Skidor Skidor 6 inlägg 15247 visningar

Bästa träningsbanan i Sverige?

1956 • Norsborg
#1
19 augusti 2015 - 13:55
Gilla
90 km bilfri asfaltsväg, kan det bli bättre?
Kan verkligen rekommendera ett besök till Värmland och Klarälvsbanan. Finns det något liknande någon annan stans i Sverige? http://www.klaralvsbanan.se/om-banan-leden/om-klaralvsbanan

1965 • Sala
#2
19 augusti 2015 kl 20:29
Gilla
Imponerande. Sala-Gysinge-Gävle järnväg skulle ha kunnat bli något liknande med sin 99 km långa sträckning, men banvallen är huvudsakligen återköpt av tidigare markägare och på flera ställen avgrävd, kraftigt förändrad eller bortforslad: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sala–Gysinge–Gävle_järnväg
1956 • Norsborg
#3
20 augusti 2015 kl 08:20
Gilla
Med dagens ökade träningstrend inom framförallt cykel och skidåkning skulle man önska att fler kommuner runt om i landet satsade på bra cykelvägar och träningsanläggningar. Det finns säkert men jag ser tyvärr inget av det i min hemkommun. Där har det diskuterats en skidtunnel i flera år men merparten i kommuntoppen tror inte på idén och då har man hela Stor-Stockholm som upptagningsområde.
Värmland är bara att gratulera, skidtunnel i Torsby och Klarälvbanan från Uddeholm till Karlstad. De bar te åk!
1965 • Sala
#4
20 augusti 2015 kl 09:42 Redigerad 25 augusti 2015 kl 10:47
Gilla
Skidtunnlar är jag inte mycket för, men att inte göra t.ex. cykel- och rullskidbanor av rivna järnvägssträckningar är dålig resursförvaltning.

Här är en videoupptagning från Klarälvsbanan: https://www.youtube.com/watch?v=YjUAotLsJr4
1981 • Göteborg
#5
27 augusti 2015 kl 11:47
1 Gilla
Asfalterade banvallar är ju inte unikt för Värmland, Tranemo-Ulricehamn-Falköping, Borås-Ulricehamn och Hestra-Gislaved är exempel som jag har i min närhet. Det går dock inte att räkna med att någonsin åka vanliga skidor på dem, brist på natursnö samt snöröjningsglada kommuner sätter nog P för det.
Rullskidsmässigt är det dock riktigt fint. Från min hemort har jag asfalterad banvall till två ytterligare samhällen 8km samt 6km enkel väg som är till 99% bilfri (korsningar undantagna).

Ska jag ta något negativt med banvallar som träningsunderlag så är det att de saknar kupering. Det är flack åkning mil efter mil med marginella stigningar.

1965 • Sala
#6
27 augusti 2015 kl 13:40
Gilla
Finns det någon karta över Sveriges banvallar som nu mera används som cykel- eller rullskidleder?

Du har rätt i det, Per K, att banvallar oftast är flacka. Därför är det extra synd att det inte blev något ordentligt av t.ex. Sala-Gysinge-Gävle järnvägs banvall (SGGJ) då den i alla fall bjuder på åtminstone lite höjdskillnader. Här är banprofilen: http://www.historiskt.nu/normalsp/sggj/sggj_profil.html
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.