Pryltest – The North Face Flight Vectiv

Det var några år sedan jag sist sprang i ett par skor från The North Face men nyfikenheten över denna nya modell var stor och det var egentligen utan några större förväntningar som jag snörade på mig skorna första gången. Jag har hunnit testa skon på både hårdpackad snö, i slask, lera och på torra stigar.

Precis som asfaltskor med kolfibersula så får man gräva djupt i plånboken när man väl bestämt sig. Flight Vectiv kostar strax över 2000:-, ganska mycket mer än jag brukar tycka är rimligt att betala för ett par skor men ibland måste man låta nyfikenheten bestämma. Om det är värt det återstår att se!

Sulans geometri, lite som medarna på en gungstol, gör så man får ett härligt rull i steget och kolfibersulan bidrar med lite extra snärtighet som man i andra skor inte upplever, i alla fall på torra och mer hårdpackade stigar. För att få ut det mesta av sulan så är det antagligen den typen av stigar man ska hålla sig på för så fort det blir för mjukt, geggigt eller tekniskt känns det som att alla fördelar med kolfibersula kastas ut genom fönstret.

Direkt ur lådan så är Flight Vectiv en riktigt snygg sko! Men säg den lyckan som varar för en vit sko för stigarna, det dröjer inte länge innan denna skönhet mer eller mindre går konstant i 50 nyanser av grått.

Är det gott om utrymme för tårna man letar efter så bör man titta åt ett annat håll. Tåboxen är relativt tight och flörtar lite lätt på gränsen till vad som för mig är för trångt.

I övrigt så är passformen bekväm och det är lätt att knyta skorna så det känns som att man sitter fast ordentligt. Plösen och hälkappan är mjuka och har extra stoppning som hjälper till att hålla foten på plats. Är man i behov av extra stöd runt hälen kanske just den här modellen inte passar.

Ovandelen är en blandning av luftig mesh och en teknik som The North Face kallar Matryx. En mix av kevlar och polyamidgarn som ska göra den väldigt hållbar. Efter cirka 100km så visas fortfarande inga tecken på slitage.

Något som däremot visat tecken på slitage är insidorna på mina fötter som från första stunden Flight Vectiv haft ordentliga problem med skavsår och det på ett ställe som jag annars aldrig haft problem med! Det dröjde ett tag innan jag hittade anledningen, skarven mellan meshen och den hårdare kevlarblandningen. För mig är det lite av ett mysterium hur den skarven inte försvann under framtagningen av Flight Vectiv, inte heller har den uppmärksammats i särskilt många recensioner på internet men det säger väl mer om vikten att läsa recensioner som inte är sponsrade av märket.

Inte helt oväntat så påstår The North Face att Flight Vectiv har överlägset grepp, precis som alla andra tillverkare påstår. Det stämmer såklart inte. Greppet är utan tvekan bra speciellt med tanke på att dubbarna bara är 3,5mm långa, ett bra betyg för gummiblandningen men när stigarna blir rejält leriga så gör man bäst i att ta det lite piano så man slipper vurpa.

Det kan vara värt att gå till en fysisk butik för att få rätt storlek. Jag brukar i vanliga fall alltid, utan undantag fram tills nu springa i storlek 44,5 (UK10) men i Flight Vectiv kändes det som att mina fötter simmade runt i den storleken. En halv storlek ner så blev känslan bättre.

Problemet med skavsåren överskuggar såklart helheten och gör det ganska svårt att rekommendera Flight Vectiv. Jag hade nog såhär i efterhand köpt Vectiv Enduris istället, då utan kevlarblandingen på ovandelen.

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.