Löpning Tävlingar & Motionslopp 29 inlägg 5530 visningar

Vad tyckte ni om den nya banan i Stockholm?

1956 • PARTILLE
#1
1 juni 2018 - 22:23
Gilla 
Jag är ganska nyfiken på vad ni, som sprang Stockholm maraton, tyckte om den nya bansträckningen. När jag sett bansträckningen på kartan är jag ganska tveksam till den men jag kan ju ha fel. Ris, ros och reflektioner...
PS! Grattis till Er som genomförde loppet! :-)
< < < 1 2 > > >
1970 • Kumla
#2
4 juni 2018 - 14:34
1 Gilla 
Tycker att den nya banan var markant sämre än den gamla.
Väldigt trångt i början vilket det inte var på den gamla sträckningen.
Otydlig, kändes som man loopade flera varv åt olika håll typ en 3 klöver och man hade ingen känsla för hur långt det var kvar.
Gamla sträckningen var rätt tydlig med sina 2st varv, Berlin marathon som jag också sprungit var tydlig med ett varv, det här var mest förvirrande.
Sträckningen förbi finlandsbåtar och fotografiska bidrog inte med någonting.
Ett misslyckande i mina ögon och kommer inte springa den igen om bansträckningen behålls. (det var mitt 6-e sthlm marathon)
sen var det otydligt skyltat vilket gjorde att en hel del sprang fel och fick vända ända borta vid västerbron.

1984 • Göteborg
#3
4 juni 2018 - 14:45 Redigerad 4 juni 2018 - 14:45
1 Gilla 
Tyckte nya banan var trevlig, Kungsholmen fastnade jag för, men nya sträckningen borta vid Stadsgårdskajen var ingen höjdare. Vi hade ändå glada resenärer från Ålandsbåtarna som hejade på oss, men kändes överlag dött och hjärnspökena fick utrymme. Varvningen vid stadion (kallar det varvning eftersom banan fortfarande är 2 varv för mig, även om de är olika) funkade för mig men en del före och efter fick stanna för att släppa fram eliten. Borde gått att dra så det inte krockar. En annan dag kunde det varit skillnaden mellan pers och inte för mig, beroende på hur utspridd täten är kan man ju bli stående både en, två och tre minuter där innan det blir en bra lucka.

Sträckningen uppför Söder var sjukt seg, speciellt med tanke på var i loppet den kom. Djurgården kändes segare i år trots den kortare sträckningen där, förra året var man ju förbi halvvägs när man kom till Djurgårdsbrunnskanalen, i år bara strax över 18,5. Det gav mig en dipp.

Narvavägen upp var bättre än Torsgatan/Odengatan på slutet tycker jag.

Kan ändå tänka mig att springa igen, i annat väder så man får en mer normal situation att jämföra med.
1967 • Stenungsund
#4
4 juni 2018 - 15:50
Gilla 
Jag föredrar den gamla banan. Nya banan var trängre I början, första 2 km var hopplösa. När man skulle svänga höger efter starten stannade det upp och vi fick gå. Ser inte att nya banan förbättrade något för oss löpare.
1984 • Stockholm
#5
4 juni 2018 - 17:54
2 Gilla 
Tycker den här är bättre än förra. Bättre presentation av Sthlm med större del av kungsholmen och nu är söder med på riktigt - knappt så lilla folktomma sträckan längs södermälarstrand som var förut kan räknas. Finns fortfarande mkt att förbättra på söder dock. tunneln med biltrafik var inte nice och "music mile" bort mot färjorna är ju inte direkt festligt. Inte lika långt, öde djurgårdsvarv längre väl? Kändes som varvet på djurgården var hyfsat kul nu till och med, ett lite mer lagom långt avbrott från stan med lite böljande småkupering. Kanske för jag var piggare än förra gången.

tror den här är lite snabbare. Tycker också det är en kul prägel att det är så tydligt lätt upp till 16 och såpass tydligt tufft 25-34.

Barnsjukdomar som dåligt markerad paralelllöpning på hornsgatan och ensidig, trång löpning på valhallavägen i början borde gå att rätta till. Och kan man inte hålla bilar borta från tunneln så ska den inte vara med.
Annika
1979 • Gävle
#6
4 juni 2018 - 18:30
Gilla 
Jag håller med Johan #5, i allt :) Saknade verkligen inte evighetsslingan ute på Gärdet!
För den som drömmer om en negativ split lär ju den här banan vara en mardröm, själv satsade jag istället på att springa in lite tid under första halvan för att sen kunna gå uppför de långa backarna under andra halvan med gott samvete. Det var nån lång backe runt km 29 som var riktigt brutal, men annars blev jag snarare förvånad över att det inte var fler backar än det var, mer motlut. Men, jag hade inga tidsmål överhuvudtaget, jag kan förstå om de långa motluten var ganska vidriga för alla som jagade tider!

