annons
Löpning Kläder, Skor & Prylar 79 inlägg 7747 visningar

Löplabbet

Pierre Sahlin
1971 • Sysslebäck
#1
22 juni 2008 - 16:35
Gilla
Jag hade problem med min löpning för ett tag sedan, och då tog jag med mig mina skor och åkte 45 mil till löplabbet i Stockholm (Kungsgatan) när jag kom in och frågade om dom kunde hjälpa mig skrattade killen till litegrann och sa att om dom skulle utföra tester på folk som inte hade köpt sina skor där så skulle dom ha en massa spring på sådanna folk där så det kunde han inte hjälpa till med.

Jag sa till honom att om det visar sig att mina skor är felaktiga så köper jag gärna ett par nya av honom, då tittade han ner på mina skor och sa "har du inga skador så är det inga fel på skorna"

Jag har hört så mycket bra om löplabbet på olika forum, men efter denna upplevelsen kommer jag ALDRIG rekommendera folk att gå dit och heller ALDRIG köpa någonting där.

Ville att du skulle veta detta innan du "tar dina skor" och ger dig av till en butik. Jag fick jättebra hjälp på en annan sportbutik och det blev ett inlägg i skorna som resultat.
< < < 1 2 3 4 > > >
Pål Nilsson
1976 • Höör
#41
31 december 2008 kl 17:56
Gilla
Jag håller med Tess och Karin: Köparen har ju som Karin säger bevisat att varan är felaktig (eftersom att säljaren medger det). Rimligt eller orimligt spelar mindre roll - konsumentköplagen verkar ju reglera detta till Tess fördel. Oavsett vad tycker jag att det är småaktigt av Löplabbet att tjafsa om en uppenbart felaktig produkt. Jag har lyckats att byta felaktiga, använda löparskor på Intersport. De frågade inte ens om kvitto...
Victor Emilson
1984 • Stockholm
#42
31 december 2008 kl 18:48
Gilla
Butikerna får inte full ersättning för slitna skor.

Jag har inget som helst med löplabbet att göra kenneth och jag försvarar inte den kedjan något alls.

Jag är bara trött på gnällspikar som tror att en sko inte sjunker i värde efter ett års användning. Även om den bara är använd en gång, det är främst tiden som spelar roll.

Karin,Tess och Pål:
Så om jag har en sko som jag har haft i 1,5år så är den värd lika mycket som den nya skon som jag precis har köpt och det förväntas att jag ska få lika mycket pengar för båda om de går sönder? Det känns faktiskt inte rättvist alls varken mot tillverkaren eller mot säljaren.

En sko har en "livslängd" på 2år, det är praxis att ta ut så kallat slitageavdrag för den tiden skorna varit sålda och i kundens ägo.

Sen om man i sin tur får full ersättning är det bara att gratulera, men alla kedjor jobbar med slitageavdrag. Sen är det alltid en bedömningsfråga om det ska tas ut slitageavdrag i vissa extrema fall, men det låter inte som att det är nåt extremt med detta.

MEN det man kan göra är att få personalen att skriva på kvittot det datumet som man påpekade felet med skorna, på så sätt ifall problemet blir värre så kan man bevisa att skorna hade tendenser att gå sönder, om man till ex får hälkilar som ett försök att bli av med hälont osv i dett fall Tess.

1981 • Linköping
#43
31 december 2008 kl 18:58 Redigerad 1 januari 2009 kl 12:31
Gilla
Victor: Saken gäller om felet fanns där från början, dvs om skon inte håller det som den säger sig håll (dvs springa i) I så fall så är det på säljarens ansvar. Då säljaren accepterat att skon är felaktig är det bara att punga ut. Det är ju dock inte så att jag kan promenera in där efter tre år och säga att dämpningen är slut, DET är en helt annan sak! Gott nytt år!
Victor Emilson
1984 • Stockholm
#44
1 januari 2009 kl 13:52 Redigerad 1 januari 2009 kl 13:54
Gilla
Red:
Dubbelpost.
Victor Emilson
1984 • Stockholm
#45
1 januari 2009 kl 13:53 Redigerad 1 januari 2009 kl 13:55
Gilla
Men pös skon de första gångerna?

