Löpning Tävlingar & Motionslopp 2 inlägg 2787 visningar

Förberedelse inför tidig start

1978 • Älmhult
#1
12 maj 2009 - 10:54
Gilla 
Hej Tobbe!

Skönt o se att en Ängelholmare ska ge sig på maran, har själv bott i Ängelholm i många år!

Jag har gjort två st maror med tidiga starter. För mig funkade det bra att dricka mycket kvällen innan och sen gå upp relativt tidigt, 6.30 kanske, för att äta en bra frukost (ät något neutralt och något du testat innan). Sen kan du ägna dig åt lite förberedelser, ta dig till starten etc. Drick mycket måttligt under morgonen då du inte vill bli nödig innan du kommit igång. Ät en banan eller så ca 1 timme innan starten så kommer du stå dig bra.

Veckan innan är det högst individuellt. Jag har alltid tagit det lugnt innan så väl korta som långa tävligar. Jag brukar ge mig ut ca 2 pass som är väldigt korta, kanske 3 km, för att reta kroppen o se till att man inte blir slö.

Drick och ät mycket under veckan, men överdriv inte. Neutral mat dagen innan är att föredra tycker jag (jag kör typ pasta med ketchup).

Stort lycka till!

// Filip
Mr. B
1963 • Hemma
#2
12 maj 2009 - 12:58
Gilla 
09.30 är ju inte så jättetidigt. Övernattar du i Ängelholm har du ju lagom tid att käka en rejäl frukost (med mat du är van vid) och sedan bara ta något lätt i Köpenhamn, t.ex. någon macka eller frukt.

Visst skall man ladda, men det är dumt att springa med överfull mage. Är du osäker så plocka med ett par små energigel till 30km-svackan. Det kan hjälpa enormt, både fysiskt och mentalt.
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.