Löpning Kläder, Skor & Prylar 32 inlägg 8042 visningar

Lönt att reklamera...

Pelle Bäckström
1969 • Malmö
#1
14 oktober 2008 - 11:39
Gilla
Jag har ett par Kayano 14 som jag gått/joggat i 15 mil och det har börjat blivit hål i bakkappan på bägge skorna...Nu har jag visserligen knotiga hälar men ändå...Känns trist att behöva sätta silvertejp på så nya skor! Jag tror ju inte jag blir hjälpt av ett nytt likadant par....håller säkert lika kort tid.I så fall byta märke eller modell?
< < < 1 2 > > >
1981 • Linköping
#2
14 oktober 2008 kl 12:26
Gilla
Hur länge har du haft dem? Under två månaders användning och det räknas nästan alltid som ett "inbyggt" fel. HUr som tycker jag att du ska gå tillbaka.
Pelle Bäckström
1969 • Malmö
#3
14 oktober 2008 kl 12:32
Gilla
Jag har haft dom sen slutet av Juli...
Pelle Bäckström
1969 • Malmö
#4
14 oktober 2008 kl 12:40
Gilla
Jag ringde löplabbet nyss och dom tyckte jag skulle lämna in dom till en skomakare,ok tyckte jag då kommer jag med skomakarkvittot sen...
1971 • Malmö
#5
14 oktober 2008 kl 16:21
Gilla
Det ska du inte acceptera... Inget annat än nya skor är acceptabelt!
Müller
1967 • Järfälla
#6
14 oktober 2008 kl 18:03
Gilla
Har Löplabbet den attityden, tycker jag att du skall sluta handla där. Finns ingen anledning att göda idioter utan servicekänsla. 15 mil är ett skämt oavsett hur din fot ser ut. Acceptera inte - hur skall branschen annars lära sig?
Victor Emilson
1984 • Stockholm
#7
14 oktober 2008 kl 18:30
Gilla
Nu jobbar jag INTE för löplabbet, eller nån annan sportbutik längre för den delen.

Löplabbet får ju kanske inte pengar för skorna av Asics, varför ska då löplabbet stå för den kostnaden?
Men om du står på dig så kan du säkert få nya skor, helt klart.. Det är bara att tjura så går det nog bra :P

Kenneth, vad får dig tro att de är idioter utan servicekänsla? Det är ju ingen välgörenhet de håller på med, och det är ju faktiskt en väldigt vedertagen lösning att köra silvertejp på skorna om man sliter de lite hårdare än vanligt i hälen, det funkar utmärkt.
Ska de ge ut en ny sko igen och inte få något för den skon heller när kunden kommer tillbaka med samma slitage igen om 2månader? Nej, det funkar inte så..
Konsumenterna i Sverige är så otroligt skyddade att det finns inte make till löjeväckande reklamationer jag har fått godkänna för den goda viljans skull. trots att skorna inte är värda en spänn så har personen i fråga fått helt nya, och jag personligen tycker det är vidrigt att folk ska kunna utnyttja systemet så pass att man kan plocka ut nya skor när man inte tycker de är sköna längre.

Men jag förstår samtidigt att det finns saker som inte ska gå sönder, men kalla för fan inte de som sliter dag ut och dag in med kunder för idioter..
Det är människor..
Müller
1967 • Järfälla
#8
14 oktober 2008 kl 20:09 Redigerad 14 oktober 2008 kl 20:15
Gilla
Idioter... 15 mil ÄR ett skämt. Precis som Löplabbets utprovningar av skor. Det är min personliga åsikt - Respect!.
Jonas Utmanaren
1961 • Stockholm
#9
14 oktober 2008 kl 20:30
Gilla
Jag tycker du ska reklamera.
Om de inte vill kompensera vore det intressant att höra vad de säger på frågan "Är det meningen att de här skorna ska slitas i bakkappan efter 15 mil? Är det ett normalt och förväntat beteende/funktion för de här skorna?"
Vore intressant att höra om det är ett svar med "ja" i eller med "nej" i.

Kan hålla med om att det säkert är ganska enkelt och funkis att laga med lite silvertejp, men om ingen säger ifrån lär sig ju tillverkarna aldrig.

