Skidor Skidor 34 inlägg 18511 visningar

Träningsupplägg?

Anders Vestergård
1971 • Svalöv
#1
8 november 2014 - 16:24
Gilla
Hej!
Efter flera års löpande skall jag nu åka öppet spår för första gången. Jag åkte mycket skidor i min ungdom (typ 25 år sen:) och det känns som om grundtekniken funkar hyfsat bra däremot är jag helt grön på rullskidåkning vilket jag nu skall börja träna för att få igång överkroppen!

Ni som tränat mycket skidåkning! Vad är ett bra upplägg om jag tränar ca. 3 -4 ggr. per vecka? Kan man tänka på samma sätt som vid löpning, ett tempo-, ett intervall- och ett långpass och resten distans? Alternativt är det bättre att ta färre pass rullskidåkning och då koncentrera sig på teknik och stakning och fortsätta med löpningen för uthållighet och kondition?

Tacksam för alla tips!
< < < 1 2 > > >
1989 • Halmstad
#2
13 november 2014 kl 08:01
1 Gilla
Hej! Kul att du ska satsa på skidåkningen, det är verkligen skonsamt för kroppen. Gällande träningsupplägg inför skidåkning ska man tänka så skidspecifik träning som möjligt.

När du åker rullskidor, fokusera teknik. Armarna/armbågarna nära kroppen, det är framför allt mage/bål/rygg som ska jobba. Tänk på stavnedsättningen att den blir längre fram så du får med dig kroppstyngden Åk utan stavar, på så vis tränar du balans, kroppshållning, tyngdöverföring och koordination. Kör varierande träning. Teknikpass, intervallpass och långpass.

Stavlöpning/skidgång: En optimal träningsform som ger ett bra alternativ till både rullskidor och styrketräning. Hitta en bra backe och kör upprepande intervaller. Ju mindre brant och ju kortare backen är, desto fler upprepningar.

Lägg in styrketräning då du kan variera att jobba med uthållighetsstyrka och maxstyrka. Glöm inte bort den funktionella träningen (mage/bål/rygg). Perfekt hemmaträning framför TV:n :)

Om du vill ha mer tips och råd. Kolla in http://vasacoachen.nu/

Peter Persson
1987 • Ystad
#3
13 november 2014 kl 13:17
Gilla
Hej
jag ska åka öppet spår för andra gången o för min egen del har jag legat sjuk ett tag nu o precis börjat komma igång. hade lunginflammation men fått börja träna så nätt förra veckan o lite mer denna veckan och nästa ska jag vara igång igen. Nu tänker jag lite såhär att jämfört med förra året ligger jag drygt en och en halv månad back eller det är ingen fara utan man klarar att träna ifatt det under dessa månaderna? i övrigt håller jag igång med löpning cykling med mera så har ju grundkonditionen. men behöver man vara orolig för att man missat dessa veckorna nu?
Anders Vestergård
1971 • Svalöv
#4
14 november 2014 kl 21:41
Gilla
@Viktor, tack för bra input, känns som man kan variera träningen ganska mycket! Då får det bli fokus på skidåkningen framför löpning, skall testa stavlöpning och att åka utan stavar, det har jag aldrig provat förut! Tänker att ett upplägg med ett pass vardera av teknik-, intervall-/back- och långpass och ett till två pass styrka utöver det borde ge en bra grund.

@Peter, segt med sjukdom, jag ligger också back nästan en månad i konditionsträningen efter strul med hälen så jag kommer att prioritera långpassen lite extra.

Vad är f.ö. en bra längd på långpass inför Vasan? Räcker det med 1,5-2 tim eller skall man helst upp i 3 timmar?
1989 • Halmstad
#5
18 november 2014 kl 11:14
Gilla
Usch det är aldrig roligt med sjukdom. Jag hade en längre period i augusti då jag var förkyld. Det är lätt att bli stressad då. Men det gäller att lyssna på kroppen!

Det är det som är så tacksamt med vasaloppsträning, man kan variera sig oerhört mycket, vilket gör det skonsamt för kroppen.

Ett långpass för mig idag är på 3 timmar, då är det rullskidor/längdskidor. Men börja på 90 minuter och öka successivt. Vasaloppsträning handlar mycket om att vänja kroppen att hålla på i längre tid. Det är då viktigt att inte chocka kroppen allt för mycket, utan att skynda långsamt fram.

