Sörmlandsleden Kolmårdens djurpark-Katrineholm (tvådagars)

Etapp 32:2 Kolmårdens djurpark (parkeringen) –  Lövsjöns sydspets (1,5 km)

Etapp 32 Lövsjöns sydspets – Stavsjö (11,5 km)

Etapp 31 Stavsjö – Åbo (11 km)

Etapp 30 Åbo – Djupviksvägen – (11 km)

Övernattning på Djupviks kurs- och lägergård (ca en kilometers avstickare ett par km från slutet av etapp 30)

Etapp 29 Djupviksvägen – Viggaren (9,5 km)

Etapp 28 Viggaren – Strångsjövägen (10 km)

Etapp 27 Strångsjövägen – Knorranvägen (15 km)

Summa distans: 76 km (dag 1: 33 km och dag 2: 43 km) varav 68 nya på Sörmlandsleden.

Totalt på Sörmlandsleden hittills: 666 km (huvudetapper 1-34, 36-41 och 56-62, anslutningsetapper 5:1-5:3, 12:1, 13:1-13:2, 15:1-15:2, 22:1-22:2, 23:1-23:2, 24:1-24:3, 33:1, 32:2, 35:1, 37:1-37:2).

Transport: SJ-tåg till Kolmården, Östgötatrafiken buss 433 till Kolmårdens djurpark. Hem tåg från Katrineholm.

Check out my run on Strava (råkade bli två olika dag 1 och dessutom strulade jag en del med klockan och glömde slå på den ett par gånger)

Tryckande värme, bad, resorb och flugor får symbolisera denna helg. Detta är en tur jag rekommenderar att göra på sommartid eftersom det finns många fina badställen.

Stundtals var det ingen lek men jag är så nöjd att jag orkade hänga med detta gäng av rutinerade och välmeriterade ultralöpare (jämfört med de dem är jag nästan en nybörjare på detta område). Jag har aldrig utsatt mig för längre löpning i sådan här värme förut. Två dagar av temperatur uppemot trettio grader och stundtals gassande sol (men skugga och behagligare där skogen var lite tätare) tog hårt på kropp och psyke men jag tycker det faktiskt gick över förväntan. Det var nog tack vare lugnt tempo, mycket vatten att dricka och många bad. Och resorben som jag tankade med både före, under och efter båda dagarnas löpning.

Utflykten började allt annat än bra i och med att jag höll på att missa morgontåget i Flemingsberg (SJ-tågen söderut avgick därifrån pga banarbeten). Min buss hemifrån var sen och därför missade jag anslutningen till pendeln i Sundbyberg. Jag kastade mig i stället på tvärbanan i tanke om att ta mig åt rätt riktning och samtidigt fundera över alternativa lösningar. Från tvärbanan beställde jag fram en taxi vid stationen i Årstaberg som jag tänkte med lite tur skulle hinna ta mig i tid till Flemingsberg. Taxin stod där och väntade när jag kom fram. Jag ansträngde mig för att vara mitt mest charmerande jag mot taxichauffören som förstod allvaret i situationen och körde…snabbt. Ja en liten rödljuskörning blev det också när ingen annan bil var i närheten. Jag hann precis fram och kunde hoppa på tåget i Flemingsberg med mindre än två minuters marginal till avfärd. Ja, all heder åt den taxichauffören i denna nödens stund.

Ordentlig tejpning för att avlasta fotleden

Jag har haft lite problem med min fotled/fotknöl sen förra turen på Sörmlandsleden men hade nu laddat upp med ordentligt med tejp som Mats var snäll och hjälpte mig med båda dagarna. Det fungerade hur bra som helt, utan den hade detta aldrig gått, det är jag säker på. Tack Mats du är en klippa:-)

I Kolmården klev vi av tåget för att byta till buss mot Kolmårdens djurpark. Jag har ju bott mina 17 första levnadsår i Krokek (där stationen Kolmården ligger) så det är alltid lite speciellt att komma dit.

