annons
Löpning Kläder, Skor & Prylar 100 inlägg 6008 visningar

Varför köpa i affären?

1979 • Alingsås
#1
28 oktober 2011 - 10:26
Gilla
Hej, har funderat lite över varför man ska köpa löparskor och div tillbehör som tex kläder i affär?
Där får vi ju oftast betala bra mycket mer för samma vara, som man kan köpa på nätet för billigare peng.
Visst det finns nätbutiker från England, då tillkommer väl frakt mm.
Och det finns ju även löplabnet mm. Men om det skulle finnas en billigare butik men med samma sortiment. Skulle då vi svenskar våga köpa från en sådan butik??

< < < 1 2 3 4 5 > > >
Håkan
1969 • Lund
#41
30 oktober 2011 kl 21:31
Gilla
Jag förstår överhuvudtaget inte varför man skulle behöva varken förklara eller ursäkta att man köper en produkt där den är billigast. Jag ser det inte som mitt personliga ansvar att se till att svensk detaljhandel förblir lönsam och även om jag gjorde det skulle inte mitt val påverka i en omfattning som kan anses relevant. Om det är ett stort problem för butikerna att folk provar deras skor för att sedan beställa till halva priset på nätet så får de väl hitta någon annan lösning, att förlita sig på kundernas altruism känns som en lite skakig affärsidé...
1985 • Nyköping
#42
30 oktober 2011 kl 21:56
Gilla
@Linus
Det jag menar är snarare att de borde höja priserna i England och ge betalt till de som förtjänar det. Jag är gärna villig att betala mer för mina skor men inte för att svenska skobutiker som saknar all kompetens ska få mer betalt.

Det är dessutom an annan aspekt på det hela. Varför ska jag betala 1000 mer för att avlöna en 20 kille med "backslick" som gått någon kusr i skosäljarteknik?
Då lägger jag hellre 250:- hos en ortopedtekniker och köper skorna från England.
Samuel H
1979 • Järfälla
#43
30 oktober 2011 kl 22:01
Gilla
För ett tag sen i en liknande tråd dök det upp en kille som verkade ha anknytning till någon butik och han förklarade och försvarade butikernas prissättning.

En av förklaringarna till de höga priserna var att butikerna skulle hålla sig väl med och få till bra avtal med leverantörerna.

Som konsument är jag totalt ointresserad av en butik som är mer noggrann med att vårda kontakterna åt det hållet, än av att vårda kontakterna med kunderna. 10 gånger av 10 väljer jag butiken som säljer samma vara billigare till mig.

Som det är nu verkar utgångsläget ibland vara att det är underförstått att löpskobutikernas affärsidé är bra och att man som god svensk bara har att finna sig i den. Jag tror inte på det. Om man nu så gärna vill spela in sina kunders fötter och ta betalt för det så kan man väl synliggöra den kostnaden.
Jens Boisen
Stockholm
#44
30 oktober 2011 kl 22:13
Gilla
Fast något är ju ändå fel när det är halva priset på det mesta, så mkt dyrare borde det inte behöva vara. Jag tror att många egentligen vill främja svensk ekonomi och svenska arbetstillfällen men det blir ju larvigt när man kan köpa ett bar Asics Gel Kayano på nätet för 100 pund inkl frakt och då kastar dom med ett par löparstrumpor, det går ju inte att handla i butik då. Vet inte hur stort tapp butikerna har men dom måste börja tänka annorlunda.
1970 • Sala
#45
30 oktober 2011 kl 22:31
Gilla
Nej varför? 10-25% i påslag för att få klämma och känna och prata med en försäljare, visst. Men 100%? Galenskap. Jag köper hellre var tredje sko fel och får ge bort eller sälja billigt än att betala fullt.
annons
1972 • Söderhamn
#46
30 oktober 2011 kl 22:59
Gilla
Micke.. Om du ska jämföra med mäklare och gallerister, gör det ordentligt.

Självklart räknar inte någon med att man ska handla varje gång man är inne i en butik. jag köper inte fel skor bara för att jag testat dem i en affär heller. Får jag den hjälp jag vill ha, så betalar jag.