Jag gillade verkligen Västerbron i år, härlig musik och den satt fint som avslutning på den allra tuffaste delen av banan!
Stefan Ödman
1970 • Skövde
#7
4 juni 2018 - 19:16
Gilla 
Mycket sämre. Håller med #2.

Min sambo var ytterst nära att springa fel på Söder då avspärrningarna var borta.

En fd klubbkompis (TonyH) som är hyfsat snabb sprang fel på Söder och sprang ytterligare ett varv och fick ihop närmare 5 mil.

Fram och tillbaka 3 ggr på Strandvägen? Inget jag tyckte var kul.

Motionärer som fick vänta på eliten som korsade deras bana, rena skämtet!
1974 • Kungsängen
#8
4 juni 2018 - 20:06
2 Gilla 
En sak jag upplevde som positivt var i början när man svängde in på Odengatan. Man fick ganska maffig översikt över hur pass många som faktiskt deltar (startade i grupp E). Härlig syn!

Annars tycker jag det är spännande med förändring.
Håller i stort med #5 och #6.
Jörgen Konstenius
1969 • Västerhaninge
#9
4 juni 2018 - 20:17
1 Gilla 
Gillade den nya banan, och håller med om #8 Jakobs reflektion på Odengatan. Både när jag från startgrupp D var på väg ner mot Sveavägen, så såg jag ormen av guppande vita kepsar och olikfärgade tröjor slingra sig uppåt. Passade sedan på då jag själv passerat Sveavägen och var på väg uppåt, att titta tillbaka på samma härliga inramning. Gäller att ta vara på ögonblicken också, det gör resan så mycket mer rolig :)

Ska jag vara lite kritisk håller jag med #5 att Stadsgårsleden inte var den mest uppmuntrande delen. Ganska tomt med folk även om det var musik. Å andra sidan uppskattar jag mer de delar som det verkligen är publik på om det är mindre på andra delar.
Hans Bloom
1951 • Rättvik
#10
4 juni 2018 - 20:30
Gilla 
Instämmer med både #2 och #7.
Bökigt och trångt norrut på Valhallavägen efter starten. Nya slingan runt Kungsholmen var dock okay och trevlig liksom nya korta vändan på Djurgården.
Men tre ggr på Strandvägen var som sagts inte kul.
Och vi sprang ju även i år två ggr längs Norr Mälarstrand så allt förhandssnack om ett varv kom ju på skam långt innan start.
Sträckningen på Söder från Slussen upp mot Bysistorget och ned mot Söder Mälarstrand fvb längs Stadsgårdsleden mot den tuffa backen på Folkungagatan och sen vidare via den trista tunneln och sen sega motlutet på Hornsgatan och mot Västerbron tror jag hade varit att föredra i ett betydligt tidigare skede för flertalet "vanliga" motionärer.
I år blev det ju, bortsett från nedförsbacken på Bastugatan, i stort sett segt uppför från ca 25 km till 34 km.
Jag har aldrig tidigare sett så många löpare gå längs banan så pass tidigt in i loppet.
Och hur tävlingsledningen tänkte apropå "krocken" Valhallavägen-Sturegatan begrips inte för den måste ju ha varit väntad.
Hoppas att det kan göras en bansträckning som bättre tilltalar det stora flertalet löpare, kanske en längre sväng på Södermalm och Djurgårdssvängen några km efter start ...
1967 • Stockholm
#11
4 juni 2018 - 21:08
Gilla 
Den första sträckningen t.o.m. Hornsgatan (25 km) var bra liksom sträckningen efter 35 km. Däremot anser jag att man misslyckats med Södermalm-avsnittet. Som sagts ovan var t.ex. Stadsgårdsleden mycket tråkig. En del tyckte inte heller om tunneln eller backen vid Folkkungagatan. Överlag tycker jag Södermalms-avsnittet var mycket bättre för två år sedan (Söder Mälarstrand) och i fjol (Hornsgatan, Lundagatan). Hoppas på en ändring till nästa år.

Starten måste man ändra på (öppna upp allt som går att öppna till Odengatan). Jag startade i startgrupp C men det tog lång tid innan man kom upp i tänkt marafart. Men viktigast är som sagt Södermalm-avsnittet.
1982 • Borås
#12
4 juni 2018 - 21:14
Gilla 
Klart roligare att springa denna banan än föregångaren. Jag startade dock i grupp B så jag märkte inte av den trängsel många här vittnar om, start och vätskestationer.

Jag tror publiken har en del i min positiva bild, fantastiskt stöd under nästan hela banan. Tunnellöpningen var också rätt skön då man kom bort från det starka solljuset under dryga minuten.