Detta är inte riktat mot nån speciell:
Bara ett exempel
Det gjorde den väl inte, och då har du haft en sko som varit fullgod i den tiden som säljaren inte vill betala för...

Det handlar ju om att du har varit nöjd med produkten under en tid, den tiden har det ju uppenbarligen inte varit något fel på skorna. Varför ska den tiden också ersättas?
Det är ju det som jag tycker är helt orimligt, kan nån förklara varför säljaren ska betala för något som inte varit fel på, och som har varit fullgott tills det att det upptäcktes att skorna var sönder.
En sko som "går sönder" efter 1år har ju en livslängd på 1 år kvar, då har man ju förbrukat 50% av livslängden och har därav ingen rätt att få 100% ersättning tillbaka, eftersom man har "ätit upp halva kakan".

annons
1976 • Stockholm
#46
2 januari 2009 kl 20:13
Gilla
Mårten du säger att priserna skulle vara de tredubbla om alla skulle reklamera hela tiden, jag antar att du skämtar om du tror att tillverkningsvärdet på en sko ligger runt 2000 kr? Nej du, i det priset ingår tillverkning, löner, hyror, leveranser och reklamationer!

Jag köpte en sko som skulle hålla i två år el 150 mil, jag hann springa 15 mil på 6 mån! Svensk lagstiftning säger "Fel föreligger om varan inte överensstämmer med de egenskaper el användning som säljaren lämnat", jag vet inte hur Mårten, Victor och Peter tolkar lagen men så är det.

Jag kan acceptera om en butik använder sig av slitageavdrag om man informerar om det så att varje kund kan ta ett eget ställningstagande, det gör inte Löplabbet. M.a.o. "Varan skall anses felaktig om säljaren före köpet har underhålligt att upplysa köparen om förhållanden rörande varan han kände till och som köparen kunnat räkna med att bli upplyst om.”

Jag har svårt att tro att ni som tycker att man är en gnällspik samt snarstucken aldrig själva bli arga och besvikna på produkter el tjänster ni köper? Så om ni köper en ny bil som redan efter några få mil behöver tas till en verkstad, då gillar ni bara läget? Skulle inte tro det! Jag anser att man alltid skall reklamera defekta varor eftersom det i slutänden leder till bättre kvalité, samt att tillverkarna blir tvungna till att ta ansvar.
Lars K
1953 • Malmö
#47
2 januari 2009 kl 20:45
Gilla
Det handlar ju om att du har varit nöjd med produkten under en tid, den tiden har det ju uppenbarligen inte varit något fel på skorna. Varför ska den tiden också ersättas?


Om jag köper tex en TV och den slutar fungera under den tiden man garanterat att den skall fungera förväntar jag mig att de jag köpt den av skall se till att teven fungerar hela tiden, om de reparerar den eller byter ut den bryr jag mig inte om, det jag bryr mig om är att jag skall kunna se på TV hela den garanterade tiden utan att behöva köpa ny TV om än med rabatt för den kvarvarande livslängden på den trasiga apparaten.
2006 • Alingsås
#48
2 januari 2009 kl 21:22
Gilla
Självfallet ska man ersättas med en likvärdig vara eller pengarna tillbaka om företaget har sålt en undermålig produkt och man själv inte har orsakat skadan genom felaktigt användande.

Sverker hade nog kastat skorna i soptunnan!
Victor Emilson
1984 • Stockholm
#49
3 januari 2009 kl 05:29 Redigerad 3 januari 2009 kl 05:30
Gilla
Dubbelpost igen..
Victor Emilson
1984 • Stockholm
#50
3 januari 2009 kl 05:30 Redigerad 3 januari 2009 kl 05:31
Gilla
Dubbelpost
annons
Victor Emilson
1984 • Stockholm
#51
3 januari 2009 kl 05:31
Gilla
Tess:

I ditt exempel då är det ju så att du har använt skorna i 6månader utan problem? Eller?

