Löpning Kläder, Skor & Prylar 20 inlägg 4105 visningar

Gratis för Bloggare

Lennart
1971 • Vallentuna
#1
23 februari 2013 - 12:22
Gilla
Hej!
Jag kom över en sak som jag tror intresserar alla bloggare. Det är gratis också. Se här: http://milen-sub40.blogspot.se/2013/02/gratis.html
Lennart
1971 • Vallentuna
#2
23 februari 2013 kl 16:25
Gilla
Intresset har varit stort, och det är fortfarande gratis!
Anders Svensson
1982 • Stockholm
#3
23 februari 2013 kl 16:58
Gilla
Roligt. Eller inte
1976 • Sollentuna
#4
23 februari 2013 kl 18:15 Redigerad 23 februari 2013 kl 18:16
Gilla
Ingenting är gratis. Men det verkar inte du ha förstått?

Att bloggare skriver om ett företag och dess produkter eller tjänster är väldigt värdefullt, främst för sk. sökmotoroptimering. När bloggaren skriver en unik text och länkar tillbaka till företaget, ökar rankningen och sidan hamnar högre tex hos google när kunderna söker efter deras produkter eller tjänster. Ju högre rank bloggen har, ju mer väger länkarna. Det är ett utbyte. Inte gratis.

Alternativet för företagen är att betala en av alla dessa firmor som sitter och skriver fejkbloggar och skapar länkar (MediaAnalys, Jajja etc.). Inte så internet ska fungera...
Lennart
1971 • Vallentuna
#5
23 februari 2013 kl 18:47
Gilla
Bra att du skrev som du gjorde.

Det du nämner är företagets incitament att sammarbeta med en bloggare. Ofta i utbyte mot att bloggaren får produkten som bloggaren skriver om.

Tycker det låter som att företaget får mer i utbyte av sammarbetet än bloggaren. Företaget får till gång till plattformen bloggaren erbjuder för en väldigt billig peng (i värsta fall en strumpa eller mössa).

Som du själv skriver. Ingenting är gratis, men tyvärr låter det som att företaget får publicetet för en väldigt billig insats. Det är kanske ingenting fel med det, men jag tycker att det hela börjar låta väldigt billigt.
Malin Johansson
1980 • Alingsås
#6
23 februari 2013 kl 19:14
Gilla
Jag håller med dig till stor del, Lennart.
Alltför många bloggare säljer sig oerhört billigt....! Ett par strumpor för kanske 150 kr som ersättning och nästintill "gratis" reklam, istället för att företaget lägger betyyyydligt högre belopp på en riktig annons i en tidning t.ex. Så visst tjänar de oftast mer på samarbetet än bloggaren.

Däremot tycker jag inte att samarbete mellan bloggar och företag är negativt, om båda känner att de får ut en skälig ersättning.

Jag tror att mindre bloggar inte inser värdet på reklam/annonsering och därför tycker att ett par strumpor eller en mössa är bra ersättning.
1971 • Nykvarn
#7
23 februari 2013 kl 19:18
Gilla
Sedan når ju en annons i en tidning så oerhört många fler än ett omdöme i en blogg, få löparbloggar kan konkurrera med tryckt media där.

Förstår inte riktigt varför ni lägger sådan energi på detta Lennart och Malin? Ett ömsedigit utbyte av varor och tjänster som vilket som helst, till gagn för båda parter.
Malin Johansson
1980 • Alingsås
#8
23 februari 2013 kl 19:19 Redigerad 23 februari 2013 kl 19:26
Gilla
Lägger JAG mycket energi på detta.....?? :))
1971 • Nykvarn
#9
23 februari 2013 kl 19:43
Gilla
Näe OK mera Lennart i detta fall då :-)
Lennart
1971 • Vallentuna
#10
23 februari 2013 kl 20:31 Redigerad 23 februari 2013 kl 20:33
Gilla
Hej Staffan!
Malin har rätt. Hon lägger inte ner så mycket energi på det här :-).

Jag tycker det är bra med en diskussion och att vi nyanserar bilden av fenomenet "skriva om en produkt och länka till hemsida". För några år sedan var det några få utvalda som höll på med det, och nu verkar det vara de som vill som ställer upp.

Som Claes skriver ovan "Att bloggare skriver om ett företag och dess produkter eller tjänster är väldigt värdefullt".

Fördelen med en blogg är att skribenten ofta är en förebild och påverkar många. Skribenten har en stor påverkan på läsaren, och den direkta reklamen inlägget i bloggen ger är väldigt värdefull. En annons i en tidning når inte den effekten. Den är opersonlig och är inte lika direkt som ett inlägg i en blogg.

Jag tror till exempel att många av dina läsare har köpt ASICS DS-Trainer på grund av dina inlägg, och de skulle inte ha gjort det om de såg en annons i en tidning.

Jag tycker det är viktigt att bloggaren inser sitt värde och jag är förvånad över att bloggare smutsar ner sina bloggar för "småpengar".
Mårten
1981 • SKELLEFTEÅ
#11
23 februari 2013 kl 21:02
Gilla
Det pratas om flera olika saker här. Jag håller med om att somliga bloggare säljer sin själ till ett bolag. Självklart. Men det är väl näppeligen ett fenomen knutet kring löparbloggar?

