annons
Svealand

92 min distans lvg A2: Skerike mm (75%, TRIMP=146,6)

Torsdag 20 mars 2025 13:33

Cykel - Distans
VerktygKopiera passetRadera passet
Kopiera extra data
Vill du radera detta träningspass?
Premiär med landsvägsräsern i dag. Härligt! Jag var tvungen att byta framdäck och slang innan rundan. Det verkade som att det sista jag gjorde med hojen i höstas var att punktera hojen och sen har den blivit stående över vintern.

Cykeln funkade bra, så när som på en vibration i framhjulet som jag tror beror på att slangen inte ligger 100% korrekt. Får se över det till nästa runda.

Jag cyklade cykelbanor upp till Skultuna k:a, därefter västerut mot Rv66. Jag vände strax innan jag nådde Rv66 och cyklade sen tillbaka mot Skultuna k:a igen, men vek av på Skerikevägen söderut mot Västerås och körde hem via Brottberga.

Cykelbanan till Skultuna var inte rolig att cykla med 23 mm-däck. Fullt med grus/sand sen vintern. Likaså var övre delen av Skerikevägen i riktigt dåligt skick. Som att cykla på en tvättbräda. Jag tror de la på en ny beläggning i höstas, som är väldigt grov, dessutom har den redan blivit förstörd på många delar. Verkar som ett misslyckat projekt av Vägverket/Transportmyndigheten eller vad de nu heter.

Jag bävade lite för om jag skulle orka hålla A2-intensitet i snitt under passet, men det visade sig inte vara några problem. 90 minuter av passet låg i A1 eller högre. 70 minuter låg i A2 eller högre.

Jag hade en kort foto- och drickapaus vid halvtid, men lät pulsklockan och GPS-en vara igång.

1073 kcal brända enl. pulsklockan. Baserat på 87 kg. Morgonvikt 87,25 kg.

Det var en skön känsla att köra räser på asfalt, jämfört med att nöta med gubbcykeln på grus/stig. Jag tyckte jag kände mig relativt stark på räsern jämfört med hur jag kände förra säsongen. Jag har förmodligen utvecklats en del sen i höstas.

Väder: soligt, klart väder, 8-10 grader (stigande), vind ca. 3-5 m/s (upp till 10 m/s i byarna) fr. SSV (203-217 grader), rel. luftfuktighet 36-50% (sjunkande).

Klädsel: korta och långa underställskallingar, långa tunna tajts, korta cykelbyxor, tunn långärmad funktionströja, min gula tunna cykelvindjacka, tjocka strumpor, trailskor, cykelhandskar i neopren, en buff kring halsen och en tunn mössa under hjälmen. Klädseln funkade bra i dag.

GPS-data
-------------
Odometer 40,17 km
Moving Time 1:29 [h:mm]
Stopped 3:00 [m:ss]
Max Speed 49,7 km/h
Moving Avg 26,9 km/h
Overall Avg 26,0 km/h

Distansen 40,6 km är uppmätt med sensor på framhjulet, kopplad till pulsklockan. Svårt att veta vad man ska rätta sig efter, men jag litar mer på framhjulssensorn än på GPS-en.

Hastighetssensor-data
------------------------------
Exe.Dist 40,6 km
Spd.Avg. 27,1 km/h
Spd.Max 98,2 km/h (Kan det verkligen stämma? Jag stod visserligen på rätt bra i backen i skogen ned mot Skultuna k:a. Kanske en störning från t.ex. kontaktledningen vid järnvägen? Så måste det vara. GPS-ens maxhast känns mer rimlig.)

Extern länk: Ett foto från vändpunkten.
Bild uppladdad av Kalle Kula
40,6 km
Distans
1:32:04
Tid
26,46 km/h
Snitt
124
Snittpuls
139
Maxpuls
Nishiki Race Competition
Total distans: 
74:14:59
2021 km

Gilla passet

Kommentarer

Torbjörn Westman - 20 mars 19:58
Nu blev jag också lite sugen på att damma av räsern.
Kalle Kula - 20 mars 21:30
Tycker jag låter som en bra idé.
annons