Löpning Kläder, Skor & Prylar 24 inlägg 7211 visningar

Garmin 310XTs dåliga kvalitet och hutlösa servicepriser

Stefan
1974 • Stockholm
#1
13 juni 2012 - 06:18
Gilla
Varning för Garmins kvalitet!!! Köp INTE Garmin 310XT!! Om du inte är beredd att betala nypris efter det att garantitiden har gått ut.

Jag har ingen erfarenhet av Garmins andra produkter men jag utgår ifrån att deras serviceerbjudande är identistkt.

I nedan länk på Facebook kan ni läsa hur Garmin erbjuder mig att betala nära nypris för att reparera felet att klockan tappar minnet när den stängs av, väldigt sannolikt ett seriefel som jag sett flera personer som inköpt denna klocka har.

Detta fel uppstår 2 år efter jag inköpt klockan i England, dvs garantitiden har gått ut. För er som köpt klockor i Sverige så kommer ni få samma behandling efter 3 år.

Här ser ni min dialog med Garmin Sveriges Eftermarknadschef. http://www.facebook.com/GarminSweden/posts/329537450455810?notif_t=share_comment

Kommentera gärna tråden med era egna erfarenheter.

Mvh
Stefan
< < < 1 2 > > >
1972 • Hjärup
#21
17 juni 2012 kl 11:36
Gilla
Jag har en 310XT som jag varmt kan rekommendera.
Helnöjd!
Micke Larsson
1971 • Norge
#22
17 juni 2012 kl 13:11
Gilla
Stefan: "Priserna i Sverige verkar ha gått ned, och jag kan gissa att det kan ha med kvaliteten att göra."

Om du stänger av konspirationsfiltret inser du nog att Garmins pulsklockor inte precis är de enda elektroniska manickerna som sjunkit i pris. Snarare skulle jag säga att de stått emot rätt bra. Ta exempelvis 305:an vars pris verkade närmast osänkbart under de sista två årens tillverkning. Ska det på motsvarande sätt tolkas som att kvaliteten på FR305 är betydligt högre än elektronik i allmänhet?
1956 • PARTILLE
#23
17 juni 2012 kl 13:25
Gilla
Jag tror nog att priserna sjunker för att det har kommit nyare modeller. Vem vill betala exempelvis 3 papp för modell B när man får den senaste modellen A för samma pris. Om Ni förstår vad jag menar. Så är det ju med de flesta varor. Behöver inte enbart gälla pulsklockor. Jag ser samma trend med datorer, telefoner, löpardojor etc...
#24
17 augusti 2017 kl 10:16
Gilla
Bild uppladdad av Peter
Vill kommentera Stefan inlägg, även om det är flera år sedan det gjordes. Jag har själv flera Garmin produkter och däribland ett par löparklockor. Rent allmänt så anser jag att Garmin är mycket tveksamma i sina konstruktioner. Att inte ens kunna byta ett armband utan att byta hela enheten är enligt mig riktigt slöseri.

Jag har flera löparklockor och i jämförelse med exempelvis Polar så är Garmin ljusår bakom i både service och kvalitet. Jag har Polar klockor som är från tidigt 90-tal som fortfarande fungerar utmärkt. Garmins klockor har efter 2-3 år börjar gå sönder, framför allt i armbanden, men även knapparna blir lite tröga och hakar upp sig. Vid förfrågan om nytt armband så får man då som svar att man får en utbytes till kostnaden av inköpspris för en ny. Det är inte service, det är ocker.

Min ena klocka ville de har 800:- för att byta ut, jag frågade om det inte gick att enbart byta armband, tydligen inte! För det erbjudandet fanns inte. 3 st klockor har nu gått samma öde tillmötes, armbanden bara rasar samma, plasten blir spröd. Alla klockorna var inte mina, men väl i familjen. Jag kan inte rekomendera Garmin produkter till någon. Jag tackade nej till utbyte för 800:- per klocka och köper hellre en nya Polar, Suunto eller liknande. Garmin håller enligt mig för låg kvalitet. Mina Polar som jag skickat in för åtgärd har åtgärdats gratis eller som i någon fall då kockan var gammal, till rimlig penning och en vettig åtgärd, den reparerades, inte byttes ut.

Vet inte helt vad det är för plast i Garmins produkter, men det håller inte vilket fall. Har bifogar en bild på hur klockan till slut såg ut.
< < < 1 2 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.