10 november 2013 kl 15:43
Glöm inte att uppfarten på nuvarande Göta Älvbron startar på Hjalmar Brantingsgatan i Frihamnsmotet. Längs ner i motet är vägbanan några decimeter under havet yta så den verkliga stigningen är något mer än brons höjd. Gissningsvis kommer inte den nya Hisingsbron ha några påfarter som ligger så lågt. Tänk också på att det inte är säkert att Göteborgsvarvet har något carte blanche när det gäller att få springa över den nya Hisingsbron. Trafikkontoret Göteborg och dess tjänstemän har grundinställningen att löpartävlingar skall hållas i Slottsskogen och Skatås, där det inte riskeras att fordonstrafik störs.
Jag hävdar bestämt att om Göteborgsvarvet skulle ha startas idag så hade det inte fått tillstånd. Nu är Göteborgsvarvet lite för stort för att stoppa, men underskatta inte möjligheten att Trafikkontoret gör ett försök, den dag Göta Älvbron stängs.