5 augusti 2011 kl 13:14
Redigerad 5 augusti 2011 kl 15:08
Deras villkor i all ära, men om det skiter sig så är ångerrätten och inom vilken tidsfrist återbetalning ska ske reglerat via EU-rätten. Artikel 6.2 i "Directive 97/7/EC of the European Parliament and of the Council of 20 May 1997 on the protection of consumers in respect of distance contracts" talar om snarast möjligt eller senast inom 30 dagar.
Vill du läsa mer följ länken nedan:
http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode=dbl&lang=en&ihmlang=en&lng1=en,sv&lng2=bg,cs,da,de,el,en,es,et,fi,fr,hu,it,lt,lv,mt,nl,pl,pt,ro,sk,sl,sv,&val=218497:cs&page=
Finns även en hel del information kring e-handel över gränserna på Konsument Europas hemsida =)
http://www.konsumenteuropa.se/sv/E-handel/Konsumentskydd-inom-EU/Du-har-ratt-att-angra-dig/Självklart är de skyldiga att i första hand följa de villkor som de ställer upp i samband med köpet, men det kan alltid vara trevligt att, i en sann akademikerandra, kasta lite lagstiftning på dem =)