Väl framme vid djurparkens parkering var vi alla sugna på att komma iväg. Solen sken och det var redan riktigt varmt. Som tur var hade vi i förväg spanat in att det skulle vara gott om både badmöjligheter och vattenpåfyllnad under båda dagarna. Jag hade dock för säkerhets skull införskaffat vattenreningstabletter för man kan aldrig riktigt lita på att det finns vatten i källorna och att det är fräscht. Och en annan gång letade jag desperat i en halvtimme efter en källa utan att hitta den och det är inte kul att springa törstig och uttorkad. Dock visade det sig inte vara något problem under dessa två dagar, bara någon enstaka källa som var tom. Så mina vattenreningstabletter är fortfarande obeprövade….

Ready for take off. Foto: Kenneth.

En bit in på etapp 32 springer man ett par kilometer på en gammal järnvägsbank som kallas för nunnebanan (det riktiga namnet är Stavsjö järnväg). Det är resterna av en gammal järnväg som var i drift från början av 1900-talet och i knappt 40 år framåt. Den byggdes för att kunna transportera bort träd som förstörts av den s.k. nunnefjärilens larver och är nuförtiden en cykel- och vandringsled.

Löpning på nunnebanan.

Pigga ben och glada miner, kul att vara igång!

Cecilia i fångstgropen.

På etapp 32 passerade vi också en grop som enligt skylten var en ”fångstgrop”. Jag förstod inte riktigt historiken bakom detta så för mig är det fortfarande oklart om det var det byte man hade fångat som skulle förvaras där eller om man fångade bytet just i gropen. Hursomhelst hamnade Cecilia i gropen men blev sedan utsläppt.

Löpning på härlig hällmark.

Etapp 32 var en väldigt trevlig sträcka och benen var fortfarande pigga. Löpning på såna här hällar är nog mitt favoritunderlag att springa på, jag tycker det är så härligt.

Första badstoppet blev i sjön Skiren på etapp 32 med klart härligt vatten som svalkade. Jag hade (efter ett facebooktips nyligen) bytt ut de vanliga underkläderna mot bikini så det var enkelt att hoppa i, och så behöll jag de blöta badkläderna på när jag sedan sprang iväg igen. Tillsammans med blött hår gav det en stunds behaglig svalka (dock medförde bikinilöpandet så småningom lite skavsår på rygg och axlar av ryggsäcken men det fick det vara värt).

Stavsjö värdshus och vandrarhem

Mot slutet av etapp 32 passerade vi Stavsjö värdshus som också känns lite som hemmaplan för mig. Ofta när vi är ute och åker bil på somrarna brukar vi stanna vid badplatsen i Stavsjö och ta ett dopp. Här gick jag på simskola när jag var barn. Men såvitt jag minns har jag aldrig gått på Sörmlandsleden här, lite märkligt. Uppe på Stavsjö klint stannade vi vid macken och köpte iskall coca cola.

Kenneth i full koncentration.

Nu fortsatte vi på etapp 31 och snart var det lunch. Jag njöt av mina tortellini med halloumi (gott med salt) och det sista av coca colan från macken. Här blev det också ett bad men inte alls i lika fräscht vatten som i Skiren utan nåt halvbrunt som kletade sig fast på kroppen och satt där det satt ett bra tag…

Jag och Carina på Uvberget.

På etapp 31 passerar man Uvberget som var värt att gå upp på för att titta på utsikten.

Omväxlande löpning i skog…

… och i blomsterhav

En väldig prakt av blommor var det överallt. Jag kan inte räkna upp dem alla och fotade bara ett fåtal men det var bara att njuta av allt det somriga och vackra.

På etapp 30 blev det lite backigt och lite mer krävande terräng. Drygt halvvägs på  etappen passerar man sevärdheten Vensbrinksberget som är Sörmlands högsta berg och mäter hela 123 m (!) över havet. Från utkikstornet på toppen såg man långt även om det mest var skog man såg…

Utsikt från Vensbrinksbergets utkikstorn

IMG_E3216
I rörelse… Foto: Björn.

Vikittelns minikanjon på etapp 30 – en geologisk sevärdhet där vattenmassor under istiden slipade ut djupa kanaler. Det såg lite speciellt ut men var svårt att riktigt fånga på bild.

På flera ställen längs etapp 30 såg vi dessa vackra Jungfru Marie nycklar.

När vi bara hade ett par kilometer kvar på etapp 30 var dags att vika av mot vårt mål för dagen – Djupviks kurs- och lägergård.

