Löpning Stockholm Marathon 30 inlägg 8501 visningar

Ny Bansträckning 2010 Sthlm Marathon Fördel-Nackdel?

1973 • Lidingö
#1
10 maj 2010 - 12:48
Gilla
Bansträckningen har ju dragits om ordentligt i årets Sthlm Marathon, är det någon som har en uppfattning huruvida detta kan vara till en nackdel med t ex fler backar ute på Gärdet/Djurgården. Efter 7 tidigare maror i Stockholom är min uppfattning att det dessutom kan vara ganska blåsigt på Gärdet. Jagar en minut och 51 sek för att komma under 3 timmar. Är därför lite kinkig med detaljer...
< < < 1 2 > > >
1971 • Nykvarn
#2
10 maj 2010 kl 15:55
Gilla
Vi slipper den sega uppförsbacken på Greve von Essens väg efter varvning - den blir nu en nedförsbacke men det blir ju längre ute på Djurgården nu utan publik.

Finns flera löpare här som springer mycket på Norra Djurgården och kan svara bättre.
Oldboy
1952 • Danderyd
#3
10 maj 2010 kl 16:04
Gilla
Många kommer att få upp för högt tempo p g a nerförsbacken förbi Berwaldhallen vid 2 km, kan vara svårt att sakta ner tillräckligt efteråt. På andra varvet måste vi ju ta igen den höjdskillnaden ute på Gärdet strax efteråt så det känns som en nackdel. Nån "från Gärdet" får gärna berätta om det blir mindre eller mer backigt totalt i år.
Bruce B.
1962 • Söråker
#4
10 maj 2010 kl 16:43
Gilla
Staffan,
den lille backen på Greve von Essens väg har väl en uppförsbacke även från den andra riktningen, eller?
Jag tycker också den är besvärlig trots att den är så liten, så jag vill gärna tro att man slipper det. Men en backe är en backe med uppför på ena sidan och nerförs på den andra. Eller minns jag fel?
Gustaf Hermansson
1972 • ÅKERSBERGA
#5
10 maj 2010 kl 16:47
Gilla
Oavsett ev. skillnad mot tidigare så ser jag ett problem med att andra varvet är längre än det första.

Det hade varit skönare (mentalt i alla fall) om man efter ett varv hunnit avverka ca 25km och då "bara" hade 17 kvar istället för tvärtom som det nu blir.

Nåväl, man får väl hitta någon mental träningsmetod för att inte bry sig om detta...
csaba
1973 • Malmö
#6
10 maj 2010 kl 16:52
Gilla
Det är däermot fördelar både för dom riktigt snabba och långsamma löparna.
Dom långsamma slipper "kanske" bli varvade och dom snabba slipper varva lika många och därmed slippa trängseln lättare.
1965 • Eksjö
#7
10 maj 2010 kl 17:33
Gilla
De första vätskestationerna på andra varvet bör ju på detta sätt relativt sett "bli färdiga" typ en halvtimme tidigare än om de hade legat på en perfekt 50-50 tvåvarvsbana, kanske får arrangörerna därigenom/därifrån loss fler funktionärer som kan "kuta bakåt" och sedan hjälpa till även på de sista stationerna och vid målgången på det sättet. Bara en tanke.
Lennart
1971 • Vallentuna
#8
10 maj 2010 kl 17:59
Gilla
Tycker det är bra att det är en ny sträckning. Det var så trångt ute på Djurgården tidigare.

Det är dock nog som några tidigare har sagt att det kanske är mentalt jobbigare eftersom det inte händer så mycket ute på djurgården och inte är så mycket publik. Det är bara att ställa in sig på det så skall det nog gå bra.
http://milen-sub40.blogspot.com/

MVH
1971 • Nykvarn
#9
10 maj 2010 kl 18:26
Gilla
@Bruce, klart det är så så länge vi pratar rundbana jag menar bara att med gamla sträckningen tyckte jag, i alla fall på min första mara, att just den backen (uppför) var ganska tung med nästan hälften kvar att löpa.

Andra gången var jag mycket starkare där men nu springs i alla fall just den här backen nerför.
1974 • Stockholm
#10
10 maj 2010 kl 19:01 Redigerad 10 maj 2010 kl 19:03
Gilla
Nu är det inte heller närmare att välja vänster sida av Valhallavägen då det blir lika långt oavsett sida. Det borde göra att löparna sprids ut lite mer redan från starten...