Detta felfall har ju kommit upp på forumet tidigare och jag har tyckt det varit ett märkligt fel. Kollade därför mina egna skor och minsann, i ett par (annat märke än Asics) såg jag ett hål på ena bakkappan. Har aldrig noterat det förut så det kan ju inte ha stört mig precis. Skorna har gått ca 60 mil och jag kommer inte reklamera dem. Knappast efter 60 mil ... (men var går gränsen ...?)

Och till sist men inte minst. Att *inte* gå tillbaka och klaga på Löplabbet för att de i sin tur (kanske) inte får ersättning av Asics är ett dåligt argument. Skulle vi konsumenter avstå pga samma "välgörenhetsskäl" eller vad? Nope, om du är missnöjd - säg till och motivera för din leverantör (i detta fall Löplabbet). Är det fel får de i sin tur klaga på Asics - det är inte din huvudbry.

- Hur du än gör, lycka till!
1969 • Sala
#10
14 oktober 2008 kl 20:38
Gilla
Jag hade samma problem med att reklamera samma sak på mina Asics Nimbus 9 i somras. Asics verkar ha problem med just hälens hållbarhet. Jag fick nej av Stadium (inte Löplabbet), så jag tror inte att det bara är Löplabbet som har den inställningen. Men svaret är: ja, de får ersättning från Asics i efterhand om dessa erkänner felet, annars inte.

Jag stod på mig och hotade med Allmänna reklamationsnämnden, och då fick jag helt plötsligt veta (under samma samtal) att det gick. I efterhand fick jag veta att det var just detta hot som gjorde att jag fick reklamera. De tyckte fortfarande inte att det var ett fall för reklamation, men jag fick ändå pengarna tillbaka. Och inte bryr jag mig om vad de ansåg. Huvudsaken var att jag fick pengarna tillbaka. Sedan köpte jag ett par splitter nya. Av samma sort, fast modell 10. haha
Jonas Andersson
1976 • Malmö
#11
14 oktober 2008 kl 20:51
Gilla
Pelle!

Enligt konsumentköpslagen har du två års reklamationsrätt. I ditt fall kan man knappast hävda naturligt slitage och därmed är saken rätt så klar så som jag ser det. Om Asics tar tillbaka skorna är fullständigt irrelevant då du har köpt dina skor av en återförsäljare. Därmed är det med återförsäljaren du har ditt "avtal" och det är de som måste följa konsumentköpslagen. De får i sin tur processa med Asics om de inte är nöjda. Tyvärr är det alltför många butiksanställda som inte känner till regelverket och det kan ju hända att du talat med en sådan person. Jag säger som Mårten. Stå på dig och hävda din rätt så kommer du sannolikt också att få byta skorna.
Victor Emilson
1984 • Stockholm
#12
14 oktober 2008 kl 20:53
Gilla
Kenneth: Ok, dagisnivå.. Jag avböjer att fortsätta.

Jonas:

Klart man ska gå tillbaka, men när Pelle säger att skorna förmodligen kommer bli likadana om han får ett par nya, så finns det väl ingen anledning att byta ut dom?

Gränsen är svår att sätta nånstans egentligen, men det får du själv avgöra när du känner att det inte är skäligt att gå tillbaka.
Butiken brukar använda sig av slitageavdrag om skorna är slitna, och det har de laglig rätt till, men det är inte alla som tillämpar.

Och vad jag vet så är Asics känsligare än andra skor i hälkappan av nån konstig anledning.

Svaret på din fråga om det ska slitas i hälen efter 15mil är ju egentligen: nej.
Men det är ju olika hur hälarna ser ut, och sen kan man ställa högre krav på att konsumenterna använder skorna på "rätt sätt"

* Skohorn
* Knyta upp när man tar på sig skorna
* Knyta skorna ordentligt
* Använda låsöglorna för att säkerställa att hälen sitter så bra som möjligt för att undvika friktion.

Peter Broström
1973 • Sollentuna
#13
14 oktober 2008 kl 20:54
Gilla
Kenneth: Är löplabbets utprovning av skor ett skämt? Varför?

