Löpning Kläder, Skor & Prylar 15 inlägg 2363 visningar

Garmin HRM Run som dött?

Monica Carlsson
1971 • Partille
#1
26 september 2022 - 20:35
Gilla
Någon som känner till ungefärlig livslängd eller trolig dödsorsak till ett Garmin HRM Run pulsbälte?

Varför?
Mitt har just slutat låta sig kopplas upp mot vare sig ny eller gammal pulsklocka, som den varit kopplad till i flera år (2-3?).
Steg 1, tvätta elektrodytorna med såpa och skrubba med en disksvamp, steg 2 batteribyte såklart, men ingen skillnad. Testade att öppna en gång till och kolla så att batteriet verkligen ser ut att sitta rätt, och såklart haft bältet sändandes från bröstkorgen vid försök till sammankoppling.

Värt att testa ett batteribyte till kanske om det var ett dåligt nytt utbytesbatteri, men jag är lite lat att skruva upp enheten ännu en gång innan jag snokat lite mer i trolig livslängd? Läser tips om omstart av klocka och ny sensor-sökning, batteribyte med typ 30 sekunders väntan innan nytt batteri sätts i så att typ kondensatorer etc verkligen laddar ur, risk att det kommit in fukt i mätaren, ...

Har en Garmin kadenssensor till cykel som uppenbarligen också somnat in, batteribyte var inte tillräckligt. Snopet. Inget flyt med mina sensorer, eller är det lite begränsad livslängd på dem?
1972 • Borlänge
#2
26 september 2022 kl 20:42
1 Gilla
Se till att det verkligen är fräscht nytt batteri som du sätter i.
Jag har råkat ut för att prova ett som jag trodde var nytt, men legat för länge...
Mr. B
1963 • Hemma
#3
26 september 2022 kl 21:20
Gilla
Ursäkta frågan, men har du rätt batterityp?

Jag är själv tvungen att titta riktigt noga för att se skillnad på 2032 och 2025, och har till och med någon gång köpt 2016 av misstag.
Monica Carlsson
1971 • Partille
#4
26 september 2022 kl 21:37
Gilla
#2+3: Alla tips är bra! OK, jag testar såklart ett eller två nya batterier, och jo, det är CR 2032. Återkommer!
Jonas Henriksson
1975 • Undersåker
#5
26 september 2022 kl 21:40
1 Gilla
Sonen har upplevt samma/lika med sitt Garmin HRM Ru pulsband,trots batteribyte (med rätt batteri!) så har det ”dött” igen med kort varsel.
John K
1969 • Stockholm
#6
26 september 2022 kl 21:44
1 Gilla
Har man otur så har gummitätningen med tidigt blivit dåligt varmed kretskortet utsatts för svett och dylikt. Bara att köpa nytt tyvärr. Om bandet inte är alltför gammalt så är det bara kontakta Garmin så får du garanterat ett nytt hemskickat.
Corben Dallas
1978 • Göteborg
#7
26 september 2022 kl 21:58
2 Gilla
Mitt HRM pro dog nyligen med. Lite över ett år gammalt. Reklamerade och köpte ett nytt.
Det nya pro + har i alla fall en vettigare batterilucka.
1971 • Nykvarn
#8
27 september 2022 kl 09:30
1 Gilla
Jag fick byta flera Garminband via Garmin efter kort livslängd men till slut så tröttnade jag på de krånglande batteribytena med de små mjuka skruvarna och bytte pulsband till Polar H10 som har en mycket smidigare lucka vid batteriet i sensorn. Mycket nöjd också med pulsmätningen efter ca 2 års användning 4-6 gånger i veckan och jag kommer nog inte byta tillbaka till Garmins pulsband.
Mr YW
1962 • Hovås
#9
27 september 2022 kl 09:39
1 Gilla
Samma här. Mitt Run är ca 4 år gammal och dog plötsligt för några veckor sedan. Inget batteri kan rädda den tyvärr. Ska nog köpa en pro plus.
1980 • Lund
#10
27 september 2022 kl 09:56
1 Gilla
Har haft två stycken. Svettas också extremt mycket när jag springer så jag antar att jag inte fått luckan helt tät när jag bytt batteri.

Första höll ungefär 2 år, men hade fortfarande garanti så jag fick ett nytt av Garmin support. Sen körde jag med det i 3 år ungefär.

Inget av pulsbanden har dött helt. Det första funkade om man tog ut och vände batteriet för reset. Men brukade dö igen efter några vändor.

Det sista började käka batteri, tror att det kortslutit och aldrig stängde av sig. Har en batterimätare som klarar CR2032 batterier och efter en vecka ungefär var batteriet slut.
1972 • Borlänge
#11
27 september 2022 kl 11:00
Gilla
Jag har tre pulsband. Run/Tri/Pro.
Run är äldst, säkert 3-4år. Fungerar fortfarande bra, liksom övriga.
Byter batterier kanske 1-2ggr/år.
Patrik Lindegårdh
1979 • göteborg
#12
27 september 2022 kl 11:22
1 Gilla
har haft 2 HRM pro som båda slutade fungera när jag satte i nytt batteri. Har dock fått nytt varje gång av Garmin
1967 • Torslanda
#13
27 september 2022 kl 12:17
2 Gilla
Det är många som haft detta problem då O ringen blivit skadad. Gummiringen behövs tydligen inte bara för att göra den vattentät men även för att få något slags distans mellan locket och batteriet. Då garmin inte ens säljer reservdelar som denna O ring så verkar de istället vara väldigt generösa med att ersätta hela bandet. Jag drog sönder en plastgänga under batteribyte och trots att bandet är flera år gammalt så fick jag summan avdragen när jag bytte till en en 955 bundle med det nya bandet. Prop lus har verkligen en smartare lösning för batteribyte så hoppas detta skall hålla i många år. Tydligen är de väldigt väl medvetna om alla klagomål de fått under åren om just problem vid batteribyte och då främst med O ringen.
Monica Carlsson
1971 • Partille
#14
27 september 2022 kl 20:43 Redigerad 27 september 2022 kl 20:44
7 Gilla
It''s aliiiiive!

Säkrade med flong nytt paket CR2032-batterier på Kjell & Co, testade tricket att stoppa i batteriet uppåner och ta ur, väntade därefter mer än 30 sekunder innan jag satte i det rättvänt, kikade extra noga på den röda o-ringen, skruvade ihop, tog på mig det, startade en sensorsökning... ta-daaaa!
Oklart vad det var som löste problemet, men gissar nästan på att det förra batteriet tagit slut, och det första bytesbatteriet var trött trots oanvänt. (Kollade närmare, det var IKEA:s billiga batteri PLATTBOJ.)

Tack alla! Och kan ju vara bra med ännu en felsökartråd för pulsbälten.
1972 • Borlänge
#15
27 september 2022 kl 21:24
1 Gilla
Härligt Monica!
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.