Tillbaka till mäklare och gallerister. Motsvarigheten till det du gör är att kolla mäklarens hemsida för att hitta objektet, gå på visningen, sen köpa objektet utan mäklarens inblandning för att slippa betala arvode. Sen att du köpte din förra lägenhet via en mäklare har väl inget med saken att göra.
Micke Larsson
1971 • Norge
#47
30 oktober 2011 kl 23:11
Gilla
Linus: "Tillbaka till mäklare och gallerister. Motsvarigheten till det du gör är att kolla mäklarens hemsida för att hitta objektet, gå på visningen, sen köpa objektet utan mäklarens inblandning för att slippa betala arvode."

Nej, det är inte alls motsvarigheten. Men egentligen är det ju poänglöst att jämföra branscher. Det enda vi behöver jämföra i detta exempel är ett par skor av en viss modell. Den ena leverantören säljer den för 2200, den andra för 800. Jag väljer att köpa den hos 800-leverantören, och som Håkan skrev en bit upp: "Jag ser det inte som mitt personliga ansvar att se till att svensk detaljhandel förblir lönsam".

Jag håller helt med honom, men kan tänka mig att gå ytterligare ett steg och säga att jag blir störd när någon antyder att jag är skattesmitare eller åker snålskjuts, eftersom jag inte alls håller med om det. Det var väl därför jämförelsen med andra branscher kom upp, och med facit i hand kan jag hålla med om att det inte blev så lyckat.
1972 • Söderhamn
#48
31 oktober 2011 kl 07:01
Gilla
Säger inte att köpa skorna är samma sak heller. Att testa dem i butiken först och sedan köpa dem på nätet är visst jämförbart med mäklarhistorien. Du utnyttjar en tjänst som du har nytta av och sedan väljer du att handla någonstans där man inte tar betalt för tjänsten (eftersom de inte erbjuder den)

Jag håller med Håkan, det är inte vår uppgift, jag säger det igen, jag bryr mig inte var ni handlar era grejer, det är alla dessa ursäkter eller kassa förklaringar jag stör mig på. Kartellbildning, 1000:- marginal blandas ihop med vinst, personalen är kass så jag behöver inte betala för att testa skor där bla bla bla.
1985 • Nyköping
#49
31 oktober 2011 kl 08:30
Gilla
Jag måste få tillägga att jag aldrig provat skor för att sedan handla på nätet. Jag har provat ut skor på en butik en gång och det slutade med att de lurade på mig ett par skor som var tillverkade 2 år tidigare (alltså gamalt gummi) och som dessutom inte var rätt för mina fötter. Detsamma hände min flickvän. Man kan tycka att jag borde veta bättre och köpa ett par skor av senaste modell. Men det är väl i sånna fall det man betalar för i en butik? Deras kunskap?
Jag har sedan dess gått till en ortopedtekniker och konstaterat vad jag behöver för skor och köper dem sedan på nätet.
Jag köper hellre tre par skor för samma pris som ett och kanske tar ett par som inte passar emellanåt.
Sen kan det mycket väl vara så att löplabbet och diverse andra "löparbutiker" skulle kunna ge mig hjälp. Men som majoriteten av svenska befolkningen, så bor jag inte i Göteborg eller Stockolm och har inte lust att betala soppa och tid för att åka 20mil för att kanske få bra service.
Micke Larsson
1971 • Norge
#50
31 oktober 2011 kl 09:18
Gilla
Linus: "Att testa dem i butiken först och sedan köpa dem på nätet är visst jämförbart med mäklarhistorien."

Jag hade gärna släppt branschjämförelserna, men okej då. Du är medveten om att mäklaren som säljer en bostad har ett juridiskt avtal med säljaren där denne förbinder sig att inte sälja sin bostad själv? Brukar du skriva avtal med expediten i samband med att du går in i butiken? Jag gör det inte.

"det är alla dessa ursäkter eller kassa förklaringar jag stör mig på".

När du väljer att tolka samtliga argument i denna tråd som ursäkter lägger du samtidigt in en värdering i det, att vi som handlar skor billigare än dyrast tycker att vi har något att be om ursäkt för. Vi är ganska många som på dessa 50 inlägg sagt att vi inte tycker att vi har det. Om du inte tar in det utan fortsätter att tillskriva oss åsikter vi inte har blir fortsatt diskussion tyvärr ganska poänglös, vilket jag tycker är synd, för debatten i sig är intressant.

