Foruminlägg av Viktor

#1
13 december 2020 kl 08:34
Gilla
Jag har en Suunto 9 med smart sensor pulsband.

Har upplevt samma problem som vissa av er beskriver med väldigt oregelbunden och orimligt hög puls i perioder. Jag har för vana att alltid fukta under pulsbandet när jag tar på det, vilket snabbar på att stabilisera pulsläsningen (då den vill fungera). Trots detta så har jag bytt 3 pulsband under 1,5 år på garanti från Suunto, de verkar helt enkelt inte hålla den kvalitet jag förväntar mig.

Så funderar om inte pulsbandet i sig kan vara problemet, sen har troligen olika appar olika algoritmer för att jämna ut kurvorna.

Optisk mätning har aldrig fungerat för mig, ligger i regel 15-20 slag från vad jag borde göra.

Som jämförelse hade jag innan en Garmin Fenix 3 med tillhörande pulsband som aldrig felade under de 3 år jag hade klocka/pulsband trots att jag då aldrig fuktade sensorer innan.
#2
14 december 2020 kl 21:19
Gilla
Dina problem är precis som de jag haft tidigare. Helt opålitlig pulslavläsning.

Jag har fått nytt band av supporten på garanti då jag skickat länkar från Suunto App där det är tydligt hur oregelbunden pulsen är jämfört med tempo och kupering. Att beskriva att man inte haft liknande problem med 3 år gamla Garmin HRM kan underlätta också.