Livslängden är 2år, Oavsett vad säljaren säger eller inte säger så är det så.

Och för att sätta det i ett annat sammanhang så kan man ju inte kräva 100% ersättning om din produkt varit bra i 25% av livslängden...

Jag har reklamerat mycket saker och har inga problem att acceptera slitageavdrag..


Vet inte ens om jag ska kommentera resonemanget att man ska informera alla kunder om att om skorna går sönder så tar man ut slitageavdrag.

Och detta handlar inte om att Löplabbet i sig vill ha lite extra pengar osv, utan det är faktiskt tillverkarna i grund och botten som tar ut slitageavdrag..
Så det är faktiskt bara "lilla" löplabbet som försöker hålla kostnaderna för sina reklamationer nere... medans de MYCKET större kedjorna inte behöver skicka in sina reklamationer ens till tillverkarna för att det blir för mycket jobb om de ska behöva ta emot alla deras reklamationer.

Men det är inte kundernas fel, utan ren lathet och falskhet av de stora kedjorna som de mindre kedjorna får betala för och otroligt dåligt rykte för som ni kanske märker..

Slitageavdrag är helt lagligt och helt rätt enligt Allmänna reklamationsnämndens (ARN) bestämmelser. Har varit med och läst en hel del fall så jag vet vad jag pratar om, och ARN är sista steget innan rättegång så om man inte godtar att slitageavdrag tillämpas så får man väl gå till rätten.

Det där med bilen blir ju liiiiite vinklat, en bil har ju en aning längre livslängd än 2år eller 150 mil som ett par skor har, så man får ju faktiskt sätta det i perspektiv till hur det verkligen är i praktiken.

Sen är det samma sak med en TV, det är skillnad på en TV och en slitvara som skor.. TVn har ju en avsevärt längre livslängd än 2år, eller tror ni att den inte ska hålla längre?

Müller
1967 • Järfälla
#52
3 januari 2009 kl 10:03
Gilla
Sa den fd? löplabbetanställde..
1979 • Strängnäs
#53
3 januari 2009 kl 10:35
Gilla
Kenneth: Jag tycker att Viktor skriver på ett bra sätt och inte till löplabbets fördel utan som det faktiskt är, och han vet dessutom vad han talar om inte som en del andra som skriver vad dom tror är sanning (pekar inte ut någon!)

Nepp jag har inget med löplabbet att göra och jag har aldrig pratat eller träffat Viktor.
Erik
1976 • Stockholm
#54
3 januari 2009 kl 13:09
Gilla
Håller ett par skor så långt som 150 mil? Det har väl såklart med kroppstyngd, löpsteg, underlag, ålder på skorna, solljus etc att göra men mina skor måste jag byta ut oftare, även stabilare skor.
Joachim Rasmussen
1972 • Bandhagen
#55
3 januari 2009 kl 14:30
Gilla
De gånger jag har handlat på löplabbet har jag fått bra service, har fått springa på löpband med ´neutralaskor´´, och stå på spegellådan. Och när min fru var gravid behövde hon ett par bra promenadskor, och då fick vi suverän service på Löplabbet i Farsta.


annons
Lars K
1953 • Malmö
#56
3 januari 2009 kl 15:40
Gilla
Iofs kan man ha en viss förståelse för slitageavdraget, speciellt när lagliga reklamationstider är längre än produktens förväntade livslängd. Vet inte vad skotillverkarna eller butikerna garanterar att produkten skall fungera, men den tiden som det lovas att den skall fylla sin funktion och fungera tycker jag man borde få den utbytt/reparerad utan avdrag om det är rena fabrikationsfel som tex att gelen/luften kollapsar eller limningen släpper så skon blir helt oanvändbar.

