Löpning Avancerad träning 2 inlägg 438 visningar

Guidat Mjölksyratröskeltest

1987 • Västerås
#1
15 juli 2019 - 15:10
Gilla 
Jag sprang idag och försökte mig på Garmins mjölksyratröskeltest, men misslyckades för andra gången (lyckades en gång med ordentlig motvind...).

Är det någon som har tips? Jag körde denna gång på löpband (1° lutning) med footpod, det är ju inte direkt rekommenderat, men det bör fungera relativt väl om man sätter pace/distans från footpod.
https://jogg.se/Traning/Pass.aspx?id=18118552

Tidigare mjölksyratröskel låg på 189 bpm / 4:21 min/km (det var testet med mycket motvind).

Är det någon som har bra tips för att få värden från testet? Det borde ju vara ganska optimalt att göra ett sådant test på löpband tänker jag, repeterbart etc. Jag tänkte lägga in en avstämning varannan vecka och det vore ju kul om det fungerade nästan varje gång...
1987 • Västerås
#2
15 juli 2019 - 15:24
Gilla 
Detta kanske är bästa varianten för att få ett kontinuerligt värde:

Begin with several minutes of easy jogging to warm up. When you’re ready, start tracking time, distance, and pace on your treadmill or watch and run for 30 minutes at the fastest pace you can sustain for that amount of time. Be careful to avoid the common mistake of starting too fast and then slowing down toward the end of the time trial due to fatigue, which will produce an inaccurate result. When you get to 10 minutes, note your heart rate.

At 30 minutes, stop and note your heart rate again. Calculate the sum of your heart rate at 10 minutes and your heart rate at 30 minutes and divide by two. That’s your LT heart rate. Your LT pace is your average pace for the entire 30-minute effort, assuming your pace was fairly steady.
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.