Löpning Skador & Rehab 24 inlägg 16372 visningar

Hur hantera lågt blodvärde vid löpning?

1982 • Uddevalla
#1
29 april 2014 - 22:32
Gilla 
Jag är en tjej på 32 år som tränar 3-5 ggr/v. Oftast två pass löpning 8-12 km och två pass styrketräning. '

Nu till min fråga. Jag har successivt sjunkit från Hb 125 till Hb 100. Tror att det har naturliga orsaker, bl.a. sämre upptag av järn till följd av medicinering med Omeprazol. Har ätit järntillskott typ Niferex men de tar styggt på magen. Nu kör jag blutsaft då och då.

Är det någon av er som har erfarenhet av löpträning vid lågt blodvärde? Jag känner att det går helt okej så länge jag håller en fart runt 6-6.10 min/km. Försöker jag mig på intervaller eller backträning går det helt kass. Däremot kan jag nöta i min takt 15 km utan större problem. Har ni några råd till mig angående träning? Hur hårt ska jag pressa mig? Har Göteborgsvarvet i sikte ska tilläggas :-)
< < < 1 2 > > >
Madeléne
1985 • Västervik
#2
29 april 2014 - 23:13
Gilla 
Jag är absolut ingen expert, men jag har periodvis under flera år haft problem med mina järnvärden. Jag käkar Duroferon och precis som du beskriver ang Niferex så tycker inte magen att järntabletter är skitkul. För att kompromissa har jag infört ett system som innebär att jag äter järntabletter endast i samband med mens vilket har fungerat väldigt bra för mig (förutsatt att jag inte slarvar).

Jag diskuterade det systemet med min läkare som "gav sitt godkännande". Han förklarade då också att kroppen generellt har svårt att ta upp järn men att när den verkligen behöver järnet så tar den upp det lättare, vilket typ gör att du har lättare att tillgodogöra dig järnet under mensen än annars och på så sätt "kompenserar".

Jag är inte skitbra på att förklara känner jag, men du kanske förstår hur jag menar i alla fall. Det kanske kan vara värt för dig att testa samma system och bara äta järntabletterna några dagar vare månad (och då också se till att få i dig mycket fibrer för magens skull).
1982 • Uddevalla
#3
30 april 2014 - 07:27
Gilla 
Ingen dum idé! Tack!
Jenny
1971 • Årsta
#4
30 april 2014 - 08:40 Redigerad 30 april 2014 - 09:09
Gilla 
Hej,
jag har haft järnbrist så länge jag kan minnas. Jag blir inte alls trött av bristen men blir frusen, nedstämd, får oftare ont i huvudet, blir lätt gulaktig i huden.
Och mycket mjölksyra och flåsig när jag springer samt får vita fingrar efter längre pass.

För några år sedan bytte jag jobb och efter en hälsoundersökning gav företagsläkaren sig fan på att komma till rätta med problemet. Hon har uteslutit andra orsaker (nedsatt upptag, glutenintolerans osv) och kommit fram till att jag har en blödningsanemi kopplad till menstruation. Efter en massa experimenternade och mätningar har vi tillsammans kommit fram till att jag ska äta 2-3 Niferex i veckan samt 2x5 Niferex i samband med mens. Min mage mår inte heller bra av Niferex, men bättre än av Duroferon. Min kropp svarar inte alls på Hemofer eller Blutsaft. Blodpudding äter jag inte.

En bra läkare kollar dina depåer och följer upp tills dina värden är bra och ni har hittat en lösning som passar just dig. Men det är lätt att säga, läkare som tar sig tid till detta växer inte på träd.

Jag mår så väldigt mycket bättre nu när blodvärdena är bra. Mindre depp, mindre huvudvärk och mycket mer ork när jag springer. Jag vill verkligen uppmana dig att kräva att du får dina depåer kollade och att du får hjälp att hitta lösningar så att det blir bra. Det är värt det. Du är värd det.
1981 • Katrineholm
#5
30 april 2014 - 09:06
Gilla 
Rekommenderar Hemofer, snälla för magen!
1971 • Nykvarn
#6
30 april 2014 - 09:32
Gilla 
Nyckelfrågan till TS är varför du äter ompeprazol? Har du ett av läkare konstaterat magsår som kanske blöder är det inte så konstigt att du tappar i blodvärde eller äter du det "bara" för besvär av halsbränna?

Jag har en mångårig historia av järnbrist, är grundligt utredd utan att man hittat anledningen och klarar mig hyggligt genom att äta Niferex 3-4 gånger i veckan men tar jag långa pauser, vilket tyvärr händer så sjunker mitt värde sakta. Värt att tänka på att är Niferex bör tas mellan måltider för bästa effekt. Jag tar gärna mitt på tidig kväll för att sedan "sova bort biverkningarna", upplever Niferex som klart snällare för magen jämfört med Duroferon. Så länge dina värden ligger runt 100 tycker jag inte det är någon idé att pressa dig, se till att komma upp i värde först så att du inte stressar kroppen i onödan.