Vem har i denna tråd blandat ihop orden marginal och vinst? Jag tycker att du har gjort åtminstone två försök nu, men jag har inte sett någon annan göra det.
annons
1972 • Söderhamn
#51
31 oktober 2011 kl 11:19
Gilla
Nu är detta inte den enda tråd där detta diskuterats och visst, i denna tråd nämns inte ordet vinst i många inlägg. Det finns dock massor med hänvisningar till inköpspris vs utpris som argument till att inte handla där och att det är överpriser i Sverige osv, jag tolkar det som att man tror att priserna i Sverige beror på att man tar ut för stor vinst i Sverige. Men om du absolut måste ha det ordagrant just i denna tråd så:

Inlägg #32 "Skor för 500 i england säls inte med förslust vilket betyder att de för 2000 säljs med en jävla vinst."

Eller gills det inte eftersom själva ordet marginal inte finns med?

Micke, det behöver verkligen vara exakta formuleringar med dig? Nej, jag skriver inga avtal med butiken, jag har aldrig sagt att det är exakt lika, måste det vara det för att det ska vara jämförbart?

När "ni" alla argumenterar med andra argument än att det är billigare så ser jag det som att ni själva känner att ni måste försvara era handlingar. Och jag säger det igen, det handlar inte om att handla på nätet ("billigare än dyrast"), det bryr jag mig inte om (är det 3:e gången jag säger det nu?).

Det är att prova skor i butik, sedan köpa på nätet som jag tycker är fel. Sen stör jag mig på alla ursäkter (eller "argument jag inte köper" om ni föredrar den formuleringen)
1972 • Söderhamn
#52
31 oktober 2011 kl 11:20
Gilla
Kan väl nämna att jag begriper att ingen kommer att ändra sitt beteende för att jag har en annan åsikt än nån annan, jag svarade på frågan i tråden :)
Mattias Jägstedt
1973 • Halmstad/Gullbranna
#53
31 oktober 2011 kl 12:14 Redigerad 31 oktober 2011 kl 12:15
Gilla
Linus: Om jag skulle ha två fysiska butiker bredvid varandra. Jag går in i den första och provar en sko som jag gillar. Sen tänker jag att jag ska kolla vad de har i den andra butiken också. Så jag går in i den också, hittar inga andra skor som är intressanta men jag hittar samma sko som i första butiken fast på rea (säg 30%).
Tycker du då att jag ska gå tillbaka till den första butiken och köpa den där för att jag utnyttjat deras service (= provat skon), eller kan jag köpa den på rean i den andra butiken?
( Är medveten om att liknelsen inte stämmer helt, då man i nät-fallet antagligen bestämt sig redan innan man provar i butiken. Men hade ju varit intressant att veta vad du tyckt i det här fallet... :) )

(Jag brukar inte själv prova skorna först i butik utan chansar. Har dock än så länge inte skickat tillbaka någon sko...)
1985 • Nyköping
#54
31 oktober 2011 kl 12:47
Gilla
@Linus
Inlägg #32 "Skor för 500 i england säls inte med förslust vilket betyder att de för 2000 säljs med en jävla vinst."

Jag förstår inte vad detta har med ordaval att göra??? Vinst eller marginal???

Varför ska jag betala för svenska butikers överdrivna overheadkostnad?
Om vi ska välja rätt ord så handlar det väl om täckningsbidrag? Och det lär väl vara ganska lika om man bortser från valutakurser?

Och det handlar inte om att främja den svenska marknaden. Skorna är inte svenska och är inte tillverkade i sverige. Att skobutikerna inte fyller någon stor funktion kan ju inte jag rå för... Varför ska jag betala för det?
Micke Larsson
1971 • Norge
#55
31 oktober 2011 kl 13:09
Gilla
Linus, jag får hålla med Alexander om att din hänvisning till inlägg 32 inte är en sammanblandning av orden vinst och marginal. Jag har nog sjå med att förklara mina egna åsikter utan att behöva stå till svars för andras och t o m sådana som skrivits i andra trådar av debattörer som inte ens är med i den här tråden. Det blir för rörigt helt enkelt.

