Löpning Kläder, Skor & Prylar 23 inlägg 8442 visningar

Garmin 305: död dockningsstation eller skit bakom spakarna?

Micke Larsson
1971 • Norge
#1
27 maj 2012 - 15:16
Gilla
Min dator (Windows 7) har slutat att hitta min Garmin FR305 som sitter ansluten med docka till USB-port. Har testat såväl Jogg som Garmin Connect och Garmin Training Center, samt bytt USB-sladd och startat om datorn en gång - ingenting hjälper.

Finns det något universaltest jag kan utföra innan jag jagar rätt på en annan dator att testa med? Det verkar i och för sig som att USB-porten funkar till annat, så kan jag inte skrämma liv i klocka/docka har jag inget större hopp om andra lösningar.
< < < 1 2 > > >
Daniel Zetterqvist
1978 • Johanneshov
#2
27 maj 2012 kl 15:19
Gilla
Att trycka i klockan lite extra i dockningsstationen för att unvika eventuellt glapp verkade fungera för mig en gång.. Annars verkar du ju ha testat precis allt?!
Micke Larsson
1971 • Norge
#3
27 maj 2012 kl 15:25
Gilla
Jag är rädd att jag har testat det också, samt skrapat lite på metallen så att det inte är någon beläggning som dykt upp helt plötsligt.

Laddade ner en drivrutin från Gamins hemsida också, men det hjälper inte heller.
Anders Fridolf
1973 • Sollentuna
#4
27 maj 2012 kl 15:35
Gilla
Jag har också en Garmin 305. Köpte den aug 2009 och fick samma problem som du har. Jag gick till Intersport och de skickade in den till Garmin och jag fick en ny inom några dagar kostnadsfritt. Jag bytte min i sept-okt 2011.
Anders Fridolf
1973 • Sollentuna
#5
27 maj 2012 kl 15:38
Gilla
Innan jag bytte min så höö jag också på och joxade med den och laddade via vägguttag. Det gick ju då inte att ladda in rundorna i datorn, vilket man ju så klart vill. Det gick i alla fall att hålla klockan vid liv via den typen av laddning, men efter ett par veckor så tröttnade jag och gick till Intersport.
Micke Larsson
1971 • Norge
#6
27 maj 2012 kl 15:58
Gilla
Ja, laddningen tror jag t o m funkar i USB-porten, men det är högst irriterande att inte kunna ladda ner passen. Jag har aldrig råkat ut för det här tidigare, klockan (inklusive alla tillbehör) har varit en evighetsmaskin. Det känns ju nästan som att passet inte ägt rum när man inte kan ladda ner det i träningsdagboken :-).

Själv köpte jag klockan för ett drygt år sedan, men via nätet från England, så jag är inte säker på att min reklamation kommer att gå lika smidigt och billigt.
Anders Näslund
1961 • Stockholm
#7
27 maj 2012 kl 16:10
Gilla
Vad jag vet så gäller Garmins garanti oavsett var du köpt klockan. Prova och ring eller maila deras serviceavdelning i Gbg
Anders Fridolf
1973 • Sollentuna
#8
27 maj 2012 kl 16:14
Gilla
Jag hade samma känsla om passen som du. Man vill få in dem så man ser tempo etc :)

Jag har iof kört ganska många pass på gymmet så de passen ser jag inte ändå, men det är ju klart man ska kunna ladda in passen.

Hmm, men de sa i alla fall om jag inte hittade kvittot så skulle en ny kosta cirka 200-300 har jag för mig. Jag kunde skriva ut min kortbetalning så då behövde jag inte betala. Jag bytte min i skrapan vid götgatan, men det borde gå lika bra på vilken Intersport som hellst.
1964 • Perstorp
#9
27 maj 2012 kl 16:44
Gilla
Prova i en annan dator
Micke Larsson
1971 • Norge
#10
27 maj 2012 kl 16:54
Gilla
Anders N: Men det är väl ingen livstidsgaranti? Nåväl, jag provar att ringa dem i morgon och hör vad de säger.

Anders F: Jag fattade det som att du hade köpt klockan på Intersport, men så var det alltså inte?

Kvitto har jag, men som sagt, inte från någon svensk butik.

Anders J (Vad fan, måste alla heta Anders?!): Jag gjorde just det. Annat operativsystem (Windows Vista), men samma resultat - den hittar ingen klocka.
Anders Fridolf
1973 • Sollentuna
#11
27 maj 2012 kl 17:09
Gilla
Den är köpt på elgigantens webb och dessutom fick jag den present, så det var inte mitt kvitto kom jag på :)
Det var min frus om någon undrar.

Ta med kvittot så borde det inte vara några problem.

1976 • halmstad
#12
27 maj 2012 kl 17:23
Gilla
provat att uppdaterat eller installera om mjukvaran i klockan?
http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=931
Micke Larsson
1971 • Norge
#13
27 maj 2012 kl 18:00
Gilla
Anders F: Det låter ju hoppfullt. Jag börjar med Garmins support och hoppas på tur och förståelse.