Jag behöver prova ut ett par skor (mer ordentligt än förra gången) och undrar om det är till något annat ställe jag bör gå.
Jonas Andersson
1976 • Malmö
#14
14 oktober 2008 kl 21:24
Gilla
Ursäkta om jag var otydlig men med "byta ut", menade jag reklamera (lämna tillbaks)..

Precis som du skriver är det en svår gräns men 15 mil på ett par löparskor måste ändå sägas vara för dåligt. 50 mil hade däremot varit klurigare. Jag är dock förvånad eftersom jag själv varit mycket nöjd med de asics jag haft och dessutom tänkt köpa ett par Kayano nästa gång.
1969 • Sala
#15
14 oktober 2008 kl 21:26
Gilla
Jag har handlat skor på både Stadium, Löplabbet,och Runner´s store, och jag har kan utgå från dessa köp och andras erfarenheter från detta forum när jag skriver att Stadium och andra liknande butiker saknar möjlighet att provspringa skorna på löpband, men kan spegla foten så att man får se om man pronerar eller supinerar t.ex. Löplabbet och Runner´s store kan däremot filma löpsteget när man springer på deras löpband, och då kan man se ännu bättre hur löpsteget ser ut. Dessutom verkar personalen där ha sina kunskaper och intressen inriktade på just löpning, medan de andra butikernas medarbetare oftast inte har det, utan är mer generalistiska (d.v.s. har lite kunskaper om alla varor i deras stora butiker). Men det KAN finnas experter på löpning även i vanliga butiker, men det tycker jag att man ska kolla först. Man kan fråga rakt ut om de springer mycket själva och om de känner till en viss sak inom löpning. Men vad jag vet får du inte testa skorna på löpband och får inte ditt löpsteg filmat. Jag vill inte gå till en butik som saknar den möjligheten, och jag behöver riktig experthjälp. Sån är jag. Dessutom kostar skorna inte mer där.

Rätta mig om jag har fel.
Jonas Andersson
1976 • Malmö
#16
14 oktober 2008 kl 21:28
Gilla
Glömde skriva: Värt att notera är också att det är butiken som måste bevisa att det är kunden som har orsakat skadan på skorna och att det inte är ett produktfel. Bevisbördan ligger m a o på butiken och inte på kunden.
Philip Sutherland
1980 • Kungsbacka
#17
14 oktober 2008 kl 22:00
Gilla
Om man vet med sig att man sliter skorna på insidan vid hälen är det bra om man ber en skomakare att sy skin bak i hälkappan. Anledningen till att det slits är olika. Inlägg,fel strumpor, snörat skorna "fel" och att skon inte passar ens fot.
Su-San Oh
1972 • Saltsjö-Boo (Nacka)
#18
14 oktober 2008 kl 22:04
Gilla
Philip S: tack för tipset. Så enkelt. Sliter alltid hål på hälkappan. Su-San
Pelle Bäckström
1969 • Malmö
#19
15 oktober 2008 kl 09:01
Gilla
Grejen är ju att jag är nöjd med skorna i övrigt...För mig är 15 mil "nya" skor,så jag kan inte tänka mig att om jag får nya skor skulle det bli nån skillnad...15 mil till så ser dom förmodligen likadana ut i bakkappan?!
Jag ska ta dom till affären om jag bara hittar kvittot ;o(
1956 • Tygelsjö
#20
15 oktober 2008 kl 10:04
Gilla
Hoppar in här i diskussionen om reklamation av skor. Jag och min fru handlar våra skor på Löplabbet. 2 ggr har jag fått reklamera skor samt min fru har reklamerat 1 gång. Det har handlat om knirr i skon till framsulor som slet ner på 25 mil, och dämpning som försvann. Jag har bara gått in sagt som det var, att detta accepterar jag inte. T.o.m knirret i skon efter 50 mils löpning(3 mån var skorna)
Nä det har aldrig varit problem för min del att reklamera skor på Löplabbet, därför handlar jag mina där. Som en del skriver så kan det vara svårare att komma till rätta med Stadium och Intersportbutiker. Ta med dig kvittot och skorna och knalla ner till din butik.
< < < 1 2 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.