Löpning Kläder, Skor & Prylar 11 inlägg 1286 visningar

Hjälp med tips om nybörjar racer

Li
1991 • Sverige
#1
23 februari 2021 - 10:26
Gilla 
Hej!

Har pga en långvarig skada löpförbud i månader framöver.

Önskar tips om en nybörjar racer, tänker cykla på landsväg. Har tidigare haft en idé om att cykla Vätternrundan så gärna en cykel som passar för de ändamålet. Tänkte även köpa en trainer för inomhusbruk och önskar även tips där!

Tacksam för tips och råd
1989 • Alingsås
#2
23 februari 2021 - 11:28
1 Gilla 
Hej!

Kan inte så mycket om cyklar egentligen, men köpte mig en "enklare" Trek cykel som jag skulle ha till pendling och lite landsvägscykling. Fick många tips om just märket Trek och att det skulle vara bra.
Jag ville egentligen ha en Trekkingcykel - för transportcykling på grus, asfalt och ibland stig. (typ göra resor med/på cykeln). Just då fanns ingen inne pg.a. coronan. SÅ köpte min enklare Trek-landsvägscykel.
Den är tydligen inte så agressiv, så bra för nybörjaren, och okej för pendling också.
Skall sälja den, i nästan nyskick, för att köpa en sådan modell som jag tänkte från början. Ibland blir det inte rätt.
1971 • Nykvarn
#3
23 februari 2021 - 11:39
2 Gilla 
Löpning framstår som en otroligt enkel, tidseffektiv och billig sport jämfört med cykling :-)

Jag gjorde illa mig i baksida lår 2015 och fick avstå löpning en längre period (det blev till slut "bara" sex veckor). Då började jag med att låna en grannes racer, insåg ganska snabbt att den var för stor för mig men det gav en bra referens ändå, jag köpte sedan en begagnad racer på blocket efter att ha provcyklat den såklart och insett att den var perfekt för mig i ställning/storlek. Jag köpte en Scott CR1 men jag använder den sparsamt idag, har inte alls fastnat för cykel på samma sätt som jag tycker om löpning, ändå är jag glad att jag har den, inte så dumt att cykla en runda ibland eller om jag t ex skulle bli skadad igen.

Jag tror märke är strunt samma, det finns många välkända cykelmärken som Merida, Canyon, Scott, Trek, Nishiki, Bianchi, Giant, Ridley m fl. Sedan kan man lägga hur mycket pengar som helst på finare växlar m m, En växelgrupp som är "känd" som en bra nivå är t ex Shimano 105 men enklare varianter fungerar säkert också, men det absolut viktigaste är att cykeln känns skön att sitta på och är i rätt storlek.

Ett givet råd är kanske att ta dig till en välsorterad cykelbutik för att prova några olika cyklar.
Lars Lindefelt
1958 • Borlänge
#4
23 februari 2021 - 14:23
1 Gilla 
Jag köpte en Trek Emonda S 5 för några år sedan som jag är jättenöjd med. Det var billigaste modellen med kolfiberram och Shimano 105 komponenter. Det viktigaste är väl egentligen inte märket på cykeln utan att man sitter bekvämt och känner att cykeln är följsam när man trampar ut på rundan. En fördel kan vara att cykeln har skivbroms och plats för lite bredare däck för bra komfort ( det är faktiskt inte så att smalaste däcken rullar lättast ).
1993 • Tullinge
#5
24 februari 2021 - 14:10
1 Gilla 
Gjorde exakt samma resa i November. Köpte en trainer innan jag ens hade cykel... Men utfallet blev bra, har varit perfekt med lite cykling nu när vädret varit både kallt och tråkigt.

Jag köpte en Elite Suito som är en rätt billig "direktdriven" trainer, vilket är när man kopplar cykelns kedja till en kassett på trainern. Sedan finns det också trainers där man bara spänner fast bakhjulet mot rullar med motstånd. Det finns för- och nackdelar med båda varianter, jag tror att de med rullar generellt sett är lite billigare, men i mitt huvud så kändes en direktdriven mer "verklig" och tror också att den är mer noggrann.

