att ha ekstra byxor med, "Blöjan" torkar inte över en natt när du tvättat dom på kvällen, och du vill *INTE* köra med blöta byxor. Använd desutom byxfett.

Sen är det bara att vänja sig vid lång tid i sadeln. Lycka till. :-)
#10
12 mars 2015 kl 17:06
Gilla
Et par snabba tips:

- Inga underkläder
- Byxfett/Chamiois creme (t.ex. Assos chamois crème, eller "bara" helosan) - båda på inlägget efter tvätt och direkt på baken.
- tvätta cykelbyxorna efter *varje* tur
- Undvik att raka friktionsytor (nöja dig med trimning om du måste)

Om inte ovanstående hjälper:
- Mät rumpan och kolla om din sadel är för smal eller för bred till just din anatomi (cykelhandlare har instrument för detta)
- Mät upp om du kanske sitter för högt eller för lågt, så att du "gungar" över sadeln när du trampar - det skapar onödig friktion

Säkert andra som har lite bra tips oxo - tror nästan alla har provat samma som dig tills dom kom på vad som funkade för dom. :-)
#11
16 mars 2015 kl 13:52
Gilla
jag använder dessa på min CX - med ganska fint mönster är dom bekväma på asfalt, samtidigt som dom har bra grepp på grusväger. Dom är ganska dåliga på leriga skogsparti, men där kör jag sällan.
http://www.conti-online.com/www/bicycle_de_en/themes/cross/cyclocross_speed_en.html
#12
16 mars 2015 kl 19:04
Gilla
Det kan nog stämma - har bara kört ~80-90 mil på mina (hälften grus/skog, hälften asfalt) så kan inte avgöra livslängd än - men rent logisk borde dom små mjuka, individuella gummidobbarna väl ta mer stryk än et grovare eller slätare mönster. Bekväma är dom dock :-)
#13
2 maj 2015 kl 14:04
Gilla
Ät/drick nått vettigt, gärna med mycket kolhydrat kort efter målgång. Efteråt (om möjligheten finns) rulla gärna 15-20 minuter med normal kadens men VÂLDIGT lågt motstånd (använd endast lilla klingan) - pulsen ska knappt lämna viloläge.

Se till att sova/vila lite mer än vanligt på natten efter loppet. Om benen känns tunga när du vaknat, planera då ca. 1 timme långsam cykling (igen endast låga växlar) - du ska nästan skämmas över hur långsamt det går.

Dagen efter ska du va redo för nya utmaningar.

Lycka till!