Löpning Tävlingar & Motionslopp 20 inlägg 10456 visningar

Wings for Life

2009 • Klippan
#1
8 oktober 2013 - 10:57
Gilla
Det spektakulära utslagsloppet Wings for life kommer till Sverige 2014. Med ett samtidigt startskott i hela världen startar löparna, jagade av synkroniserade följebilar. Den som klarar sig längst från att bli upphunnen vinner.
http://www.marathon.se/aktuellt/unikt-utslagslopp-till-sverige

Anmälan: http://www.wingsforlifeworldrun.com/
1968 • Kållered
#2
9 oktober 2013 kl 07:10
Gilla
Coolt. :)
1972 • Norsholm
#3
27 oktober 2013 kl 19:24
Gilla
Fast inte fullt så coolt om man bara får springa en mil i ett ultralopp...
1968 • Kållered
#4
27 oktober 2013 kl 19:26
Gilla
Sant. :)
Leonard Sandin
1970 • Farsta
#5
27 oktober 2013 kl 19:42
Gilla
Kan du hålla 6 min/km får du springa 15km och 1 tim 30 min, 5 min/km kommer man 27 km på 2 tim 15 min innan bilen fångar i en
1972 • Norsholm
#6
27 oktober 2013 kl 20:13
Gilla
Tack för klargörandet Leonard...
Då blir det Kanallöpet för mig den dagen.
Leonard Sandin
1970 • Farsta
#7
28 oktober 2013 kl 06:26
Gilla
Själv är jag sugen, räknar med att komma över Ölandsbron och en bit ut på Allvaret - det räcker för mig!
1965 • Eksjö
#8
28 oktober 2013 kl 07:42
Gilla
Lite grann som Stephen Kings "Maratonmarschen" alltså...
1965 • Eksjö
#9
28 oktober 2013 kl 07:49 Redigerad 28 oktober 2013 kl 07:52
Gilla
Det är ganska lätt att föreställa sig hur det efter ett tag kommer att se ut i "botten" av fältet, när följebilen börjar närma sig och desperata fartökningar följer på varandra tills det inte går längre och löparna blir upphunna.