Johan: Nej, kan jag det? Eftersom jag inte får klockan att kommunicera med datorn menar jag, för t ex Garmin Training Center var lika ovillig att ladda info från datorn till klockan som tvärtom. Men det här kanske är något helt annat, när det kommer till teknik är jag inte den vassaste kniven i lådan. Jag är mer som en gummiskrapa kan man säga.
Samuel H
1979 • Järfälla
#14
27 maj 2012 kl 18:49
Gilla
Micke, går det fortfarande att använda klockan, dvs det är bara överföring till datorn om inte fungerar?

Oavsett, testa följande:

När du har klockan i dockningsstationen och under hela tiden du försöker hitta klockan (och om du har tur, även under tiden du för över passen), nyp ihop hela paketet (klocka plus dockning) i klockans överkant där texten "Forerunner 305" står. Nyp ganska hårt. Precis under den (inuti klockan), finns några kontaktbleck som måste ha kontakt. Om det kommit in fukt i klockan kan dessa ärga så att kontakten bryts. Det hände med min första klocka (som jag plockade isär och fixade).

Om inte det hjälper, prova att reseta klockan. Börja med "soft reset", fukar inte det, testa "hard reset" (men då förlorar du nog passen i klockan). Instruktionsvideo: http://www.youtube.com/watch?v=OyAw-4GjUJA
Micke Larsson
1971 • Norge
#15
27 maj 2012 kl 20:16
Gilla
Tamejfan, nypningen gjorde tricket. Märkligt eftersom jag satt i och ur klockan minst tio gånger och dessutom skrapat på plåtblecken. Tack för hjälpen, allihop! Bara att hålla tummarna att det här var en engångsföreteelse, så att det inte var början till slutet för dockningsstationen. (För ja, Samuel, som svar på din fråga, det var bara dockningsstationen som jävlades, klockan har funkat hela tiden.)
Samuel H
1979 • Järfälla
#16
27 maj 2012 kl 20:33
Gilla
Kul att det funkade!

Det är inte de synliga kontakter mellan dockningen och klockan jag pratar om, det sitter liknande kontakter inuti klockan som man inte kommer åt utan att ta isär den. Det är dessa du fick att få kontakt igen när du klämde.

Oavsett om det nu fungerar utan att du nyper, så gissar jag att problemet kommer tillbaka så småningom. För att ev förlänga livet lite på klockan kan du sätta en liten tejpbit på baksidan i överkant av klockan där det finns tre hål i pyramidform. Där kan vätska ta sig in.

Skulle råda dig att försöka nyttja garantin om den är giltig. Funkar det, sätt då en tejpbit över hålen på baksidan av ersättningsklockan direkt, för att förhindra att samma sak händer den. Det råder jag förresten alla att göra omedelbart. :)
Micke Larsson
1971 • Norge
#17
27 maj 2012 kl 20:41 Redigerad 27 maj 2012 kl 20:41
Gilla
"För att ev förlänga livet lite på klockan kan du sätta en liten tejpbit på baksidan i överkant av klockan där det finns tre hål i pyramidform. Där kan vätska ta sig in."

Det gjorde jag redan för ett år sedan, när klockan var ny, och den har suttit där sedan dess.

"Skulle råda dig att försöka nyttja garantin om den är giltig."

Skulle inte tro att den är det, eftersom jag köpt den i England för drygt ett år sedan. Och så länge den nu funkar borde jag inte få en ersättningsklocka utan antagligen samma klocka i retur med kommentaren "Nu funkar den". Men om du tror att den kommer paja igen inom ett par veckor kan jag ju spela ovetande den gången, för det låter onekligen logiskt att nypmetoden inte är en permanent lösning.
Samuel H
1979 • Järfälla
#18
27 maj 2012 kl 21:38
Gilla
Då har jag nog haft fel när jag trott att de hålen är enda stället fukt kan tränga in. Eller så är vanlig tejp inte tillräckligt. Hur som, det är bara att hoppas att klockan fungerar bra ett tag nu. Bra att du fått in passen i datorn också.
Micke Larsson
1971 • Norge
#19
27 maj 2012 kl 21:47
Gilla
Själva hålen är jag inte orolig för. Jag har satt dit en bred eltejp som knappast absorberar vätska, men det kan säkert tränga in fukt lite varstans, överallt där det finns en skarv. T ex runt metallblecken bredvid hålen. De ligger ju direkt mot huden.

Och visst, det enklaste vore om klockan bara fortsätter att funka nu, men jag är mentalt förberedd på att den kan paja rätt snart, vi får se.
Anders Näslund
1961 • Stockholm
#20
27 maj 2012 kl 23:20
Gilla
Om jag vore som du skulle jag ringa Garmin i alla fall.
Dom har en bra policy för reparation av sina produkter.
Har aldrig provat löparklockor men väl båtprodukter.
Där var det inget snack om var den var köpt...det var en Garmin, det räckte.
< < < 1 2 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.