Linus i Paris

Linus i mål

TävlingSå var det över. 123 mil och en upplevelse man sent kommer glömma rikare. Det var mycket lättare än vad jag trott. Måltiden på deras hemsida visade 68 timmar och 36 minuter, det är mer än 15 timmar till godo på de 84 timmar vår startgrupp hade som maxtid.

Bra väder

Mycket hade nog att göra med vädret. 2007 var det regn och rusk hela resan och jag har hört siffror på att 30 % av svenskarna bröt. Här kom åska och regn bara första dagen, övriga dagar var bra för cykling och ingen motvind snarare medvind större delen av vägen.

Lyssna på goda råd

Sedan tror jag att det gick bra pga att jag lyssnat till de som kört flera gånger förut och fått rådet att ta det lugnt, stanna på varje kontroll och ät, ta någon minut efter maten och låt maten smälta, fortsätt sedan lugnt till nästa kontroll. Sov några timmar varje natt.

PBP handlar om tre saker

Det är så sant. Jag har kommit fram till att PBP handlar i stort om tre saker: äta, sova och att inte gå sönder. Man måste äta regelbundet och man måste äta vanlig mat under ett så långt lopp, det går inte att köra på bara gel och bars och om man glömmer att äta ett par timmar så går man onekligen ner sig och måste gå ner i tempo eller stanna och börja bygga upp energiförrådet igen. Man måste hela tiden tänka på att äta, äta små portioner vanlig mat i depåerna och komplettera under färden.

Man måste också sova för att klara det. Om man inte sover går det saktare och saktare och till slut är risken att man blir avplockad från banan, om man inte själv ramlar av.

Jag sov tre timmar första natten och fem timmar andra natten. Det gjorde att jag kände mig fräsh hela vägen (förutom kanske de sista timmarna efter midnatt sista natten på väg in mot målet, då började det bli lite slitigt).

Kan man äta och sova är det sen "bara" att se till att inte cykeln eller kroppen går sönder. Det är där förberedelserna kommer in. Man måste ju ha kört en Superrandonneur (20-, 30-, 40- och 60-mils Brevetlopp) för att få ställa upp och normalt sett behöver man ju träna mycket mer än så. Cykeln behöver vara servad och i bra skick och man behöver ha exraslangar och annat smått och gått för att fixa de vanligaste problemen. Klarar man detta så är PBP nog inga problem.

110 svenskar

I år var det ca 10 % av de dryga 110 svenskar som av olika anledningar bröt. Några fick magproblem, några fick trasiga cyklar som inte gick att laga och någon tror jag inte klarade tidsgränserna. Det var tydligen en väldigt låg siffra.

Sammanfattning av loppets 68 timmar

Jag har skrivit en lång berättelse om hur det gick i själva loppet, den blev väldigt lång eftersom att loppet är väldigt långt och kan läsas här. För er övriga kan jag summera 123 mil i ett par meningar:

Första dagen var blöt, initialt med massor av folk i de vågor av cyklister som startade samtidigt.

Andra dagen var dimmig och senare på dagen fin, den var backig med ett stopp i Brest mitt på dagen.

Tredje dagen blev solokörning i fint väder och med en kväll och natt som kändes väldigt lång. Start kl 5 på måndag morgon och målgång strax före två på natten mot torsdagen.

Prylfunderingar

Jag gjorde några justeringar i packningen dagarna innan loppet, och gjorde också en del justeringar efter hand. Jag tänkte sätta mig ner och skriva ner packlistorna och de tips och råd jag har utifrån mina erfarenheter så att andra som har funderingar på att köra PBP i framtiden kan läsa. Kommer att publiceras på Cykla.se

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.