2 november 2013 kl 20:14
Det tycks vara uppenbart att det, med smart upplägg och bra marknadsföring, går att tjäna stora summor pengar på denna typ av litteratur. Ola Lauritzson och Fredrik Paulun har ju dragit in tiotals miljoner (!) på deras smarta utnyttjande och pushande av GI. Nu är det skribenterna till LCHF som gör de stora klippen.
Lite cyniskt och något förenklat är min tes att dessa lobbyister (för egen sak) i huvudsak tjänar pengar på konsumentens okunskap och även till viss del på grund av konsumentens behov av "quick fix", dvs en relativt snabb och relativt bekväm lösning på problemet, vadd et än må vara.
Media spelar med och bidrar till falsk legitimering eftersom de har behov av att skapa egen omsättning/vinst. Vid sidan om står alla välutbildade/kunniga forskare mfl och förstår knappt hur detta kunde hända, igen. Deras försök att nyansera bilden är fruktlösa eftersom varken media eller hajparna har något att tjäna på att en mer korrekt bild av forskningen presenteras.
Förloraren blir den vanliga konsumenten som knappast får en effektiv lösning på problemet, vare sig monetärt eller fysiologiskt eller psykologiskt.
Som jag nämnde i ett tidigare inlägg har jag inte läst boken, men jag är tacksam över diskussionen över skors konstruktion som följt boken. Det förefaller mig dock ganska klart att författaren till born to run har likvärdiga incitament och spelar på samma strängar som den ovan nämnda klassen av hälsogurus.
(Detta blev mitt försök till att snacka ned boken, allt i trådskaparens intresse)
:)