Foruminlägg av anders lindgren

#1
16 augusti 2011 kl 13:51
Gilla
Bytte för ca ett halvår sedan från 53/39 och alu till 50/34 (med11-25 kasett) och carbon. Jag känner definitivt skillnad mellan dessa set-ups. Anledningen kan dock vara att jag bor i Österrike och cyklar mkt i Alperna. Jag kom helt enkelt knappt upp för backarna med 53/39 : ) Men som tidigare sagts ska det allt va rätt mkt kuperat för att 50/34 ska va rätt om du frågar mig. Jag är förvisso en glad amatör (vilket kanske framgick av att jag var tvungen att byta vevparti för att ta mig upp för backarna...) men det är tydligt att man både trampar ur 50:an liiiite väl tidigt (det blir en satans kadens i 75-80 km/h, haha) samt att mellanregistret blir ngt lidande. Det är helt klart värt det här nere där nästan alla cyklar till annat än proffs säljs med 50/34 eftersom så många cyklar riktigt kuperat. Under semestern hemma i Sverige i somras märke jag dock att 53/39 hade varit en bättre set-up.
Summan av detta i min värld? Tja... Här nere är valet glasklart. 50/34 alla dagar i veckan. I Sverige. Njaaee... Kände aldrig att jag saknade ngt med mitt 53/39 i Sverige, men tänkte på att det inte kändes helt nödvändigt med 50/34 när jag var hemma på semester i somras.
Vad gäller carbon vs alu så hör jag nog till de som säger att det finns en viss skillnad i comfort... Men å andra sidan vet jag inte hur mkt som kan härledas just till rammaterialet. Jag uppgraderade rätt rejält från en Columbus Pinta RS till en Kouta Kharma Race. Lättaste och billigaste sättet att få det lite bekvämare e ju annars att släppa ut lite luft ur däcken ; )
#2
17 augusti 2011 kl 09:17
Gilla
Precis Heff : ) Det va i backen upp i, korta men ack så branta, Koppenpas mellan Obertraun vid Halltstätter see och Bad Aussee, med 23% lutning som mest, som jag fick stanna och hämta luft ett par ggr samtidigt som jag svort över mitt 53/39 förra sommaren : ) På måndagen efter var det jag som beställde ett 50/34.
#3
17 augusti 2011 kl 10:31
Gilla
Hade en Pinta RS som första-hoj. Kalasbra som det. Klart att man efter ett tag på den känner att det finns bättre hojar där ute. Men som instegsracer är den kanon. Sen är det ju inget tvivel om att man får mer cykel för pengarna hos Rose och Canyon. Det är ju bara att jämföra priser och komponenter. Men man måste ju väga det mot att sitta å vänta på grejerna samt att behöva pilla mer själv. Som redan sagts skulle jag inte lägga pengarna på en Velo utan i så fall hellre uppgradera Pintan med bättre hjul efter hand. 105-komponenterna på Pintan är ju inga superlättviktare men mkt pålitiliga och slitstarka.
#4
2 september 2011 kl 11:04 Redigerad 2 september 2011 kl 11:03
Gilla
mountainbike=skärm
landsvägscykel=utan skärm
svårare än så är det inte : )
lite mer utvecklat kan man la säga att du vill ha en skärm på mtb för att styra undan grenar etc samt ta hand om solen som ibland slår igenom grenverket eftersom du ofta cyklar med klara eller orange glas när du kör mtb. solglas är ofta för mörkt i skogen även om det är soligt, men du vill så klart ha glasögon för att inte få lera, kvistar och annat i ögonen.
landsväg är risken (förhoppningsvis) tämligen minimal att få en gren i ögat. Samt att du kör med solglasögon eftersom du kör i öppen terräng i motsats till mtb i skogen. alltså behöver du ingen skärm.
och sen är ju koderna viktigt! haha. på landsvägshjälm har man ingen skärm. precis som man så klart alltid har vita sockar när man cyklar landsväg. så e det bara! ; )
#5
5 september 2011 kl 11:10
Gilla
Aj fan Fritz! : ) Jag e helt hemma på alla punkter utom nr 7. Visste inte att man inte fick va skägg-lurk på landsvägen : ) Det här blir svårt beslut! Bryta mot koden eller ta bort ngt som varit en del av mig sedan -95! Hehe... Alt kanske bara köra mtb...
#6
8 september 2011 kl 13:12
Gilla
Den gamla devisen "better to look good than to play well" från filmen White Men Can't Jump från -92 med Woody Harrelson och Wesley Snipes ska sannerligen icke underskattas ; )