Tankar kring höger vänster val: http://blog.noll.se/2009/10/hoger-eller-vanster.html och första varvet http://blog.noll.se/2009/10/1a-varvet.html
Sven Andersson
1966 • Kista
#11
10 maj 2010 kl 19:16
Gilla
Jag tycker det verkar vara en fördel att första Västerbron kommer tidigare nu. Men det återstår förstås att röna ut i verkligheten också.
Carl Ekstrand
1976 • Hägersten
#12
11 maj 2010 kl 10:35
Gilla
Jag hoppar in lite i diskussionen om backen på Greve von Essens väg. Sprang djurgårdssvängen för ett par veckor sedan. Visst är det en backe från andra hållet också, men det är uppdelad i 2 delar med en liten platå mellan. Men i ärlighetens namn tror jag inte att det blir en större skillnad.

Däremot kankse man ska peka på att vägen som går förbi Sjöhistoriska + tekniska museet i år kommer löpas åt "andra" hållet d.v.s. i svag motlut. Innan man tar von Essens väg...kanske gör att det känns mer motigt över den lilla kullen?
Morgan
1973 • Johanneshov
#13
11 maj 2010 kl 11:46
Gilla
Jag sitter just nu och tittar på Strandvägen. Var inte poängen med banomläggningen (åtminstone delvis) att utnyttja Strandvägens bredd tidigt i loppet? Just nu ser det inte så bra ut, och byggandet av "Spårväg city" lär inte vara färdigt innan startskottet. http://www.sl.se/templates/Page.aspx?id=8806
Oldboy
1952 • Danderyd
#14
11 maj 2010 kl 15:28
Gilla
Morgan, i filmsnutten från SL påstås just att spårarbetena är helt klara 31:a maj och filmen är knappt två veckor gammal. Så det är nog klart till den 5:e juni.
Carl Ekstrand
1976 • Hägersten
#15
11 maj 2010 kl 15:29
Gilla
Men de bygger inte på körbanorna på Strandvägen (osäker på om de bygger där öht) så du har fyra filer att springa i om de stänger hela vilket jag tror att hela meningen var. Men vid Norrmalmstorg kommer det nog bli trångt...
1970 • Nordingrå
#16
11 maj 2010 kl 15:52
Gilla
Tror att det när det gäller upp- och nerförsbackar blir det tämligen neutralt jämfört med förra året. I stort sett springer man ju samma bana fastän Lindarängsvägen kommer på varv två. I övrigt är det marginella skillnader som att von Essen springs åt andra hållet liksom "ambassadvägen".

För egen del så tycker jag inte att det spelar någon roll att man får ett långt sammanhängande parti på Gärdet-Djurgården utan publik. Vi har ju våra medlöpare! Det blir ju liksom inte direkt ensamt längs banan ändå...
Är man som jag van att springa ensam så får man tillräckligt med adrenalinpåslag bara av medlöparna. Vill jag ha sällskap till vardags så får jag ta med mig en spegel som jag tittar i då och då...
Staffan Malmberg
1954 • Hyltebruk
#17
11 maj 2010 kl 16:14
Gilla
@ COMA: samma här men jag föredrar utan spegel :)
Morgan
1973 • Johanneshov
#18
11 maj 2010 kl 17:58
Gilla
Oldboy: Jag har kanske inte riktigt lika stort förtroende för SL som du har. Men med Love Stockholm 2010 runt knuten kanske det går undan.

Carl Ekstrand: Som jag skrev så satt jag och tittade på Strandvägen. På riktigt. På vissa ställen (inte bara i spårfilerna och den mellanliggande allén) var det minst sagt stökigt. Men det är klart att det är bredare än Lindarängsvägen - även om de inte skulle hinna bli färdiga i tid.
1969 • Sala
#19
11 maj 2010 kl 21:51
Gilla
Vad gäller de olika långa varven, så får ni försöka se det första varvet som en uppvärmning och att den egentliga maran börjar därefter :-)
Gustaf Hermansson
1972 • ÅKERSBERGA
#20
11 maj 2010 kl 21:52
Gilla
Jag som hittills endast sprungit en mara - i Månkarbo - ser fram emot världens publiktryck långt ute på Djurgården.
Jag kommer behöva armbåga mig fram genom åskådarmassorna som trängs där.
Så kommer det kännas - jämfört med Månkarbo alltså :)
< < < 1 2 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.