Fridfullt känns som ett rättvisande ord för att beskriva Djupvik

Middag på Djupviks kurs- och lägergård.

Middagen vi bjöds på bestod av två sorters lasagne, olika sallader och efterrättskaka med grädde och jordgubbar. Den smakade väldigt gott efter många timmar i skogen. Kenneth hade ringt och förvarnat om att vi skulle vara väldigt hungriga när vi kom, så att vi inte skulle riskera att få för lite mat. Bra tänkt.

Magisk kvällsvy i Djupvik.

Vandrarhemmet i Djupviks trevliga ägare Kerstin tog väl hand om oss.

Dag 2 vaknade vi – vissa kanske aningen stela – men på det stora hela ändå pigga och alerta. Jag hade ju nojat mig lite för min fotled men den kändes väldigt bra och fotknölen hade inte alls svullnat upp tack vara gårdagens tejpning. Så det blev samma tejp-procedur i dag. Jag tankade också med lite extra vatten+resorb för att vara förberedd inför den värme som vi visste skulle komma även i dag. Efter en god frukost – där vi också fick med oss lunchmackor för dagen – gav vi oss iväg kl 8:31.

Från bron till Fagerön på etapp 29.

Här hade bävrarna gått åt skogen ganska ordentligt.

Urskoj med lite Sörmlandsledshumor:-)

Robert var nog piggast av oss denna dag. Ett par kilometer efter att jag tog detta foto sprintade han i förväg mot Katrineholm för att hinna med ett tidigare tåg hemåt.

En behållning med Sörmlandsleden är verkligen alla roliga skyltar…

Ja oj vilken tall. Den var så lång bara och svår att fånga i sin helhet på bild.

Små, söta och solvarma. Det verkar vara ett smultronår i år.

Efter ett badstopp fortsatte vi men svalkan varade inte länge. Temperaturen var nu uppemot 30 grader. Inne i skogen gick det ok att springa men vi passerade några kalhyggen där solen riktigt gassade och det började bli lite plågsamt.

Även på grusvägarna blev det väldigt varmt i solen. Terrängen var ganska lättsprungen här men värmen gjorde sitt.

Sista badstoppet vid Forssjö utanför Katrineholm, och sista intag av smörgåsarna från vandrarhemmet. Vi fantiserade innan om att det skulle finnas en glasskiosk här men tyvärr gjorde det inte det…

Dagens sista vätskestopp. Man borde kanske ha kört lite mera yoga. Vid den här källan gällde det att ha långa armar…

Ungefär här någonstans upphörde mitt fotograferande och all återstående kraft riktades mot att ta sig till Katrineholm. De sista 7-8 kilometerna var inte roliga – det tyckte ingen av oss. Jag var nog heller inte så observant för jag tycker inte att jag minns något från omgivningarna. Det var också mycket flugor och som surrade runt en hela tiden och då och då kom en broms farande. Framför allt flugorna gillade ju att man var svettig, väldigt irriterande.

Efter att vi kom fram till etappmålet Knorranvägen i Eskilstuna återstod närmare tre kilometer på mestadels plågsam asfaltsväg innan vi var framme på den restaurang nära stationen där vi åt och fyllde på vätskedepårena innan vi hoppade på tåget hem. Vi satt där på restaurangen allihopa, i början orkeslösa och snudd på apatiska men i takt med att vätske- och energidepårena fylldes på återvände humöret och energin successivt och vi konstaterade att vi sammantaget återigen hade haft en väldigt fin och trevlig tur på vår vackra Sörmlandsled.

Äntligen framme i Katrineholm! Jag kände att pizza inte hade funkat i dag så det fick bli en sallad i stället.

Packning: Tortellini med halloumi och stekta tortillabröd med ost (lunch dag 1), banan, minigurka, nektarin, två energikakor, en påse mini-gifflar, 1/2 paket bragokex, 2 flaskor sportdryck, resorb, första hjälpen-kit och plåstertejp till fotleden, lättvikts-badhandduk, strumpor, underkläder, överdragskläder, toalettartiklar, körkort, bankkort, SL-kort, hundralapp för säkerhets skull (ska nog sluta med det, onödigt) och så kammen såklart.

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.