Löpning Kläder, Skor & Prylar 41 inlägg 10594 visningar

SUUNTO app

Dan Larsson
1952 • Borlänge
#1
5 december 2020 - 18:52
Gilla
Bild uppladdad av Dan Larsson
Jag har nu installerat(bytt till) Suuntos nya app.
1. Kan man öppna ett sparat pass även i datorn? Om JA hur då?
2. Kan man zooma i appen? Det kunde man i Movescount. Inte helt enkelt att analysera ett pass "utan förstoringsglas".
< < < 1 2 3 > > >
#21
12 december 2020 kl 15:05
Detta inlägg har raderats
1985 • Sandviken
#22
13 december 2020 kl 08:34
Gilla
Jag har en Suunto 9 med smart sensor pulsband.

Har upplevt samma problem som vissa av er beskriver med väldigt oregelbunden och orimligt hög puls i perioder. Jag har för vana att alltid fukta under pulsbandet när jag tar på det, vilket snabbar på att stabilisera pulsläsningen (då den vill fungera). Trots detta så har jag bytt 3 pulsband under 1,5 år på garanti från Suunto, de verkar helt enkelt inte hålla den kvalitet jag förväntar mig.

Så funderar om inte pulsbandet i sig kan vara problemet, sen har troligen olika appar olika algoritmer för att jämna ut kurvorna.

Optisk mätning har aldrig fungerat för mig, ligger i regel 15-20 slag från vad jag borde göra.

Som jämförelse hade jag innan en Garmin Fenix 3 med tillhörande pulsband som aldrig felade under de 3 år jag hade klocka/pulsband trots att jag då aldrig fuktade sensorer innan.
Oldboy
1952 • Danderyd
#23
13 december 2020 kl 23:15
Gilla
Det är vanligt att det tar 10-15 minuter att få stabil mätning med pulsband, vanligen anses det bero på att man måste bli svettig innan pulsbandet fungerar bra. Möjligen kan det ha något att göra med att hjärtat anpassar sig också, men då borde man se liknande effekter med optisk pulsmätning. Optiska mätare mäter verklig puls (alltså blodets pulserande strömning), pulsband tar ett förenklat ekg, det elektriska reagerar alltid först, rytmen på utpumpat blod laggar, särskilt när man mäter en meter bort från hjärtat.

Nu ska optisk pulsmätning på handleden inte förväxlas med optisk mätning med en lös sensor i ett eget armband som Polar OH1, de arbetar under helt olika förhållanden. Jag har kört OH1 mot en klocka med väl fungerande pulsband, de mätte väldigt lika - efter 15 minuter alltså- den optiska laggade något vid pulsökningar, t ex i uppförsbacke, men det var inte så mycket att det har någon praktisk betydelse- för mig i alla fall (och då har jag periodvis behövt ha stenkoll på pulsen). Nu sitter min optiska mätare bara en halvmeter från hjärtat (ovanför armvecket), vilket gör eftersläpningen mindre.
Jenny Nilsson
1968 • VALLENTUNA
#24
14 december 2020 kl 10:30 Redigerad 14 december 2020 kl 10:30
Gilla
En uppdatering om mina problem...

Jag kom ju på att makens pulsband ligger helt oanvänt sedan några år. Jag "snodde" det med makens medgivande. Det är i samma storlek som mitt egna, men sitter hårdare. Det mäter korrekt från start, har testat ett spinningpass och ett löppass. Jag spänner alltid åt så hårt det går och jag fuktar alltid med vatten innan passet kör igång. Jag låter klockan hitta pulssensorn. Jag placerar det på korrekt ställe. Jag har bytt batterier i mina tidigare när det börjat fungera dåligt och jag har regelbundet tvättat i tvättmaskin. Allt som Suunto säger att man ska göra.

