Löpning Övrigt 15 inlägg 2854 visningar

New Balance skickade fejk-sko och vägrar att ge tillbaka mina pengar

1993 • Tullinge
#1
30 maj 2023 - 16:41
2 Gilla
Hej,

Jag har precis varit med om en extremt dålig upplevelse med New Balances egna web-shop och kund-support och jag ville därför dela med mig av detta till flera.

I April köpte jag ett par New Balance Fresh Foam X v4, och då jag ville prova en bredare storlek så beställde jag via New Balance’s egna hemsida.

När skon kom så blev väldigt fundersam när jag öppnade lådan då det var rätt låda, men någon konstig sneaker inuti. Jag kontaktade New Balance kund-support som bad mig att ta en bild på låda, sko, etiketten på plösen etc.

Först hade jag bara varit lite irriterad att jag inte fått rätt sko då mina gamla skor var nära på att ge upp. Men det var nu problemen började. Skorna hade ingen etikett på insidan plösen som supporten sa att alla deras skor har. Så nu började det bli uppenbart att detta inte var en äkta New Balance-sko, utan en replika. Det var flera saker som uppmärksammade mig på detta också, bland annat så var stoppningen inne i skorna märkliga, på ena skon var det skopapper, på andra var det papper + en plastpåse exempelvis. Och jag tyckte också att kvaliteten på skon såg låg ut.

Problemet var bara att få New Balance att förstå att detta inte var något jag gjort, utan faktiskt skon som kom i lådan. Efter ett samtal med deras support och många mail fram och tillbaka så fick jag till slut ett okej, de har skickat mig fel sko, skicka tillbaka skorna så kommer vi betala tillbaka pengarna efter 5-10 arbetsdagar.

Sagt och gjort, jag skickar tillbaka skon, problemet var bara att jag aldrig får tillbaka pengarna på kontot. Jag testar att maila med samma kundsupport som skött mesta delen av mitt ärende men inget svar. Till slut får jag veta när jag ringer upp deras support att de har svartlistat mig då jag har försökt returnera en fake New Balance produkt, vilket betyder att jag inte kommer få pengarna tillbaka. Och, uppmärksammar de mig på, finns det inte en möjlighet att de kan ha skickat ut en fake från deras lager. Jag förklarar återigen min syn på saken, följt av att de ska eskalera saken internt och att de ska återkomma med ett email som en bekräftelse på att vi pratats vid. Timmarna går och jag får inget mail, så jag bestämmer mig för att ringa upp igen. Får prata med en annan kundtjänst-person, nämner namnet på personen jag pratat med tidigare under dagen och frågar varför de inte hört av sig. Då får jag bara svaret att de bara kan se att jag skickat tillbaka fel sko, och det finns ingen not om att de försökt eskalera. Så inte nog med att de lurat mig, de kan inte ens vara ärliga i sin kommunikation med mig trots mängder mail fram och tillbaka och flera telefonsamtal.

Jag har nu gett upp hoppet totalt om att de ska göra rätt för sig och betala tillbaka de 1800 SEK jag betalade och överväger om något att gå via konsumentombudsmannen. Men ville också genom detta bara varna andra, även om jag hoppas att detta är en mycket isolerad händelse. Jag har haft 5 par New Balance skor de senaste åren och varit mycket nöjd med dessa. Jag hoppas verkligen att de tycker det är värt att inte lita på sin kund och förlora denne på köpet, samt den dåliga publicitet det faktiskt blir av att något sådant här kan hända.
John K
1969 • Stockholm
#2
30 maj 2023 kl 17:07
1 Gilla
Jättetråkigt. Hoppas att det löser sig.

Men hur kan New Balance skicka ut en replica? Det fattar jag inte alls.
1993 • Tullinge
#3
30 maj 2023 kl 17:12
Gilla
Nä, det förstår jag inte heller. Så till viss del förstår ju deras misstänksamhet. Jag har två möjligheter i mitt huvud.

Kanske har det skett något under frakt (de hade ett yttre emballage med en stor NB-logga på, så är inte svårt att lista ut att det är löparskor). Dock såg jag inga tecken på yttre skador, men går väl i teorin att få upp tejpen och sätta en ny som inte märks vid första anblick.

Alternativt har någon annan gjort exakt det som NB mer eller mindre anklagar mig för, och att de sen inte har gjort en tillräckligt bra ankomst-kontroll när de tagit mot paketet. De har bara sett att det ligger en ren sko i lådan, och inte tänkt på att kontrollera att det faktiskt är rätt modell.
Corben Dallas
1978 • Göteborg
#4
30 maj 2023 kl 17:13
Gilla
Är väl så enkelt att en person innan kommit undan med att returnera fejkskor, sen skickade NB ut en retur till TS som ”nya” skor, först därefter uppdagades det.
1993 • Tullinge
#5
30 maj 2023 kl 17:19
Gilla
Ja precis, någonstans önskar man ju naivt att de ska märka att jag är ärlig då jag inte försöker returnera direkt, utan jag är ju från början lika förvånad som dom att det är fel sko i lådan. Det är ju först när de börjar instruera mig att hitta en etikett på skon som inte finns som jag börjar ana ugglor i mossen.