Och nej, jag kräver inga "exakta formuleringar", men tycker inte att man kan jämföra två ojämförbara exempel. Och vad värre är, jämförelsen med andra branscher (som jag själv är delaktig i, men bett om ursäkt för) riktar fokus från den intressanta debatten om just denna bransch.

För egen del handlar mina skoköpvanor helt och hållet om priset i förhållande till service och produkt. Jag tycker helt enkelt inte att det är värt en tusenlapp att få gå till en butik.

Det du möjligen kan tolka som ett försvar från min sida var att jag skrev att om jag handlat skor och andra varor i en butik tidigare får de leva med att jag provar ett par skor där utan att handla. Det var inget försvar för mitt beteende, det var snarare ett försvar för svenska sportaffärers existens. Ibland är deras priser överkomliga (märkligt nog nästan alltid förutom just när det handlar om skor) och då handlar jag av dem. Jag kommer inte att, och tycker inte att jag behöver försvara varför jag inte gör det annars.
annons
1972 • Söderhamn
#56
31 oktober 2011 kl 13:23
Gilla
Alexander, ordvalskommenteren var inte riktad till dig.

Micke, tror vi får vara överens om att inte vara överrens här. Du förstår uppenbarligen inte vad jag menar, jag kanske är för dålig på att förklara mig.
Micke Larsson
1971 • Norge
#57
31 oktober 2011 kl 14:56
Gilla
Linus: Ja, det kan vi vara överens om :-). Vi kan också vara överens om det du skrev i ditt förra inlägg, att ingen i tråden lär ändra sina köpvanor pga denna diskussion. Därmed inte sagt att diskussionen kan vara givande ändå. Allra helst skulle jag vilja diskutera med en företrädare för någon av de stora kedjorna, men i brist på sådan i denna tråd tycker jag att vi kom i alla fall en bit just genom att du körde in en trädgren i jordgetingboet :-).
Johan Larsson
1972 • Halmstad
#58
31 oktober 2011 kl 20:24
Gilla
Jodå Micke nu hade du allt fel;-) efter att ha läst denna tråden igår, så blev jag så sugen på ett par nya skor att jag var tvungen att kolla vad Wiggle och SF hade att erbjuda, det blev ett par DS Racer, en merinounderställströja från Orca, 2 par funktionskallingar och en mössa, under elvahundra kronor med frakt. Precis som Mattias skrev tidigare så går det utmärkt att köpa på chans utan att utnyttja någon affär att prova skon i. Jag har aldrig fått fel storlek efter att ha köpt mer än 10 par skor från England....om jag skäms? Inte det minsta! Jag handlar utan minsta dåliga samvete där jag får bästa priset eller bästa möjliga service per investerad krona. Det tror jag inte många löpare tycker att de får i svenska sportaffärer med den prissättning och det utbud som idag råder.
Samuel H
1979 • Järfälla
#59
31 oktober 2011 kl 21:13
Gilla
När det gäller service man får i butik så har jag allt för många gånger gått från butiken med känslan att säljaren inte har haft en aning om vad han/hon pratat om, känt att dom inte rekommenderat det som är bäst för mig, varit totalt ointresserade av att hjälpa mig, eller något annat. Det gäller träningsprylar, hemelektronik, motorolja, allt möjligt. Det har gjort att jag blivit rätt så noggrann med att undersöka olika alternativ innan jag handlar, ofta på sidor som prisjakt. Men när det gäller träningsrelaterade saker brukar den bästa informationen finnas på diskussionsforum och som betyg och recensioner från användare på sidor som Wiggle. Om jag skaffat information om produkten på Wiggle vore det ju direkt omoraliskt av mig att gå och handla på Intersport, eller?
1979 • Alingsås
#60
1 november 2011 kl 09:42
Gilla
Inlägg 59
Du har en poäng där med att dom personer som oftast, inte alla jobbar i butiker. Dom har ej så stor kunskap om de produkter de ska sälja. Men det är klart att det finns undantag. Men vi konsumenter måste och är i många fall rätt pålästa. Och nätet ska navändas och bör användas för att handla.
< < < 1 2 3 4 5 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.
annons