Deras support säger att pulsbandet kan behöva bytas en gång/år och att sensor behöver bytas vartannat år. Jag har bytt pulsband en gång om året och sensorn till denna klocka är två år gammal. Trist om deras support har rätt, för jag tycker att det är eländigt dåligt om en sensor bara ska hålla två år...

De här två passen som jag kört har känts stabila, inget strul alls med sensorn. Jag känner nästan att det är läge att skriva in i jogg även när nytt pulsband och ny sensor tas i bruk, för att hålla koll...

Kram,
Jenny
1985 • Sandviken
#25
14 december 2020 kl 21:19
Gilla
Dina problem är precis som de jag haft tidigare. Helt opålitlig pulslavläsning.

Jag har fått nytt band av supporten på garanti då jag skickat länkar från Suunto App där det är tydligt hur oregelbunden pulsen är jämfört med tempo och kupering. Att beskriva att man inte haft liknande problem med 3 år gamla Garmin HRM kan underlätta också.
1980 • Åby
#26
18 december 2020 kl 10:13
Gilla
Hej!

Pulsband:
Släpptes ett uppdaterat pulsband från Suunto för ett tag sen som iaf för mig och många andra har fungerat felfritt sen jag började testa det, har du kvar garanti så kan det vara värt att ta en rond med supporten och se om de kan lösa ett åt dig.

Sports-tracker:
Detta var ett företag som låg inom Amer Sports-sfären redan innan Suunto gick över till den plattformen för vidareutveckling av Suunto-appen. Det har inte kommunicerats offentligt, men min känsla är att merparten av de som analyserar sina data gör det via tredjepartstjänster som Strava och TrainingPeaks medan appen blir mer översiktlig och för att dela pass på sociala medier - då blir det ju naturligtvis så att man får välja var man lägger krutet, Tyvärr är Movescount inte en plattform för framtiden och därför kommer den fasas ut (eller, lever på övertid sen långt tillbaks).

I dagsläget finns det direktsynk mellan Suuntoappen och massor av tredjepartstjänster (b.la Jogg.se) dvs så fort klockan fört över passet till appen så dyker det också direkt upp i den andra tjänsten - det enda du egentligen behöver Suuntolink till är när det kommit en ny release (vilket det nyss har gjort förresten - 2.13.18 :) för uppdatering.
Oldboy
1952 • Danderyd
#27
18 december 2020 kl 10:50
Gilla
Mattias, jag kan mycket väl byta bort Movescount mot nån tredjepartsapplikation, det jag inte vill bli av med är att synka klockan via datorn, vilket nu sker genom en windowsapp som heter Suuntolink. Måste ju ändå koppla en sladd till klockan för att ladda den. Varför behöva slå på bluetooth för att synka till en mellanhand?
Det ser ut som om Suunto försöker bygga upp ett socialt nätverk kring sitt varumärke, vilket jag tror är dömt att misslyckas, Garmin lyckades inte heller nåt vidare. Jag är löpare och delar mina pass med folk på jogg, jag har inte identiteten "Suunto-fan". Apple har lyckats dela världen i Iphone-gillare och Iphone-dissare. Kanske Tesla också. Suunto erbjudet inte det där extra, långt ifrån.
1980 • Åby
#28
22 december 2020 kl 11:27
1 Gilla
@oldboy framtiden är ju Suuntoappen vare sig vi vill eller inte, förr eller senare kommer Movescount stängas som tjänst och då har du inte längre någonstans att ladda upp dina data för att senare studsa vidare till jogg. För att få synken att fungera är det inte svårare än att ladda ner appen, skapa ett konto och sen koppla jogg som tredjepartstjänst.

