annons

Foruminlägg av Tess Åkerström

#1
30 december 2008 kl 16:52
Gilla
Oproffsigt bemötande på Löplabbet

Jag har läst en del inlägg på forumet gällande Löplabbet som är både positiva och negativa, jag delar gärna med mig av min upplevelse för er som är på väg för att inhandla en ny sko. Jag besökte Löplabbet Kungsgatan där jag fick hjälp med att hitta en sko av en trevlig och kunnig kille. Till en början var jag supernöjd med min Nike Gore-Tex sko, men efter ca 30 ggr användning började jag få ont i mina hälar samt ett pysande ljud hade uppstått. Jag begav mig till Solnabutiken där personalen inte ville titta på skon utan sålde mig hälkilar som skulle hjälpa mina ömmande hälar. Bara dagar senare använder jag skon i regn och när jag kliver innanför dörren sprutar vatten ut ur sulorna när jag går. Efter en inspektion upptäcker jag att bägge sulorna sitter löst! Återvänder till Citybytiken för en solklar reklamation, personalen lyssnar och tittar och konstaterar att skon är defekt men att jag skulle få ut en ny sko var det inte frågan om. Att jag bara använt skon 30 ggr var inte relevant, jag hade inhandlat skon för ett år sedan så skon hade förlorat med 25% i värde varje halvår. Personalen tyckte att om jag accepterade att få tillbaka 50% av skons värde så gjorde jag en bra affär! Jag frågade på vilket/vilken kvitto, muntlig- el skriftlig information jag och andra kunder blivit informerad vid köpet om denna värdelösa affär vi ingått i, där man själv får stå för delar av kostnaden för att byta en felaktig vara? Löplabbets personal, butikschef och driftchef anser att de inte behöver informera kunder om sin interna regel förrän en kund står där med en defekt vara. Att skor efter 2 år inköpa på Löplabbet är värda 0 kr och strider mot konsumentlagen som säger att reklamationer gäller 3 år från inköpsdagen och framåt är något som Löplabbet inte bryr sig om. Jag kommer inte sätta min fot på Löplabbet igen eftersom denna interna regel gäller alla Sverigebutiker, jag handlar fr.o.m. nu på butiker som har full reklamations rätt. Lycka till med era skoköp!
#2
30 december 2008 kl 17:11
Gilla
Löplabbet oproffsigt bemötande gällande reklamationer

Jag har läst en del inlägg på forumet gällande Löplabbet som är både positiva och negativa, jag delar gärna med mig av min upplevelse för er som är på väg för att inhandla en ny sko. Jag besökte Löplabbet Kungsgatan där jag fick hjälp med att hitta en sko av en trevlig och kunnig kille. Till en början var jag supernöjd med min Nike Gore-Tex sko, men efter ca 30 ggr användning började jag få ont i mina hälar samt ett pysande ljud hade uppstått. Jag begav mig till Solnabutiken där personalen inte ville titta på skon utan sålde mig hälkilar som skulle hjälpa mina ömmande hälar. Bara dagar senare använder jag skon i regn och när jag kliver innanför dörren sprutar vatten ut ur sulorna när jag går. Efter en inspektion upptäcker jag att bägge sulorna sitter löst! Återvänder till Citybytiken för en solklar reklamation, personalen lyssnar och tittar och konstaterar att skon är defekt men att jag skulle få ut en ny sko var det inte frågan om. Att jag bara använt skon 30 ggr var inte relevant, jag hade inhandlat skon för ett år sedan så skon hade förlorat med 25% i värde varje halvår. Personalen tyckte att om jag accepterade att få tillbaka 50% av skons värde så gjorde jag en bra affär! Jag frågade på vilket/vilken kvitto, muntlig- el skriftlig information jag och andra kunder blivit informerad vid köpet om denna värdelösa affär vi ingått i, där man själv får stå för delar av kostnaden för att byta en felaktig vara? Löplabbets personal, butikschef och driftchef anser att de inte behöver informera kunder om sin interna regel förrän en kund står där med en defekt vara. Att skor efter 2 år inköpa på Löplabbet är värda 0 kr och strider mot konsumentlagen som säger att reklamationer gäller 3 år från inköpsdagen och framåt är något som Löplabbet inte bryr sig om. Jag kommer inte sätta min fot på Löplabbet igen eftersom denna interna regel gäller alla Sverigebutiker, jag handlar fr.o.m. nu på butiker som har full reklamations rätt. Lycka till med era skoköp!
#3
2 januari 2009 kl 20:13
Gilla
Mårten du säger att priserna skulle vara de tredubbla om alla skulle reklamera hela tiden, jag antar att du skämtar om du tror att tillverkningsvärdet på en sko ligger runt 2000 kr? Nej du, i det priset ingår tillverkning, löner, hyror, leveranser och reklamationer!

Jag köpte en sko som skulle hålla i två år el 150 mil, jag hann springa 15 mil på 6 mån! Svensk lagstiftning säger "Fel föreligger om varan inte överensstämmer med de egenskaper el användning som säljaren lämnat", jag vet inte hur Mårten, Victor och Peter tolkar lagen men så är det.

Jag kan acceptera om en butik använder sig av slitageavdrag om man informerar om det så att varje kund kan ta ett eget ställningstagande, det gör inte Löplabbet. M.a.o. "Varan skall anses felaktig om säljaren före köpet har underhålligt att upplysa köparen om förhållanden rörande varan han kände till och som köparen kunnat räkna med att bli upplyst om.”

Jag har svårt att tro att ni som tycker att man är en gnällspik samt snarstucken aldrig själva bli arga och besvikna på produkter el tjänster ni köper? Så om ni köper en ny bil som redan efter några få mil behöver tas till en verkstad, då gillar ni bara läget? Skulle inte tro det! Jag anser att man alltid skall reklamera defekta varor eftersom det i slutänden leder till bättre kvalité, samt att tillverkarna blir tvungna till att ta ansvar.
annons