Cykel Träning 34 inlägg 6575 visningar

Effektivare cykelteknik / högre fart!

1984 • Nyköping
#1
30 oktober 2014 - 17:37
Gilla
Hej!

Idag gjorde jag och min kompis ett test. Det var någorlunda vindstilla över dagen och terrängen är likvärdig.
Vi väger båda två ~85 kg. Jag är dock ~7 cm längre. Jag har dock kortare ben än min kompis.

Vi använde samma cykel och således samma kraftmätare som är monterad på vevaxeln.

Min kompis fick 250W i snitteffekt vilket resulterade i 33,6 km/h
När jag cyklade fick jag 272W i snitteffekt vilket resulterade i 32 km/h.

Jag får huvudbry. Vad är det jag gör som kräver ca 40-50W mer på veven för att uppnå samma hastighet?

Idéer?

Mvh
< < < 1 2 > > >
1968 • Kapp
#2
30 oktober 2014 kl 17:49
1 Gilla
Sitt ställningen! du får större luftmotstånd skulle jag gissa.
1984 • Nyköping
#3
30 oktober 2014 kl 17:58 Redigerad 30 oktober 2014 kl 17:58
Gilla
Jo det är väl det mest logiska. Men tycker ändå det är en väldigt stor differens.

Dessvärre kan jag inte flytta bak sadeln mer och styret är så långt ner som går. Sista utvägen är att köpa en längre styrstam men det påfrestar axlarna....
Jag har ju ganska lång överkropp :/
1984 • Nyköping
#4
30 oktober 2014 kl 18:11 Redigerad 30 oktober 2014 kl 18:16
Gilla
Vet ej om det kan ha betydlese till eventuella teorier...

Men jag låg på ca 75% av maxpuls för att uppnå 250 watt (är jag som är kompisen), medans TS (emil) hade ungefär 80-85% (uppskattat till 185-190 bpm) för sina 272 watt.

Antar det kan tänkas blir mer effektförlust ju högre belastning på hjärtat/kroppen är?

Rundan jag cyklade var även nästan 3 ggr så lång.

Edit: Jag höjde upp sadeln cirka 2-3 cm vs Emils sitthöjd
1984 • Nyköping
#5
30 oktober 2014 kl 18:21
Gilla
Högre effektförluster blir det säkerligen vid högre ansträngningsgrad men i det här fallet vet vi ju att jag fick 272W för en given fart.
1984 • Nyköping
#6
30 oktober 2014 kl 19:49
Gilla
Haha, nu var det jag som tänkte lite för mycket inser jag... för såklart pulsen är exkluderad i denna "ekvation".
1954 • Arboga
#7
30 oktober 2014 kl 21:01
Gilla
Som någon redan har sagt, så beror de på med mycket hög sannolikhet vindmotståndet, som in sin tur beror på sittställningen. Krångla inte till det i onödan.
1968 • Kapp
#8
30 oktober 2014 kl 21:15
Gilla

Är ju inte bara sätes höjd och stryrstam som spelar roll, huvudposition,armbågar och knän,satt Jimmy mer i bocken? osv, även hjälmen har betydelse,
Så som Markku säger, krångla inte till det.. :) men förstår att det är intressant teori :)
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#9
30 oktober 2014 kl 21:27
Gilla
Tramptekniken är högst avgörande. Börjar du trycka för sent och fortsätter för länge så går kraften rakt ned i backen till ingen nytta istället för att föra cykeln framåt.
Om du lyfter det uppåtgående benet med dess vikt – då använder du det andra benets kraft för att föra cykeln framåt i stället för att lyfta det uppåtgående benets massa.
Alltså den som nyttjar kraften optimalt kan med mindre energiåtgång ändå köra fortare.
1977 • Eskilstuna
#10
30 oktober 2014 kl 21:29
Gilla
Aerodynamik, "någorlunda vindstilla" och "likvärdig terräng". Där har ni skillnaderna.
1977 • Eskilstuna
#11
30 oktober 2014 kl 21:34
Gilla
Karel, jag är inte helt insatt i hur olika effektmätare fungerar, men denna satt i vevaxeln, och då lär också trampteknik vara uteslutet, eller?
För om det stämmer som du skriver så ger alltså effektmätaren utslag om man står och "hoppar" med vikt på ena pedalen statisk i nedersta läget?
1966 • Tokholm
#12
30 oktober 2014 kl 22:59
Gilla
Emil: Mäter er effektmeter på en eller båda vevarna?
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#13
31 oktober 2014 kl 01:13
Gilla
Henrik@ kraften bör väl nyttjas i läge mellan kl 1 och 5. Tidigare eller senare gör den sämre nytta. Dvs han som kör 2 till 6 med samma effekt som han med 1 till 5 kommer få lägre hastighet eftersom han får mycket "spill", hans energi används inte för framflyttning. Därför rätt utnyttjade 250W ger högre snittfart än 272W råstyrka som nyttjas på fel ställe. (Det är inte alltid som starkaste bilen kommer fram fortast). Mätaren kan lagra info och visa i diagram om du nyttjar din energi optimalt.
1967 • Mysinge
#14
31 oktober 2014 kl 01:48
Gilla
Använde ni samma växlar också? Tänker på skillnad i kadens, alltså trampfrekvens.
Hur långt cyklade ni? Tänker på intensiteten vid start och målgång.