"visst sjutton synkar Suuntolink även med Suuntoappen om man har kopplat dem" säger jag till mig själv, var ju dock åratal sen jag gjorde det eftersom jag gillar att slutföra passet, dricka lite vatten och sen kolla på det direkt i mobilen... men jag är lite otålig av naturen :)



Oldboy
1952 • Danderyd
#29
23 december 2020 kl 00:00
Gilla
Mattias, jag säger inte att det är svårt att ladda ner appen, jag säger att det är en dålig lösning för mig eftersom mitt intresse av att titta på passet i mobilen är precis noll och jag ändå måste koppla klockan med en sladd till något (t ex datorn) för att ladda den. Vill jag ta en snabb titt på passet gör jag det direkt i klockan. Suunto har ju fått reaktioner från andra användare som gjort att de inte stängt ner Movescount i år, vilket de hade sagt att de skulle.Jag behöver inte Suunto, vi får se vad som händer.
1980 • Åby
#30
27 december 2020 kl 23:38
Gilla
Förskjutningen av att stänga ner Movescount hade mer att göra med covid-19 och att viss funktionalitet inte hunnits fått på plats än reaktioner från användare faktiskt. Vi fick rätt mycket feedback (som väntat) i början men i takt med att migreringen gjordes blev iaf jag förvånad över hur smärtfritt det gick och det positiva mottagandet av funktionerna i appen. Visst, det saknas en del analysfunktioner och sports-tracker är ju inte lika vasst som Movescount men för överblick så är kalenderfunktionerna och sammanfattningarna riktigt snygga.

Det jag försökte få fram var alltså att du inte behöver använda appen för annat än att låta klockan överföra via den. Efter att du kopplat tredjepartstjänst till den du använder (jogg/strava/TP/whatever) kommer du aldrig behöva öppna appen utan lugnt surfa till den sidan via datorn och se dina resultat. För mig ser jag mina pass i princip samtidigt på Strava som i Suuntoappen så det är ingen fördröjning att tala om. Laddning och uppdateringar kräver såklart sladd och så kommer det fortsätta vara tills man sätter Qi eller liknande lösning, men det ser jag som ytterst tveksamt för annat än de klockor som går mer åt wearables.

PerNygren KeneNisa
1968 • Säter
#31
28 december 2020 kl 11:45
Gilla
Går det att ladda ner appen till en stationär dator(PC)?
Jenny Nilsson
1968 • VALLENTUNA
#32
29 december 2020 kl 08:14
Gilla
PerNygren KeneNisa:

Det funkar inte på min laptop och enligt Suuntos support funkar det enbart på mobil och padda. De var inte alls mottagliga för att göra en app som går att använda på laptop/pc...

Som Mattias skriver så kan man ju länka direkt till tex Strava, jogg mm, vilket jag gör, och där kan man ju använda laptopen. Problemet är att inget annat program ersätter Suuntos egna Movescount, jag har ju hela tiden sett att olika program verkar ha egna logaritmer och får lite olika värden på samma pass. Jag har därför tidigare valt Movescount som min "sanning". Nu funkar inte det längre och jag kan inte göra alla saker i appen som jag kunde göra i Movescount tidigare. Det är väl därför jag är mest ledsen, att inte alla funktioner från Movescount finns i appen...

Kram,
Jenny
1980 • Åby
#33
7 januari 2021 kl 12:35
1 Gilla
@Jenny algoritmerna som används för estimering av VO2Max osv har till stor del varit baserade på den vetenskap som finns och återfinns i moderniserad form i Suuntoappen, utöver det har det använts funktioner på licens från Firstbeat och om jag inte missminner mig så används de även i b.la Trainingpeaks.
Det är fortfarande så att Suunto själva inte gör alltför mycket filtrering av rådata jämfört med andra tjänster så det klockan "ser" är också det som återfinns i passen i efterhand.
Oldboy
1952 • Danderyd
#34
23 januari 2021 kl 11:03
Gilla
Vilken gratis (eller billig) web-baserad tjänst ska man använda för att ersätta Movescount? Alltså för att titta på sina pass: puls, fart, gärna höjdmeter och en kartbild är det som är intressant för mig. Just kartor hittar jag inte info om på Strava eller Runalyze, som har gratisversioner. Nån som kan tipsa?

