Löpning Kom igång 13 inlägg 32976 visningar

5km varje dag, bu eller bä ?

Robin Gillström
1980 • Alnö
#1
7 december 2012 - 21:20
Gilla
Hej Alla !

Jag har tränat till och från hela mitt liv. Nu har jag för första gången börjat springa/jogga.

Jag undrar om det är skadligt eller direkt dåligt för fettförbränning att springa varje dag 5km på 30min ?

Har nu sprungit så i 1 månad och känner av lite i ryggen men intalar mig själv att det är jobbet.

Jag vill gå ner i vikt och vill ju självklart inte missa en dag för detta =)

Gör jag rätt eller fel eller är det något som kan förbättras ?

Hoppas från svar från er !

Mvh Robin
Petersson
1980 • Linköping
#2
7 december 2012 kl 22:39
Gilla
Tung styrketräning kombinerat med snabb promenad är bättre för fettförbränning, men all träning är ett steg i rätt riktning. Variation brukar dock förnöja, så du får nog både roligare och en mindre sliten kropp av att blanda träningsformer och distanser.
Mikael Eriksson
1974 • Märsta
#3
7 december 2012 kl 22:45
Gilla
en del av det du äter kommer gå åt till att återställa glykogenförlusten i benen om du springer varje dag, dock får du inte tex den fettbrännande effekt som ett längre pass ger.
Conny Adolfsson
1954 • Hyltebruk
#4
7 december 2012 kl 23:08
Gilla
Det är väl jättebra att du kan springa 5 km varje dag, det är ju en bra början, att ryggen känns av ibland är nog inte så farligt, det är nog normalt för dom flesta, värre är det om fötter, knä, och smalben börjar göra ont, det tar nog närmare 3 månader innan kroppen vant sig vid den nya träningsmängden, så risken finns att det blir ont på fel ställen, och blir det så är det vila som gäller, annars blir det en riktig skada.
Robin Gillström
1980 • Alnö
#5
7 december 2012 kl 23:28
Gilla
Aha !

Jag har tillgång till gym 1 gång kanske 2 gånger i veckan. Skulle jag i så fall köra tung styrketräning dessa dagar och så resten på bandet.

Ja..ja glömde nämna att det är ett springband hemma som jag bränner detta på =)
Conny Adolfsson
1954 • Hyltebruk
#6
7 december 2012 kl 23:52
Gilla
Om det är styrketräningen som du tycker är roligast att sattsa på, då bör du alltid styrketräna först, och eventuellt springa din runda sedan, styrketräningen brukar ge sämre resultat, när man även springer, men ibland vill man både styrketräna och springa, så har det varit för mej.
1978 • Aneby
#7
8 december 2012 kl 01:08
Gilla
Kanske kan du inspireras lite och hämta råd från den här japanske författaren, som berättar hur han började springa 1 mil om dagen, 6 dagar i veckan, när han "började springa på allvar". Han nämner nämligen också att det överflödiga fett han tidigare hade kring midjan försvann... http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113023098
1978 • Aneby
#8
8 december 2012 kl 01:16
Gilla
Men för att minska risken för förslitningsskador skulle jag nog rekommendera att du tar minst två vilodagar per vecka. Om du ser till att ta hand om din kropp på det sättet så kan du förhoppningsvis i stället öka distansen successivt. Ett sätt kan vara att på förväg bestämma under hur lång tid du ska springa, till exempel i en timme, och sedan försöka öka tempot lite varje vecka så att du hinner lite längre på den tiden. Ett annat sätt är förstås att i stället succesivt öka distansen, vilket kanske är smidigare om man till exempel springer på löparspår i skogen. Då gäller det att inte öka sträckan för snabbt. I ditt fall kanske du i början skulle kunna öka på med en halv kilometer per vecka.
1978 • Aneby
#9
8 december 2012 kl 01:19
Gilla
Angående din rygg - kanske har du inte så starka mag- och ryggmuskler? I så fall kan du ju träna dom lite också, med hjälp av styrketräning eller till exempel klättring.
Linus
1977 • Blentarp
#10
8 december 2012 kl 01:35
Gilla
Själv får jag problem med vikten av löpning, det stimulerar ju aptiten värre en vad som är nödvändigt för mig.
Micke Larsson
1971 • Norge
#11
8 december 2012 kl 10:44
Gilla
Samma sträcka varje dag, och så på löpband till på köpet - jag skulle främst vara rädd för risken att dö av tristess ;-).
anna
1980 • Malmö
#12
8 december 2012 kl 11:49
Gilla
Håller med Micke. Låter skittråkigt. Skulle tro att du kommer att tröttna i längden.
Robin Gillström
1980 • Alnö
#13
15 december 2012 kl 08:22
Gilla
Jag lyssnar gärna på era råd för att göra så bra så som möjligt av detta. Jag kör på löpband så länge jag inte lessnar. Till sommaren blir det utomhuslöpning. Jag kommer även att variera löpningen till den mån det går på bandet, med tex intervall. Hårdare tempo nån dag osv.

1-2 ggr i veckan har jag tillgång till gym och kommer då köra mer intensiv styrketräning. Tack för alla tips. Jag återkommer i denna tråd om jag funderar över något :)

/Robin
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.