sabine
1978 • stockholm
#7
30 april 2014 - 19:53
Gilla 
Jag har också järnbrist och äter tabletter på recept för att försöka hålla värdena hyfsat ok. Vill bara säga att alla inte får problem med magen av Duroferon. Min mage är ok med de tabletterna. Men eftersom många får magproblem av dom kan det kanske vara säkrast att be om några andra om din läkare ska skriva ut tillskott till dig!:)
1982 • Uddevalla
#8
2 maj 2014 - 21:32
Gilla 
Jag äter Omeprazol för ett bråck på magmunnen. Den kan jag inte sluta med. Men om man utgår från den situation jag har, är det bättre att springa långt och lugnt? Eller hur ska jag tänka? Stampar jag sönder blodkropparna då? Hur mycket bättre resultat kan jag få med normalt blodvärde?
Jenny
1971 • Årsta
#9
3 maj 2014 - 14:13
Gilla 
Tolkar jag dig rätt i att du hellre fortsätter ha järnbrist än att komma till rätta med problemet?
1971 • Nykvarn
#10
3 maj 2014 - 14:17
Gilla 
OK, då förstår jag att du äter protonpumpshämmare. Prio är ett få upp blodvärdet och fylla på dina järndepåer (S-Ferritin), du kommer att märka en signifikant skillnad på nu är min uppskattning, jag har själv gått från Hb på 63 (1) till 145 på några månader, det närmaste jag någonsin kommer känslan av doping gissar jag!!

Huruvida löpare faktiskt trampar sönder röda blodkroppar under foten vid löpning råder det delade meningar om, det kan också handla om ett försämrad upptag i tarmen.
1982 • Uddevalla
#11
3 maj 2014 - 20:37
Gilla 
Som svar till " J" så vill jag såklart inte ha järnbrist. Tidigare besvär med magen har dock gjort mig lite försiktig med järntillskott. Anledningen till min tråd är att jag vill ha råd som gör att jag kan hantera min järnbrist på bästa möjliga sätt. Både då det gäller kost/tillskott och träning!
1981 • Katrineholm
#12
3 maj 2014 - 21:43
Gilla 
Jag har ibsmage och har också ett bråck på magmunnen, behöver dock bara äta medicin ibland. Har inte vågat äta järn under mina graviditeter då jag fått hemska magbesvär av alla järntabletter. Till slut fick jag rådet av en dietist att köpa Hemofer och dessutom att äta tre tabletter om dagen. Jag trodde hon skojade! Men hon sa att hon nästan kunde lova att jag skulle slippa magbesvär och det har jag gjort.

Jag vet inte alls om det är bättre att springa långt och lugnt eller så, men jag tänker att du nog känner vad som funkar bäst. Tror på att göra det man mår bra av men vad säger läkaren?
1983 • Alingsås
#13
3 maj 2014 - 21:51
Gilla 
Upplever att Niferex droppar är lite snällare mot magen än tabletterna!
1968 • Tullinge
#14
4 maj 2014 - 00:35
Gilla 
Kroppen anpassar sig efter sitt blodvärde, men det är ändå inte bra att ligga allt för mkt under det värde som kroppen vill ha. Det kan dels ge symtom som nämnts i tråden och nedsatt prestationsförmåga och man har inga direkta marginaler för en blödning tex. Jag tycker du ska diskutera ytterligare med en läkare som är insatt i din situation. Det finns kanske alternativ till Omeprazol? Ibland kan snarlika preparat ändå ha olika påverkan på kroppen. Om inte perorala järnpreparat fungerar pga biverkningar/magbesvär så finns det ju även intravenösa beredningar som man kan få någon gång ibland.
Agneta Isacsson
1956 • Oskarshamn
#15
4 maj 2014 - 17:30
Gilla 
Intressant, jag äter också imeprazol och har dåligt blodvärde(104) men tydligen också väldigt få och tunna blodplättar!? Ingen av mina läkare har sagt att det kan bero på min medicinering. Blir jättetrött av löpning kommer liksom inte igång. Har nu fått Duroferon, får se hur det går. Har opererat bort halva magsäcken och har ingen övre magmunn så medicin måste jag äta. Har dessutom ingen tjocktarm längre så järnmedicin verkar bli mycket spännande. Men det är väldigt deppigt att mest bara orka gå.
Agneta Isacsson
1956 • Oskarshamn
#16
4 maj 2014 - 17:31
Gilla 
jaha så här går det när man inte väntar utan bara trycker. Ursäkta mig. Och inte får jag bort dem.
Jenny
1971 • Årsta
#17
4 maj 2014 - 17:52
Gilla 
Verkar vara en mindre känd bieffekt av att äta omeprazol. Kan vara därför läkarna har dålig koll?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1992636
Affi Samuelsson
1968 • Linköping
#18
4 maj 2014 - 18:21
2 Gilla 
Jag hade låga järnvärden i många år utan att ha en aning - inte förrän jag fick barn började jag få koll på detta. Inte konstigt att jag inte blev snabb på löpning. Om inte syret har möjlighet att bli transporterat runt i kroppen går det ju inte att prestera bra. Rätt typiskt att ingen bryr sig om detta - Var är alla stora kampanjer kring det här? Jag fick svaret "Var 3e kvinna lider av detta, det går över när mensen är över" Om det drabbade män skulle säkert forskningen kommit mycket längre. Acceptera inte att läkarna bara ger sig. Stå på er. Kräv hjälp. Jag äter Niferex. Någon månad på våren och någon på hösten - ihop med ett glas proviva på kvällen så fungerar det. OBS; jag öppnar tabletten och häller granulaten i vatten och sväljer, alltså inte plastkapseln. Snällare mot magen. Blutsaft resten av tiden. Och c-vitamin med järn i varje dag. Lycka till och kräv hjälp!
1982 • Uddevalla
#19
4 maj 2014 - 20:55
Gilla 
Tack för länk till bra artikel! Jag har allt misstänkt Omeprazolen...
Magnus Wallin
1976 • Ängelholm
#20
4 maj 2014 - 21:33
Gilla 
Bli blodgivare, så får du bra järntabletter av dem gratis. .
< < < 1 2 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.