3 januari 2009 kl 05:31
Tess:
I ditt exempel då är det ju så att du har använt skorna i 6månader utan problem? Eller?
Livslängden är 2år, Oavsett vad säljaren säger eller inte säger så är det så.
Och för att sätta det i ett annat sammanhang så kan man ju inte kräva 100% ersättning om din produkt varit bra i 25% av livslängden...
Jag har reklamerat mycket saker och har inga problem att acceptera slitageavdrag..
Vet inte ens om jag ska kommentera resonemanget att man ska informera alla kunder om att om skorna går sönder så tar man ut slitageavdrag.
Och detta handlar inte om att Löplabbet i sig vill ha lite extra pengar osv, utan det är faktiskt tillverkarna i grund och botten som tar ut slitageavdrag..
Så det är faktiskt bara "lilla" löplabbet som försöker hålla kostnaderna för sina reklamationer nere... medans de MYCKET större kedjorna inte behöver skicka in sina reklamationer ens till tillverkarna för att det blir för mycket jobb om de ska behöva ta emot alla deras reklamationer.
Men det är inte kundernas fel, utan ren lathet och falskhet av de stora kedjorna som de mindre kedjorna får betala för och otroligt dåligt rykte för som ni kanske märker..
Slitageavdrag är helt lagligt och helt rätt enligt Allmänna reklamationsnämndens (ARN) bestämmelser. Har varit med och läst en hel del fall så jag vet vad jag pratar om, och ARN är sista steget innan rättegång så om man inte godtar att slitageavdrag tillämpas så får man väl gå till rätten.
Det där med bilen blir ju liiiiite vinklat, en bil har ju en aning längre livslängd än 2år eller 150 mil som ett par skor har, så man får ju faktiskt sätta det i perspektiv till hur det verkligen är i praktiken.
Sen är det samma sak med en TV, det är skillnad på en TV och en slitvara som skor.. TVn har ju en avsevärt längre livslängd än 2år, eller tror ni att den inte ska hålla längre?