Däremot undrar jag hur erfarna och duktiga ultralöparna kommer att hantera "täten"? Är det smartare att springa som vanligt och ligga långt fram? Eller är det smartare att skaffa sig fem minuters försprång på följebilen (tillräckligt för t.ex ett toalettbesök i senare skede) och sedan försöka hålla de fem minuterna så länge som möjligt genom att matcha följebilens fart på denna säkerhetsdistans?
1968 • Kållered
#10
28 oktober 2013 kl 09:04
Gilla
Ja, taktiskt sett är ju denna tävlingsform mycket intressant. :)
Maratonmarschen är för övrigt mkt bra! :)
1965 • Eksjö
#11
28 oktober 2013 kl 11:08
Gilla
Det är väl svårt att påverka reglerna för ett internationellt lopp - men jag rekommenderar ändå de svenska arrangörerna att lägga till möjligheten att få en officiell tid vid halvmarapasseringen, helmarapasseringen, 50K-passeringen, etc, etc...
Leonard Sandin
1970 • Farsta
#12
28 oktober 2013 kl 11:38
Gilla
Kolla på personal goal calculator http://www.wingsforlifeworldrun.com/en/about/#a-unique-format-74
så inser man snabbt att det inte går att "vänta in" följebilen som kommer hålla följande hastigheter, dvs svårt att själv hålla 35 km i timmen:
10.00 UTC – RACE START
10.30 UTC – CATCHER CAR STARTS ON COURSE – PACE: 15km/hr (9.32 miles/hr)
11.30 UTC – PACE INCREASE: 16 km/hr (9,94 miles/hr)
12.30 UTC – PACE INCREASE: 17km/hr (10,56 miles/hr)
13.30 UTC – PACE INCREASE: 20 km/hr (12,43 miles/hr)
15.30 UTC – PACE INCREASE: 35km/hr (21.75 miles/hr) until final Participant is passed
1965 • Eksjö
#13
28 oktober 2013 kl 11:52
Gilla
OK - Den ökar alltså farten vartefter?
z
1978 • Stockholm
#14
28 oktober 2013 kl 12:01
Gilla
Ska man hänga med till sista fartökningen 15:30 UTC så måste man ha snittat 88 km i 3:45 min/km-tempo. Om det det skulle stämma det som står i artikeln att vinnaren spås springa mer än 100 km så skulle den snitta 3:30-tempo upp till 100 k. Jag är skeptisk till den spådomen.
1972 • Lund
#15
28 oktober 2013 kl 12:39
Gilla
Världsrekordet på 100 km är 6:10. Bilen har kört 100 km efter 5:50 så det blir en rejäl förbättring av rekordet om det slår in.
1956 • PARTILLE
#16
29 oktober 2013 kl 07:12
Gilla
Intressant koncept och ett bra syfte. Men detta överlåter jag till tidsjägarna. Sådant här skapar stress för mig och jag vill koppla av när jag springer :-)
1965 • Eksjö
#17
29 oktober 2013 kl 08:05
Gilla
Undrar vad som händer om följebilen får punktering? :-)
1956 • PARTILLE
#18
29 oktober 2013 kl 08:09
Gilla
Skall man kanske be någon att lägga ut en spikmatta? :-)
1972 • Växjö
#19
5 maj 2014 kl 08:46 Redigerad 5 maj 2014 kl 08:52
1 Gilla
Det var rätt intressant det här med jaktbil! Det gäller att ha koll på var bilen är vid olika tidpunkter för att veta när den börjar närma sig (förstås). Det hade inte jag. Efter 24 fick jag och två till löpare jag sprang med just då besked om vi låg 5, 6, 7. När vi spreds ut lite låg jag ensam femma med 100-300 m fram till fyran, och jag hann tänka att folk framför mig kommer väl att kliva av, nöjda med 35, 40, mara eller 45. Mycket riktigt. Snart ser jag två löpare stå och vinka och heja lite och plötsligt var jag trea, då hade vi kommit 33 km tror jag (hamnen i Mörbylånga var det i alla fall). Nu såg jag tvåan i stort sett hela tiden, och ledaren då och då. Dom hade jag koll på, och började försöka taktiktänka. Efter 35 slog jag av lite på farten, passerade maradistans och slogs av ytterligare lite. I backen upp mot 44 km, för övrigt första backen efter bron, en seg slakmota på ca 1 km, gick det riktigt lusigt. På toppen titta de jag bakåt och det var egentligen första gången som jag såg avståndet bakåt på ett bra sätt. Fan, de tar in, tyckte jag. Kan inte bilen komma nu och plocka bort dem! Det blir ett race mot bilen OCH andra löpare. Vi svängde söderut igen och det går lätt utför i 2 km innan det planar ut. Jag ökade igen, men hela tiden är det en balans, man vet ju aldrig hur länge man behöver hålla i sin fartökning. Behöver man slå av ordentligt på takten blir man snabbt upphunnen. Men man behöver ju bara hålla folk bakom sig tills bilen tar bort dem. Kom nu biljävel, tänkte jag flera gånger. Rätt stressande faktiskt. Framför mig, en dryg km framöver såg jag tvåan snabbt närma sig ledaren, men jag uppfattade aldrig när han gick förbi. När bilen fångade nye ledaren hade han lett i kanske 700 m och vann med typ 200. Jag blev upphunnen av bilen 1 km tidigare än tvåan och ytterligare lite före segraren. Riktigt kul tävlingen faktiskt, mycket välarrangerat. Kände mig väldigt jagad från 44 till 48 sedan insåg jag att nu kommer bilen och det kan knappast vara "levande" löpare bakom mig. Grattis Thomas och Mia som vann!
Pontus Almquist
1981 • Kalmar
#20
5 maj 2014 kl 10:59
Gilla
Jag kom inte lika långt som Joacim, men väl 31 km. Tycker precis som föregående att det var ett intressant upplägg, en välarrangerad tävling och så hade vi ju ett fantastiskt väder. Jag brukar kring den här tiden på året springa Lidingö Ultra (även det ett fantastiskt lopp med vacker natur) och kan konstatera att platt och asfalt sliter mer på mig, men går snabbare.
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.