Min sambo skulle ju kunna vittna om hur besviken jag var när jag öppnade lådan och inte fick de skor jag beställt och som jag sett fram emot att testa. Men tyvärr är ju detta inte ett avsnitt av "Suits"..
Helsingborg
#6
30 maj 2023 kl 17:38
Gilla
Vilken budfirma anlitades för frakten? Levererades paketet direkt till dörren eller hämtades den ut i någon tobaksbutik eller liknande?

Jag skulle säga att sannolikheten är större att någon bytt ut paketets innehåll någonstans på vägen än att New Balance har börjat skicka ut fejkade kopior. Om så är fallet kan man ju ha förståelse för att man inte godtar en kopia i retur.
1993 • Tullinge
#7
30 maj 2023 kl 18:00
Gilla
UPS uthämtningsställe på en liten butik. Och ja, jag håller helt med.

Jag tror verkligen inte att storföretaget New Balance försöker lura mig.

Det är mer att man hade hoppats att de själva hade förstått detta och istället för att lägga över skulden på mig, trott på min historia och snarare undersökt hur det kan hända längs leveransvägen.
Jens Sandahl
1969 • Sävedalen
#8
30 maj 2023 kl 18:32
Gilla
Jättekonstigt. Som ni skriver så tänker man ju att NB är ett företag som inte skulle smutsa ner sitt rykte på det här sättet så rent logiskt bör det ju vara någon länk i kedjan som jävlats med dig Morgan.
Oldboy
1952 • Danderyd
#9
30 maj 2023 kl 22:40
2 Gilla
Jag har en egen teori: Där skon tillverkas, i Vietnam eller Fillipinerna troligtvis, är det vanligt att fabrikerna tillverkar extra många, varav en del tas undan och säljs av fabriken till någon som säljer replikor billigt, eventuellt är det sådana som failat på någon kontrollpunkt. De här skorna har råkat komma i kön av "äkta" skor och det har inte upptäckts förrän du fick dem. Brist i ankomst- eller utskickskontroll av NB alltså. Och fusk av fabriken eller någon person där, men det kommer du aldrig åt.
Stå på dig, gå till konsumentombudsmannen, eller berätta att du kommer att göra det om du inte får pengarna. Eskalera själv till VD för det svenska företaget. Tror du har god chans att få rätt hos KO.
Jonas Henriksson
1975 • Undersåker
#10
30 maj 2023 kl 23:41 Redigerad 30 maj 2023 kl 23:40
1 Gilla
Det Oldboy beskriver är det mest sannolika,har förekommit liknade händelser med friluftskläder,där dyra skaljackor etc sytts upp under ”tredje skiftet” för att sedan (av misstag) råkar hamna i vanliga handeln.
1993 • Tullinge
#11
31 maj 2023 kl 08:13
3 Gilla
Jag tror absolut att det Oldboy beskriver är en möjlighet, men för att vara tydlig så var det inte en löparsko jag fick utan en lifestyle-sneaker i helt annan färg, så det låter lite osannolikt att det skulle skett en miss på bara en sko i det fallet.

Med det sagt så kan det absolut ändå ske något redan hos fabriken.

Jag sa det till support-personerna jag pratade med på telefon att jag skulle vara tvungen att gå till KO, jag sa även att jag skulle skriva om vad jag varit med om. Men misstänker att detta är vanliga hot som de som faktiskt försöker lura New Balance också kommer med.

Tack för att ni läser och stöttar!
1993 • Tullinge
#12
31 maj 2023 kl 16:08
1 Gilla
Fick svar från New Balance skandinaviska kontor att de beklagar det inträffade, men att webb-shoppen sköts av New Balance Holland och att dom inte har tillgång till deras system.

Sen lovade han att höra av sig till den Holländska delen om jag gav honom mitt ordernummer, vilket jag gjort.

Men jag har föga tilltro att det ska hända nånting då det är den delen av New Balance jag har kontaktat via deras support.
1966 • Trångsund
#13
1 juni 2023 kl 16:45
Gilla
Det är ju så sjukt mkt returer vid webbhandel med fria returer att ett par kopior kanske slunkit igenom vid nån retur?
Fick själv senast igår ett par Saucony ES3 från zalando som var lite mer än önskvärt begagnade när man köpt ett par "nya" skor. :(
1993 • Tullinge
#14
2 juni 2023 kl 09:46
1 Gilla
Ja, det finns verkligen otroligt många felkällor, så man hade ju hoppats på att rätt inspektionsmetoder fanns på plats för att undvika fel.

Men fick svaret från New Balance att de har gjort en undersökning av både sitt lager och med transportbolaget (UPS) och att det inte kommit fram några oegentligheter.
1993 • Tullinge
#15
7 juni 2023 kl 09:11
16 Gilla
Uppdatering, efter att ha pratat lite med den skandinaviska delen av New Balance har jag faktiskt nu fått tillbaka mina pengar!

Även om det var med meddelandet, "vi vet inte riktigt vad som är upp och ner i denna historia" så är jag åtminstone glad att de värderar mig som kund. Nu får väl denna frustrerande historia ett bra slut ändå!
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.