Jag har aldrig haft några problem med Löplabbet, har alltid fungerat bra köper skor/kläder både till mig och ätteläggarna där. Enda gången de krånglade var när jag inte hade med mig friskis&Svettis kortet och en dryg typ vägrade ge F&S rabatt.

Man kan förstå att de små som Löplabbet inte har lika lätt att hävda sig mot de stora märkena och att inköpen är en betydande del av kostnaden. Men för de stora märkena är nog inte rörliga kostnader som material och tillverkning den stora biten utan fasta kostnader som produktutveckling och inte minst marknadsföring av varumärket. Man tycker de kunde varit något generösare mot de små när det gäller reklamationer.

Men tillslut sitter de där med bara stora kedjor typ Wal-Mart och hos dem dikterar inte ens Nike villkoren. Tillverkarna borde vara rädda om sina småhandlare och inte ge förmåner och rabatter som inte motiveras av volymvinster till de stora kedjorna.

Om man söker på nätet så verkar den gängse uppfattningen om livslängd vara 300 – 500 miles (50–80 mil). tycker jag verkar klent, jag använder mina Nike 150 – 200 mil utan märkbara problem, det blir lagom att köpa nya fräsha dojor fram på vårkanten när förhoppningsvis det värsta dyngvädret är slut. Sen kör man dem i tvättmaskinen och de ser ut som nya och kan användas som promenad skor.
Victor Emilson
1984 • Stockholm
#57
3 januari 2009 kl 16:18
Gilla
Om vi säger så här Kenneth...

Jag jobbar inte för löplabbet och kommer aldrig i hela mitt liv göra det igen, har mina skäl till det.

Om du ska envisas att tro att jag är partisk så kan du få veta att jag jobbar extra för en annan kedja modell större i samma branch.
Så jag säger som sagt bara som det är. Så det är taget ur luften att jag vill haussa löplabbet osv.

Rekommendationen för skornas livslängd är upp till 150mil eller två år.
Mer än så kan man inte kräva, och det är som sagt MAX... som tillverkarna kan stå för.
Müller
1967 • Järfälla
#58
3 januari 2009 kl 23:58
Gilla
Har aldrig påstått att du haussar etc, levererar bara fakta. Helt neutralt faktiskt...
Victor Emilson
1984 • Stockholm
#59
4 januari 2009 kl 05:36
Gilla
ok, ironi...?

Om du menar allvar med vad du skrev precis så förstår jag inte varför du envisas med att sätta mig i sammanhang att jag är fd löplabbetanställd osv.. det borde ju inte ha med saken att göra?
1981 • Linköping
#60
5 januari 2009 kl 18:59
Gilla
Bara för att det skrivits en massa "skit" om löplabbet på senaste och jag gillar affären så tänkte jag bara berätta en sak: upptäckte att mina Puma (införskaffade i slutet av juni, med drygt 400km sprungna i) håller på att gå sönder. Snörena har plasthållare på sidorna och dessa håller på att skava hål i tyget. Jag ringde till Runners store (där jag köpt dem) och berättade. De ville att jag skulle komma in med skorna och troligtvis få 50% till godo för att köpa ett par nya (dvs samma som löplabbet, lite av detta inläggs poäng, oavsett om detta är rätt eller inte). De hade inte haft några andra reklamationer på detta (trots att konstruktionen får det att se ut som om de borde ha haft det).

Jag är kluven till detta. Det handlar om ett par skor som fått utstå värme, kyla, vatten, lera (och då menar jag LERA) sten, asfalt, skogstig, snö, ja allt ni kan tänka er i 400km på 6 månader. Detta är ju tydligt en förslitningsskada så att säga att skadan var där från början blir ju lite tight, MEN å andra sidan borde de tåla att slitas i mer än 6 månader och 400km om de inte gör det så är det kanske ett gundfel i skon? Ingen annan hade ju dock klagat så det kansek är ett grundfel i min sko(r)? Isf boder jag (då jag reklamerar inom 6 månader) få pengarna tillbaka, eller?
< < < 1 2 3 4 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.
annons