För mer tips och råd: http://vasacoachen.nu/
Anders Vestergård
1971 • Svalöv
#6
18 november 2014 kl 22:17
1 Gilla
Bra hemsida Viktor, känns som jag har blivit proffscoachad!:)
1972 • Landvetter
#7
20 november 2014 kl 22:24
Gilla
Anders, jag skulle rekommendera att du letade upp ett gym med en SkiErg eller motsvarande maskin och tränade hård intervallträning på den. Men samma tänk som i din löpning, stenkoll på tempo/watt och tävla mot dig själv för ökad motivation. Denna typ av träning är långt mer skonsam än löpning då du kan tåla rätt mycket intensitet. Men var försiktig första 6-8 passen så du lär in en bra teknik och inte skadar dig.

Komplettera med långa pass som ökar i tid men som också får fler inslag av tempointervaller insprängda. Ffa mot slutet av passen då dina energidepåer är mer eller mindre tomma.

Tänk progressivitet i form av lugnt kort, lugnt långt, halvhårt kort och slutligen halvhårt och långt när du är 10 dagar från Vasan.

Lycka till!

ps. Vill du verkligen få individuellt stöd och proffshjälp är du välkommen till oss på Aktivitus för ett Skidpaket.
http://aktivitus.se/program/
Anders Vestergård
1971 • Svalöv
#8
21 november 2014 kl 16:39
Gilla
Tack Mattias, bra synpunkter!

Gymmet som jag nu går på har tyvärr inte en SkiErg men jag vet att det finns både i Lund och Malmö så jag kanske skall åka in och testa vid tillfälle!

Eftersom jag ligger back i träningen så känns det som att Öppet spår i år får bli en test med skidåkning som träningsform och med lagom hög ambitionsnivå men jag vill ju förstås få ut mesta möjliga av min träning ändå.
#9
13 juni 2019 kl 09:09
Detta inlägg har raderats
#10
9 november 2019 kl 17:11
Gilla
The principle purpose of the introduction is to present your position (this is also known as the "thesis" or "argument") on the issue at hand but effective introductory paragraphs are so much more than that. Before you even get to this thesis statement, for example, the essay should begin with a "hook" that grabs the reader’s attention and makes them want to read on. Examples of effective hooks include relevant quotations ("no man is an island") or surprising statistics ("three out of four doctors report that…").
https://buyessay.net/
#11
31 juli 2020 kl 17:00
Detta inlägg har raderats
#12
1 december 2020 kl 18:23
Detta inlägg har raderats
#13
1 december 2020 kl 18:23
Detta inlägg har raderats
#14
15 december 2020 kl 14:08
Detta inlägg har raderats
#15
18 januari 2021 kl 09:45
Detta inlägg har raderats
1990 • Minneapolis
#16
22 januari 2021 kl 11:25
Gilla
I would like to congratulate you on this undertaking and wish you good luck. Do not forget that running, like skiing, is a very traumatic sport for the joints. Therefore, take care of the joints, not forgetting about the warm-up and the correct technique. I advise you to search on YouTube for videos in which famous athletes share their ideas on how to minimize the risk of injury when running or skiing. I found there quite a few videos on this topic and they usually have at least a hundred thousand views! I think their authors often use https://soclikes.com/ services in order to wind up views.
#17
15 februari 2021 kl 19:40
Detta inlägg har raderats
Kyiv
#18
18 februari 2021 kl 13:31
Gilla
We accept paper orders on all possible subjects and topics because we know we will be able to fulfill the requirements and provide our customers with the best high-quality work. https://quickessaywriting.com/
Every school requires the piece of works to be plagiarism-free. We understand how important this is in regards to academic compositions, we also give you a Turnitin report to show you the proof of non-plagiarism.
1991 • hbhbj
#19
18 februari 2021 kl 19:41
Gilla
https://jetessayswriter.com/
Essay writing seems to be one of the easiest tasks on your academic to-do list. Your school or college simply wants you to learn how to put your thoughts into words and react to urgent issues that are happening in the world. You also need to provide a solution to the problem you have raised. Though writing a descriptive or argumentative college essay often does not require any special knowledge, you may find this task unbearable. Our customers tell us about various reasons why they decide to buy essays online, including difficulties with managing their time, problems in life, part-time job, family, and other chores. Whatever your case is, our experts are always here to help.
#20
10 mars 2021 kl 10:45
Detta inlägg har raderats
< < < 1 2 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.