Lennart: Du skriver att bloggare "ofta är en förebild", att de "påverkar många", att de har "stor påverkan" och företagsreklamen som "väldigt värdefull".

Eftersom du lägger ut texten som att du "vet" detta så skulle det vara intressant med lite källhänvisngar i någon slags hobbyvetenskaplig anda? Jag tror du har en enorm övertro på den gängse bloggarens påverkansmöjligheter. Jag tror du har en lika stor övertro på hur många som läser bloggar. Nej, förresten. Jag vet att du har det.
Lennart
1971 • Vallentuna
#12
23 februari 2013 kl 21:51
Gilla
Hej Mårten!
Många, stor, väldigt...... är relativa ord :-).

Jag kan inte visa statistik på det mer än den egna statisitken jag har på bloggen (över 500 besökare idag och dagens inlägg har visats ca 350 gånger, etc, etc) och feedback jag har fått via mail och kommentarer på bloggen.

Jag vill inte sälja mig billigt till något litet företag eftersom det i min blogg ibland pratas om andra. Det är inte bara mig. Imorgon kommer jag till exemel att skriva om att jag idag mötte Lisa Norden när jag sprang intervaller på Bosön (inklusive bild på mig och Lisa Norden). Det skulle nog vara värdefullt för ett företag eller en produkt att nämnas (Bosön kommer att synas av naturliga själ) i anslutning till det.

Jag vet (via mail och kommentarer) att det finns individer som har åkt till Bosön bara föra att jag har skrivit om Bosön. Att jag träffade Lisa Norden idag på Bosön kommer att påverka folk ännu mer i den riktningen. Troligtvis gör detta inlägg/kommentar det också :-).

Jag vet (via mail, kommentarer och direktkontakt) att jag har fått individer att delta i olika lopp och köpt skor, etc, etc,,,,, men visst. Stor påverkan, många,,,,, etc, etc är relativt, men jag och andra bloggare påverkar andra :-).
1971 • Nykvarn
#13
23 februari 2013 kl 22:02
Gilla
Hej Lennart!

Det är faktiskt en intressant diskussion, hur stor påverkan har det exakt? Det finns tusentals bloggar där ute även om ett så begränsat ämne som löpträning, av dem är det ett ytterst litet fåfal halvprofessionella bloggare som har tävlingar och mycket reklam för produkter på sina bloggar och ett litet fåtal övriga som har ett begränsat samarbete där de ibland får en produkt i PR-syfte och då skriver om det, ofta utan några faktiska motkrav att göra det.

Även om jag nu skriver en av de större löparbloggarna, i alla fall av dem som skrivs av en kille, så undrar jag vilket genomslag det har, kanske ska ställa den direkta frågan i ett blogginlägg någon gång? Hur många som faktiskt köpt DS Trainer efter att ha läst min blogg. Jag har ju bilder på de skor jag springer i på bloggen och delar gärna med mig av synpunkter både på bloggen och här på forumet men som sagt, jag tror ändå genomslaget är väldigt begränsat.
Leif Höglund
1978 • Stockholm
#14
23 februari 2013 kl 22:44
Gilla
Jag känner mig lite nedslagen av att aldrig ha blivit kontaktad av något företag som vill ge mig gratis grejer. Kom igen, Asics, Saucony, Adidas, Nike och alla andra, KÖP MIG! ;)
1971 • Nykvarn
#15
23 februari 2013 kl 22:59
Gilla
Haha, Leif :) ja så lätt är det faktiskt inte :)
Pär M
1969 • Umeå
#16
29 april 2013 kl 22:45
Gilla
he he
hittade tråden igen
Leif
vill du verkligen bli "köpt av" asics?????

(jag skulle vilja bli "köpt av" löplabbet lr startfitnes) he he:-)
1970 • Lerum
#17
29 april 2013 kl 23:35
Gilla
Staffan har du lagt ut en fråga till dina läsare för att få feedback ? Hur många läsare har du ?
1971 • Nykvarn
#18
30 april 2013 kl 09:07
Gilla
Jodå, jag skrev ett inlägg om det, ett inlägg som har lästs över 300 gånger och fått en del kommentarer. Svårt att dra någon slutsats men ganska många har blivit nyfiken på t ex en skomodell och provat och också köpt den efter att först ha läst om den på bloggen.

Jag snittar ungefär 15000 sidvyer i månaden på bloggen...
1970 • Lerum
#19
30 april 2013 kl 12:06
Gilla
Va kul :)
Keep it simple är väl melodin gissar jag så att inte bloggandet känns som ett måste. Än värre om man lovat skriva om produkter kan jag tänka mig . . .
1971 • Nykvarn
#20
30 april 2013 kl 14:41
Gilla
Varje gång jag tagit ett litet uppehåll p g a att jag inte tyckt jag har något att skriva om så har skrivlusten återkommit efter några dagar. Det är lättare att skriva under vår och sommar när träningen är mera varierad och jag också tävlar ibland, under vinterns grundträning kan det vara svårare!
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.