Nej, jag känner inte att något var sämre i år jämfört med tidigare.
Jensab72
1972 • Sundbyberg
#13
4 juni 2018 - 21:37
Gilla 
Har inget att jämföra med men jag tycker att det var var nice.
Startade långt fram i grupp C och kände inte av någon trängsel.
Kunde hålla tänkt fart.
Håller med övriga om att söder Mälarstrand var lite seg.

Grymt nöjd ändå efter mitt första marathon ever!!!!
Östermalms IP
#14
4 juni 2018 - 21:41
Gilla 
Jag gillade också nya banan. Litet för varm bara. :-)
Håkan Pettersson
1968 • Vallentuna
#15
4 juni 2018 - 21:55
Gilla 
Tycker att det första varvet ska vara det längsta. (det känns fortfarande som en varvbana eftersom man passerade starten redan efter 14km) Tänk om den passagen hade varit efter 28 och man bara hade 14 kvar! Så mitt tips är kör den nya banan men precis åt andra hållet. Kan dock skippa tunnlarna och stadsgården
Ulf
1974 • Lindesberg
#16
5 juni 2018 - 07:18
Gilla 
Jag tyckte den nya banan var roligare men finns några saker som kan bli bättre som ni redan tagit upp. Starten, markering på söder osv.
Hans Westerback
1958 • Lidingö
#17
5 juni 2018 - 08:15
Gilla 
En sak jag reagerade på var att kaffe-stationen innan Tegelbacken hade öppet redan när vi passerade där första gången efter 9 km, och många tog för sig, jag bara sprang förbi. Sen när jag kom dit andra gången efter 36 km så var kaffet slut, och t.o.m. vattenmuggarna! Och jag var ju inte sist direkt, med sluttid på 4.50.
Östermalms IP
#18
5 juni 2018 - 08:21
Gilla 
Det känns som att detta var en helt ny bansträckning och att det behövs litet intrimning innan den sitter.

Till nästa år kommer säkert många av nämnda problem lösta.
1983 • Stockholm
#19
5 juni 2018 - 09:10 Redigerad 5 juni 2018 - 09:14
Gilla 
Jag tyckte banan var rolig och snabb. Har ingen uppfattning om hur en maratonbana skall vara, men det var väldigt platt (nästan svagt nedför) fram till 25km, jag höll nästan 4:40 tempo vägen dit! Är van med mycket mer kuperad terräng.

Runt Kungsholmen var det väldigt trevligt och sträckan stadshuset till djurgården var också fin. Jag tycker det är väldigt mysigt ute på djurgården och förstår inte alls stämpeln "tråkdjurgåden". Eftersom jag bor i Nacka så förväntade jag mig inget annat än ett ganska trist parti vid slussen/stadsgårdsleden eftersom hela området är rena rama byggarbetsplatsen. Jag åker kommunalt till Slussen varje dag och det förväntas bli klart typ 2025.

Folkungagatan och Hornsgatan in till Lundagatan och Västerbron var nog det mest intressanta sträckan löpmässigt för mig. Inga branta backar men i princip svagt uppför mellan 29-35km vilket gör att man måste se till att tekniken sitter hela vägen. Jag lyckades inte slappna av nedför Västerbron och stumnade till 5:10 tempo och att ha 7km kvar efter det kändes ganska behagligt, mindre än 1 mil kvar!

Jag tänkte inte så mycket på Strandvägen och partierna runt Karlaplan, de kändes mer som transportsträckor till djurgården, söder och stadion. Det är fint men ganska ointressant ur ett löpperspektiv frånsett svagt uppför på Narvavägen.

Har i övrigt inga kommentarer kring vätska och energidepåer, allt fanns i överflöd när jag passerade förutom på första stationen där jag blev ståendes några sekunder. Fick en smärre chock av buljongen som jag trodde var vatten! Var annars genomblöt näst intill hela loppet och åt ett helt rör GT tabletter som jag höll i handen hela vägen till Lundagatan.
1971 • Nykvarn
#20
5 juni 2018 - 09:18
Gilla 
För mig som inte sprang i år låter det som om det fanns en del "barnsjukdomar" som lätt borde gå att justera till nästa år:

Öppna upp båda filerna på Valhallavägen, i alla fall för de bakre startleden, löpare från grupp C och framåt verkar inte ha upplevt någon trängsel.

Felspringningsrisken på Hornsgatan borde ha lösts med ett "kravallstaket" istället för ett plastband som löpare nu sprang under för att söka skugga och därmed riskera att springa fel.

Dragningen på Söder har ju redan diskuterats flitigt i alla trådar om nya banan, antar att den kommer fortsätta justeras de kommande åren och så blir det en större förändring när väl Slussenprojektet är färdigt. Ett flackare alternativ vore såklart att dra banan Söder Runt men då på bekostnad såklart av mycket mindre publik längs vattnet.
< < < 1 2 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.