Gällande cykel kan jag bara säga som de andra tidigare i tråden, det viktigaste är att du känner att du sitter rätt på cykeln. Så framförallt om du ska köpa begagnat så kan det vara bra att läsa på lite innan och se till att cykeln är rätt storlek för dig. Ofta finns en hel del justermån, men det finns gränser även där. Och en cykel i fel storlek och som inte är rätt inställd efter dig kommer garanterat leda till skador.

Så det är väl nästa råd, om du inte är en van cyklist, att ta hjälp att ställa in cykeln efter din kropp.
#6
24 februari 2021 - 16:57
Gilla 
Cykelfanatiker kan diskutera märken, geometri, komponenter och andra specifikationer såsom vikt osv i all oändlighet men för en motionär och särskilt för nybörjaren spelar det nog inte så stor roll. Jag cyklar en del från och till och mitt bästa råd jag kan ge är nog att åka till en cykelaffär och testa ut en cykel som känns bra. Det räcker ofta att lägga sig i de billigare prisklasserna, särskilt i början. Men jag hade inte köpt det absolut billigaste du kan hitta för då får du kvaliteten därefter. Om du har tur så kan du hitta utförsäljningar av fjolårets modeller fortfarande.

När det kommer till racercyklar kommer de i olika klasser. Du bör sikta på det som kallas endurance-racer (komfortracer). De är byggda för maximal komfort och längre rundor. Du kommer förmodligen ändå bli ganska trött i ryggen och få ganska ont i sätet innan du vänjer dig vid den ganska statiska positionen man sitter i under långa cykelturer. I början klarade jag bara av rundor på runt 3 mil innan min kropp var helt slut - men man vänjer sig ganska snabbt.
Peter Gröndahl
1978 • Stockholm
#7
24 februari 2021 - 18:21
Gilla 
Jag skulle bara rent generellt tipsa som att köra lite bredare däck än de smalaste, då kan man köra lite lägre tryck för lägre rullmotstånd och högre komfort. Däck är den billigaste och bästa uppgraderingen till nästan alla cyklar.
1971 • vånga
#8
24 februari 2021 - 20:26
1 Gilla 
Titta även på gravel. En grusvägsracer, som går bra på asfalt. Om man vågar, så är MTB i skogen mycket roligare å jobbigare.
Acke5
1959 • Göteborg
#9
24 februari 2021 - 20:30
Svar på inlägg #7
1 Gilla 
" ... lite lägre tryck för lägre rullmotstånd ..."

Det där är precis tvärtemot vad jag trodde! Alltid haft för mig att friktionen ökar med anläggningsytan?

#10
24 februari 2021 - 20:47
Svar på inlägg #9
Gilla 
Är visserligen inte en fysiker men det borde ju rimligen vara så att mer anläggningsyta innebär mer rullmotstånd.

Men som jag förstått det med cykeldäck och bredd så blir det så att ett bredare däck inte anlägger mer mot marken än ett tunnare eftersom deformeringen sker på bredden istället för på längden.

Dessutom är en fördel med bredare däck att de fångar upp många stötar ifrån underlaget vilket gör att det blir lättare att behålla farten framåt när man cyklar över grus, sten och ojämn asfalt.
Peter Gröndahl
1978 • Stockholm
#11
25 februari 2021 - 09:52
Svar på inlägg #9
Gilla 
Rullmotstånd är mer än bara friktion. Det handlar även om hur däcket deformeras och hanterar ojämnheter i underlaget. Kör du velodrom på helt slätt underlag är det nog bara att köra så smala och hårda däck som möjligt men utomhus med varierande kvalitet på underlaget är det annorlunda.
Man kan också luras av att det känns snabbare med smalare däck pga vibrationerna ger fartkänsla (lite som att fartkänslan av att köra 120 km/h är högre i en gammal Saab 99 än i en modern bil).
Däremot så ökar ju vikten med bredare däck med, så jag skulle nog inte köra bredare än 28mm. Det är mycket bekvämare med 28 än ex 23.
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.