Träning
Träning start
Träningsprogram
Löparkalkylatorn
Träning idag
Community
Community start
Stjärnmedlemskap
Alla medlemmar
Forumkategorier
Alla forumtrådar
Kartan
Mät runda
Rundor
Tävlingar
Aktuell
Tävlingskalender
Resultatlistor
Liveresultat
Artiklar
Alla artiklar
Logga in
Registrera
×
E-postadress
Lösenord
Kom ihåg mig
Glömt lösen?
annons
<< Föregående pass
•
Visa träningsdagbok
•
Nästa pass >>
Kalle Kula
Svealand
Enköping ToR (73%, TRIMP=225,2)
Torsdag 23 maj 2024 14:54
Cykel - Distans
Verktyg
Kopiera passet
Radera passet
Exportera som GPX-fil
Skapa runda av passet
Funktionen är bara tillgänglig för stjärnmedlemmar.
Läs mer här »
Jämför passet med liknande
Kopiera till
*
*
*
*
Kopiera extra data
Funktionen är bara tillgänglig för
stjärnmedlemmar
.
Läs mer här »
Som standard kopieras passets namn, träningsform/
typ, distans, tid och snittfart. Stjärnmedlemmar kan kopiera samtliga fält och diagram.
Läs mer om stjärnmedlemskap
Kopiera
Avbryt
Vill du radera detta träningspass?
Ja, radera passet
Nej, avbryt
Cyklade till centralstationen i Enköping, tog ett foto, stannade till vid konditori Drott bredvid stationen och tog ett par koppar kaffe. Cyklade tillbaka hem. Fick punka strax utanför Irsta. Tog mig iaf. hem cyklandes, men fick stanna och fylla på luft en gång.
Härligt väder idag. 22-24 grader. Blå himmel. Rätt kraftig vind, 5-7 m/s ostlig vind (100 grader). Hade motvind till Enköping, sedan medvind hem.
Tiden för passet (2:45:30) är exklusive två stopp i Enköping (jvgstn + Drott), samt ett stopp för punkteringen, då jag pausade pulsklockan. Hade ca. 25 minuter stopp totalt i Enköping och ca. 32 min stopp för punktering (ett jäkla strul, se nedan).
Enligt GPS:en hade jag Moving time = 2:39 och Stopped 1:08, så totalt var jag ute 3:47. Hemma kl. 18:41. Mao. 11 minuter stopptid då pulsklockan rullade. Vete tusan var alla dessa 11 minuter kommer ifrån. Ett par minuter för att fylla på luft efter punkan. Kanske ytterligare ett par minuter för diverse stopp i Enköping (några rödljus bl.a.)
Snitthast på rull (enl. GPS): 26,4 km/h
Total snitthast (beräknat på 3:47): 18,5 km/h
Max hast: 55,7 km/h (i backen ned till Sagån, västlig riktning)
Total distans enl. pulsklockans trip-mätare: 72,1 km
Snitthast enl. pulsklockans trip-mätare: 27 km/h
Kcal brända enl. pulsklockan: 1789
Ride time (tid på rull) enl. pulsklockan: 2:41
Etapp#/Tot tid(pulsklocka)/Etappttid/Snittpuls/Maxpuls
------------------------------------------------------------------------
#1/1:30:12/1:30:12/117/130 (till jvgstn i Enköping)
#2/1:31:28/1:16/-/- (jvgstn till konditori Drott)
#3/2:16:21/44:53/129/145 (Enköping till punkastopp vid Irsta)
#4/2:45:30/29:08/115/131 (Punkastopp till bostaden)
Drog i mig 200 g jordgubbssylt (Eldorado) vid järnvägsstationen i Enköping, sedan blev det 8 sockerbitar och kanske 1,5 dl mjölk till kaffet. Drack ca. 1 liter vatten på väg till Enköping, sen kanske ytterligare någon liter på tillbakavägen.
Apropå punkastrulet: Pyspunka. Märkte att jag hade tappat luft i bakdäcket när jag började närma mig Irsta på tillbakavägen. Stannade till vid vägkanten och kollade. Började kränga av däcket. Hittade inte orsaken direkt, trots att jag kände längs insidan på däcket med fingrarna. Hade en annan slang med mig som åkte i. Fick inte upp trycket.
Trodde det var fel på pumpen, eller att slangen hade vikt sig på något konstigt sätt. Nu började minuterna ticka. Försökte pumpa flera gånger, utan att lyckas. Ur med slangen igen. Försökte pumpa bara slangen. Upptäckte ett stort hål i den slangen jag haft med mig som reserv. Inte bra. Har säkert blandat trasiga och hela slangar i lådan med däckpryttlar hemma.
Jag hade märkt att det var lite luft kvar i slangen som satt i från början. Den höll alltså någorlunda tätt. Testade att pumpa upp den utanför däcket. Den verkarde hålla hyfsat. Försökte åter igen hitta någon orsak till pyspunkan. Hittade en liten, vass metallbit i däcket. Pillade ut den. Såg misstänkt likt en tråd till växel-/bromsvajer. Helvete! Inte nu igen. Inte bara i fötterna utan nu även i däcken, som gör att jag får punka. Måste städa balkongen hemma.
Satte den första slangen tillbaka i däcket och pumpade upp det. Plockade ihop pinalerna och fortsatte hemåt igen. Däcket verkade hålla hyfsat. Fick visserligen stanna och pumpa en gång efter ca. 1 km, strax efter Irsta, men sedan höll det hela vägen hem, säkert 5-6 km minst. Märkligt att trycket hölls andra gången, men inte första. Gåtor här i livet...
Bild: Kaffe på konditori Drott vid centralstationen i Enköping, en klassiker. 33 kr inkl påtår.
Addendum 2024-09-24: La till TRIMP samt justerade RPE från 12 till 15 baserat på snittpuls istället för egen känsla.
70,25
km
Distans
2:45:30
Tid
25,47
km/h
Snitt
120
Snittpuls
145
Maxpuls
Nishiki Race Competition
Total distans:
74:14:59
2021 km
Gilla passet
Gillas av
,
Ulrika Landin
och
Torbjörn Westman
×
Standard
Ingen
Kompisar
Medlemmar
Alla
Välj vilka utöver dig som ska kunna se passet. Som standard används dina
kontoinställningar
för synlighet som för närvarande är
.
Kommentarer
Thomas Skogh - 23 maj 2024
Vilket oflyt men ändå flyt 😂 bra jobbat
Kalle Kula
- 23 maj 2024
Tack Thomas! Börjar få nog av ståltrådar nu :D
Kalle Kula
- 24 maj 2024
John, du kanske är smart nog att inte klippa stålvajrar där du förvarar dina cyklar? Jag är inte alltid så smart.
Kalle Kula
- 24 maj 2024
Om det nu var det som var problemet. Jag tycker det känns lite långsökt att punkan skulle ge sig till känna först efter ca. 6 mils cykling, samt att den där vajerbiten skulle hängt fast i däcket ända sen starten på passet.
Kalle Kula
- 24 maj 2024
Men det tillhör nog avdelningen för svar vi aldrig kommer att få reda på. Bara att släppa och gå vidare. Jag har iaf. lärt mig ett par läxor. 1. Ha med en hel reservslang istället för en trasig 2. Inte klippa vajer och låta den ligga på balkonggolvet där jag har cyklar 3. Städa balkonggolvet minutiöst.
annons