annons
Löpning Kläder, Skor & Prylar 6 inlägg 2624 visningar

Felaktigt köpta skor

Caroline Josefsson
1983 • Malmö
#1
30 augusti 2008 - 00:23
Gilla
Hej alla flitiga!
För ca 1 månad sedan var jag på löplabbet och provsprang på deras löpband med "neutrala" skor. Efter ett antal tester och utvärdering fick jag ett par skor som jag nu har sprungit ca. 10mil i. Jag har börjat få ont i båda knäna, i mina benhinnor och ibland i anklarna. Jag har köpt skor som är extra tjocka vid hålfoten (för det var det som rekomenderades av ll), men sedan jag fick ont i benen har jag börjat titta på mina gamla skor. Alla skor jag har lutar utåt, dvs jag springer och går väldigt mycket med utsidan. Mao jag har köpt skor som ytterligare förstärker mitt nuvarade "problem".

Min fråga är nu; vad tror ni jag har för rätt att reklamera mina felaktigt rekommenderade skor när jag använt dem i 10 mil? Någon som varit med om detta tidigare?

Tacksam för hjälp

Mvh
Caroline
Jonas Utmanaren
1961 • Stockholm
#2
30 augusti 2008 kl 00:29
Gilla
Caroline, tror inte att du ska reklamera skorna (som du sprungit 10 mil i), för de är det antagligen inget fel på. Du ska istället reklamera det råd/rekomendation du fick att köpa just dessa skor.

Dvs om ll nu sagt att dessa skor passar dig och det visar sig att de inte gör det och du kan visa på ett snedslitage som är större än andra skor utan deras råd/rekommendation tycker jag att du har en rimlig chans att få kompensation. Så *tycker* jag och så skulle jag argumentera. Och jag tror ll lyssnar faktiskt.
Peter H Nilsson
1966 • Karlstad
#3
30 augusti 2008 kl 07:20 Redigerad 30 augusti 2008 kl 07:23
Gilla
De flesta butiker går att resonera med.
Men ta med dina gamla snedslitna skor så att de också får se dessa.

Mig har det tagit över att år att hitta någorlunda rätt i skoträsket, och helt färdig vet jag inte om jag är än heller, men jag håller på att hitta det rätta.
Problemet är att säljaren aldrig kan känna det du känner, utan bara gå på vad du säger.Jag har fått olika råd i olika butiker.
Det är också svårt att hävda att någon har "fel" eftersom det är så många faktorer som spelar in. Om säljaren får sälja ett par skor så finns det ju ingen glädje för honom/henne i att sälja felaktiga skor. Jag vill gärna tro att de gör så gott de kan, men de kan aldrig ersätta din egen erfarenhet/kunskap om din löpning.

Det var ett himla tjat, men slutpoängen är att det oftast går att resonera med butiken :-)

edit: (jag tror att det bästa är att hitta en butik där du vet att säljaren springer mycket själv också, annars blir det bara säljargument utan erfarenhet)
csaba
1973 • Malmö
#4
30 augusti 2008 kl 07:34
Gilla
Caroline - prova att gå till Idrotts Medicinska i Malmö och gör en löpanalys. http://www.imc-malmo.com/

jag kan verkligen rekomendera. Jag gjorde det efter jag provade löplabbet och mina problem gick inte över.
mina skor såg nästan likadana ut på höger ben (slitna utvändigt).
enligt löplabbet så var jag neutral, men på IMC visade det sig att jag behöver ortopediska inlägg. (är neutral på vänster, men pronerar på höger).

eller så kan du har kvar skorna, men gör en 3-D scaning av foten hos löplabbets ortoped i malmö (det gjorde jag) och så tillvärkar dom en inlägg för din fot. lite dyrt (1800:-) men det var värt varje krona. http://www.loplabbet.se/system/content/book.asp?bid=8&pid=64
1957 • Mariefred
#5
30 augusti 2008 kl 15:05 Redigerad 30 augusti 2008 kl 22:24
Gilla
Jag skulle inte tveka en sekund. Gå tillbaks och kräv att få ett par som du mår bra i. En nära vän gick tillbaks efter att ha kämpat typ 3 mån med ett par för smala skor. Ont som f:n och sen gick de sönder. Mannen hon pratade med först på ll sa att det var självklart att hon skulle få ett par nya då den köpta skon var byggd för en mycket smalare fot. Tyvärr hade han inget på lager just då utan bad henne återkomma. Några veckor senare på ll togs hon emot av en och småningom två näbbgäddor på runt tjugo som suckade stönade och la hela skulden på henne att skorna inte passade. Att hon hade med sig ett påskrivet kvitto från den manliga säljaren som hon pratade med tidigare gjorde först ingen skillnad. Sedan fick hon tillslut ut ett par nya som hon varit kollosalt nöjd med.
Summan av ovan är att man ska kräva att de står för de köpråd de gett, att man ska ha tur med personalen både när man köper och om man måste reklamera. Skulle vara intressant att veta vad ll har för policy när det gäller reklamationer.
Avslutingsvis: Efter mötet med den första säljaren öste hon beröm över ll och skulle varit en riktig ambasadör för företaget. Efter mötet med tjejerna var hon snarast gråtfärdig och jag har svårt att hon någonsin går till ll igen.
annons
Caroline Josefsson
1983 • Malmö
#6
3 september 2008 kl 09:40
Gilla
Mycket bra service från löpabbet i Malmö. Det var abslout inga problem att byta. Tjejen som hjälpte mig så flera ggr "Vi vill ju bara att det ska bli rätt" Fin inställning. Jag tackade stort och hoppade iväg med mina nya skor och fina inläggsulor...
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.
annons