Efter att ha tjatat om att de ska, nån gång i framtiden, mailade Suunto och sa att på tisdag drar vi! Tala om att ge service till sina, snart före detta, kunder.
Oldboy
1952 • Danderyd
#35
31 januari 2021 kl 23:54
Gilla
Nej, det är inte bara att ladda ner appen och skaffa ett konto hos en tredjepartsleverantör, sen funkar det automatiskt. Det gör det inte. Det fynkar inte ens automatiskt att synka mellan klpockan och appen, har hittills fått logga in flera gånger på appen och parkoppla varje gång. Bu säger jag. Dessutom funkar inte automatisk överföring till Runalyze, inte ens manuell eftersom passen inte hittas.Bub.
När jag loggat in på appen har jag behövt slå på platstjänster, jag får väl lära telefonen att komma ihåg inloggningen så jag slipper göra det manuellt, det går nog. Om synkningen inte funkar med platstjänster av så är appen felkonstruerad, jag har en Teslaapp som också har bluetooth-koppling till bilen, när jag skulle koppla ihop dem första gången ville den ha platstjänster men det behövs inte längre. Jag vill inte att diverse appar ska kunna spåra mig hela tiden, de "stjäl" så mycket data ändå. Batteritiden har blivit klart sämre sedan jag installerade appen också.
Tror Suunto har bitit sig i svansen, jag behöver ju inte klockan, kan installera en annan app och köra med telefonens GPS. Vi får se, ger den en chans till, på nåder.
1980 • Växjö
#36
1 februari 2021 kl 22:18
Gilla
Fick ett Mail från Suunto för ett tag sen som nämnde att movescount skulle gå ur tiden. Som trogen kund fick jag en fin 30% rabatt och beställde en Suunto 9.
Sjukt nöjd med min ambit som jag haft i 8? år och hoppas denna ska bli lika fin.

Synkningen funkade fint för mig. Första passet som jag gjorde idag fördes över från klocka till app till jogg automatiskt.
1974 • Märsta
#37
10 maj 2021 kl 19:10 Redigerad 10 maj 2021 kl 19:12
Gilla
Hej! Testar att langa in en fråga i tråden om synkronisering till nya appen. Min klocka säger att jag ska "synkronisera mina moves". Grejen är att jag för över alla moves till nya appen efter varje runda. Ändå säger klockan alltså att jag ska synkronisera. Jag fattar att jag gör fel någonstans? Har någon stött på det här tidigare och vet hur jag ska göra?

Tidigare synkroniserade jag till Movescount på datorn. Sedan några månader sedan har Movescount stängts för synkronisering, som ni såklart vet. Då verkar det också som att klockan inte tycker synkroniseringen genomförts och fortsätter använda minne.
1974 • Märsta
#38
10 maj 2021 kl 19:11 Redigerad 10 maj 2021 kl 19:13
Gilla
(forts.) Nu har jag använt 97 procent av minnet. Kapar den bakifrån om jag springer i morgon utan att hitta en lösning, nån som vet?
Oldboy
1952 • Danderyd
#39
10 maj 2021 kl 21:49
Gilla
Maila eller ring till supporten och fråga, de har en support i England som svarar på udda tider om du inte får tag på någon i Sverige eller Finland som det går att prata allvar med.Jag har i alla fall ibland fått hjälp när jag haft problem. Men det var lättare när det var ett litet, udda märke.
Jenny Nilsson
1968 • VALLENTUNA
#40
11 maj 2021 kl 16:20
Gilla
David S,
Har du tagit bort kopplingen till Movescount från klockan? Och appen?

Jag hade strul i början och då fick jag rådet att ta bort att kopplingar från klockan och appen och sedan göra en ny, som bara går till appen då.
Efter det hade jag inte några problem alls!

Som Oldboy skriver, kan vara läge att kontakta supporten!

Kram,
Jenny
< < < 1 2 3 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.