Multipass

Multipass - Distans
VerktygKopiera passetRadera passet
Kopiera extra data
Vill du radera detta träningspass?
Epic fail!
Haha, hade trott att jag skulle klara de ca 30 milen ner till Jonsered på 6 dagar, dvs snitta ca 5 mil/dag, men var inte i närheten av det. Plan B var att hinna med etapperna ned till Ljungskile, så att jag åtminstone någon gång hade gjort alla etapperna, men inte heller det höll. Hamnade i Uddevalla med ett snitt om 3,3 mil/dag och en genomsnittlig tid från start till mål varje dag på 8,5 h.
Nåja, vandring handlar ju inte om prestation, utan mer om semester och njutning, och det blev det också! :)

Dag 1 (tisdag): Morgontåg till Gbg och buss därifrån. Anlände Strömstad lagom för att ta en rätt tråkig kebabpizza på pizzerian vid torget och satte sedan av i det lätta regnet.
Mycket asfalt i början och rätt blött på de stigar som var däremellan. Lagom till att regnet upphörde kom jag till några mycket fina hällristningar, vilka var en av höjdpunkterna på vandringen.
När målet för dagen nåddes, vindskyddet vid Björnerödspiggen, den nordligaste och högsta punkten på hela leden, var det redan två äldre kvinnor där (dvs i min egen ålder :D ), och innan det blev läggdags kom ytterligare en man och en kvinna, men inga problem att få plats.
Gjorde misstaget att glömma min påse med russin framme, vilket de andra invånarna i vindskyddet, dvs mössen, tyckte var bra! Skönt att det inte var något viktigare jag glömde framme!

Dag 2 (onsdag): Misär! Hela dagen regnade det och det var mycket blöta stigar på rätt stora delar av sträckan. Här och sträckorna som jag gjorde dag 3 kunde absolut ha nytta av spänger på många ställen, men det kanske också skulle förta den vilda karaktären av sträckorna.
På slutet blev det också svårnavigerat, pga av hyggen och förvirrande märkning, så jag lyckades förirra mig in Norge, men slapp karantän som tur var! :)
Hade tänkt ta mig till vindskyddet vi Nornäs, men det var bara att glömma då jag var helt slut när jag kom fram till (norra) Vassbotten!
Fick bli en hamburgare med starköl på campingen, innan jag slog upp tältet och tillbringade kvällen med att lyssna till Nick Borgen, som hade quiz-kväll där. Kan inte ha det så fett när han måste ta sådana gig! Japp, han spelade "We are all the winners", men bara en gång :)

Dag 3 (torsdag): Vaknade med huvudvärk. Blött, blött, blött på leden till Nornäs, men som tur var var det strålande sol och det gick därför mycket lättare idag.
Valde att följa vägen mellan Övre Buane och Flötemarksön där det inte finns någon officiell led efter att markägarna vägrat tillåta leden genom deras marker.
Hittade ett jättefint ställe att slå läger på och eftersom prognosen var vackert väder och uppehåll, valde jag att sova under bar himmel (eller myggnät då...), riktigt najs!
Överlägset långsammast kilometertider den här dagen!

Dag 4 (fredag): Anki hade sagt att hon skulle komma och vandra med mig lö-sö och då jag konsulterade bohusleden.se insåg jag att det skulle bli ganska trista etapper för henne om jag inte tog mig ner till Svarteborg åtminstone, så det blev en lååång dag och etapp 18 mellan Lunden och Svarteborg, var verkligen dödens tråkig! Hade hoppats att leden skulle ta mig till Svarteborg "centrum" och att det skulle finnas något matställe där, men tyvärr svängde leden innan och jag fick sikta in mig på frystorkat.
Kom fram till en trevlig lägerplats vid en sjö och passade på att ta årets första bad. Det hade återigen varit en varm och vacker dag och jag var närmast överhettad, så jag tog mig bara tid att ta av mig t-shirten innan jag kastade mig i med skor och allt! :)
Återigen en natt under myggnätet.

Dag 5 (lördag): Anki mådde inte bra, så det blev att fortsätta på egen hand.
Ganska lättvandrat till (södra) Vassbotten, men därifrån var det väldigt stökigt, med mycket rötter och upp och ner. Började också bli ganska sliten vid det här laget.
Kom fram till vindskyddet vid Övre Trästickeln, en jättevacker plats, men tyvärr redan ockuperat av en tysk familj på fem personer och tog här årets andra bad! Dagen hade återigen varit väldigt varm och jag behövde svalkan.
Sov under myggnätet och i anslutning till vindskyddet. Återigen närkontakt med möss. Verkar som de har insett att det finns goda möjligheter till mat vid dessa...

Dag 6 (söndag): Vaknade med huvudvärk. Kändes som att sista dagen bara skulle var en transportsträcka och den var mycket riktigt också ganska tråkig. Mycket väg och dessutom regnade det idag igen, men den här gången var det mer som ett lätt, lätt sommarregn.
Klev av leden vid skalbankarna och tog mig till Uddevalla Östra för vidare transport med tåget hem!

Som sammanfattning tycker jag att det är lite för mycket väg och att de nordligaste delarna skulle vunnit på att få mycket mer spänger. Dessutom kunde de gärna märka upp leden lite bättre, felnavigeringarna var frekventa!
På plussidan är att det stundtals är väldigt vackert, flera olika typer av natur och inte direkt någon trängsel! :)