16 februari 2011 kl 20:16
Nej, det är ju inte självklart att att någon gör en vinst bara för att de säljer med 70% rabatt, men...
I fallet ovan med skorna i USA så är det i runda slängar 70% billigare att köpa dem med 20% där än att köpa dem till ordinarie pris här hemma. En slump? ;) Affären over there gör troligen inte förlust lika lite som butiken här hemma.
En annan aspekt på det där med att bara sälja med vinst är att skoförsäljning är inte som att locka med t.ex. billig läsk/potatis eller annat som matvarubutikerna brukar "skänka" bort. I de fallen ska vi konsumenter lockas till butiken för att sedan köpa all övrig mat också på samma ställe men så är det inte riktigt fallet i sko eller idrottstillbehörsaffärerna. Där är ju skorna i sig det som är huvudvaran.
Sedan är det inte så lockande att sälja något med förlust när man istället kan sälja en ny modell med stor vinstmarginal. Det kan då bättre att slänga varan! En träningssko köper vi ju för vi behöver, för att kunna träna, inte för att vi vill ha mer skor - ja, vissa gör det kanske. :)
Dessutom så skulle knappast t.ex. Löplabbet eller Intersport/Team Sportia skicka ut reklamblad - som kostar stora pengar - med erbjudanden om att köpa reavaror med priser under halva ordinare pris till förlust för de enskilda butikerna. Självklart säljer de med vinst även då de har superlåga priser.