Tror att ni får göra om testet. :)
1982 • holmsjö
#15
31 oktober 2014 kl 05:14 Redigerad 31 oktober 2014 kl 05:15
Gilla
håller med Fredrik 1+
1972 • Lund
#16
31 oktober 2014 kl 07:17 Redigerad 31 oktober 2014 kl 07:20
1 Gilla
Givet att effektmäteren fungerar som den ska och anger hur mycket effekt som överförs till bakhjulet så spelar trampteknik ingen roll. Det som kan ge upphov till olika effekt för samma hastighet är, luft- och rullmotstånd, banans lutning.

Om det var vindstilla och ni cycklade samma bana så är det luftmotståndet som är skillnaden.

Tramptekniken spelar in i vilken effekt kroppen behöver generera för uppnå en vis effekt på vevaxeln.
1984 • Nyköping
#17
31 oktober 2014 kl 09:21 Redigerad 31 oktober 2014 kl 09:21
Gilla
Igino & Henrik: Kraftmätaren är av modell Stages och sitter bara på vänstra vevarmen. Kanske uttryckte mig lite fel när jag sa vevaxeln.

Det troliga är väl att det är många små detaljer som avgör och inte en sak.

Jag har själv vart inne och spånat mycket på Karels teori. Trycker jag till i bottenläget så torde kraftmätaren registrera detta men det ända som händer är att jag lyfter min kropp.

Fredrik: Samma kadens dock olika intensitet och längd.

Mattias: Om kraftmätaren hade setat på bakhjulet hade jag köpt din teori om att det endast är luft/rullmotstånd och gradienten som avgör. Med mätaren monterasd på vevarmen bör tekniken även vara avgörande (tycker jag rent logiskt).
1972 • Lund
#18
31 oktober 2014 kl 09:51
Gilla
Jag vet inte hur kraftmätaren fungerar men den borde bara mäta kraften vinkelrätt mot vevarmen, dvs hur mycket vevarmen böjs, för att kunna räkna ut det vridande momentet som tillsammans med varvtalet ger effekten. Således om effektmätaren fungera som den skall så gäller det jag skrev.

Fungerar detta inte perfekt utan att det mäts upp kraft av effektmätaren som inte kommer framdrivningen tillgodo så spelar tramptekniken roll för hur mycket effekt som uppmätts.

Eller så är det så att du (Emil) trampar mer med vänster ben och Jimmy mer med höger ben :-)
1984 • Nyköping
#19
31 oktober 2014 kl 10:33 Redigerad 31 oktober 2014 kl 10:36
Gilla
Det är ju förvisso ganska enkelt att testa. Jag får prova med att rulla och hoppa lite i bottenläget och se om den redovisar någon kraft :)

Du där sa du något. En obalans mellan vänster och högerben kan faktiskt vara en ganska sannolik orsak för mitt vänsterben är längre än höger. Kraftmätaren borde ju multiplicera den kraft x2 den känner av på vänstern för att kunna redovisa totala kraften!
1976 • Västerås
#20
31 oktober 2014 kl 11:01
Gilla
Mattias Grundelius svarar bra på frågeställningen. Jag misstänker att han har en ingenjörsutbildning i bagaget.
< < < 1 2 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.