annons
Löpning Träning 9 inlägg 10741 visningar

Hur ofta kan man löpräna?

Evelina Johansson
1988 • Göteborg
8 september 2014 - 15:44
Gilla
Min fråga är hur ofta en "medelmotionär" kan löpträna i veckan?
Sprang ett kortpass igår, ska springa i morgon men är sugen på att springa idag också. Har lite svårt att avgöra hur ofta som är "bra" och om man ska försöka begränsa sig och springa varannan dag? Anser ni att man behöver en vilodag mellan löpträningarna och hur viktig är just vilodagarna för att bygga upp kondis etc? Hur ofta löptränar ni i veckan??
Ni elitlöpare får självklart komma med input också hur ni tränar då det ändå är ett mål att bli så bra/snabb/uthållig som möjligt..
Kinsei
1974 • Malmö
8 september 2014 kl 15:50
Gilla
Det beror på hur hårt man tränar! Hårda pass kräver mer vila. Men inte ens då måste vilan bestå av att sitta i soffan, det går också bra med aktiv vila eller t.o.m. lugn löpning.

Jag är själv just en medelmotionär, och kan lätt springa flera dagar i sträck om jag tar det lugnt. Mer än ett eller någon gång två hårda pass i veckan blir det dock aldrig, då känner jag mig genast sliten både psykiskt och fysiskt!
1973 • Åkersberga
8 september 2014 kl 17:02
Gilla
Håller med vad Kinsei skrivit. Allt handlar om hur bra förutsättningar man har till återhämtning.
Man kommer långt på att springa varannan dag och det finns väldigt många som tar sig under 40min/milen på det.
Vill man löpträna oftare går det bra också så länge man inte tröttar ut sig med långa eller hårda pass på "vilodagarna".
Tycker man om andra sporter såsom styrketräning (lätt), cykling, spinning promenader osv passar de utmärkt att köra på de löpfria dagarna.
1965 • Täby
8 september 2014 kl 17:03
2 Gilla
Jag är motionär och springer ofta 6 dgr i veckan. Men, aldrig kvalitet 2 dagar i rad. Så ett lugnt pass på (för mig 10-12 km) där jag känner mig pigg och fräsh när jag kommer hem är "vila" för mig... Det har dck tagit några år att komma upp så jag tål mängden, och där ligger nog det trickiga... :-)
Lars Lindefelt
1958 • Borlänge
8 september 2014 kl 19:59
Gilla
Jag körde efter många års uppehåll från löpningen igång i våras med löpning 2-3 ggr per vecka. Förra veckan löptränade jag varje dag söndag-lördag. Jag tränar i princip varje dag och har gjort så i många år. Som motionär tror jag att 4-5 pass veckan är en rimlig nivå om tid och motivation finns. Det viktiga är att lyssna på kroppens signaler. Kroppen pallar ofta för daglig träning/motion om det inte är ensidigt och för tungt.
annons
Tor
1975 • Göteborg
9 september 2014 kl 07:12
1 Gilla
Personligen har jag slutat med lugna pass - tycker inte att dom ger någonting. Jag tränar så att jag blir trött eller så vilar jag. Ibland händer det att jag tränar två dagar i rad (eller t.o.m. dubbla pass) men oftast har jag en eller flera vilodagar mellan passen.
Ronny Lövstrand
1967 • Borås
9 september 2014 kl 12:24
Gilla
Jag tror inte det är så jättenoga hur lång vila man har mellan varje pass så länge man låter kroppen få vilan den behöver. Vissa dagar kan jag springa två gånger samma dag och ibland kan jag ha uppehåll på 5 dagar mellan passen. Jag försöker hålla mig inom 2 - 4 mil per vecka och 10 - 15 mil per månad men sedan kan fördelningen bli lite hur som helst. Har förekommit veckor då jag sprungit 6 mil och andra veckor jag nästan inte sprungit alls. Men det är viktigt att tillåta sig att vila emellanåt för att ge kroppen chans att bygga upp sig igen och reparera småskador.
Evelina Johansson
1988 • Göteborg
9 september 2014 kl 16:20
Gilla
Tack för alla svar! Ganska individuellt märker jag hur mycket som är mycket och hur lite som är lite... Hur många procent av maxpuls tycker ni är optimalt att ligga på under träningspassen? (förstår att det blir mer vid spurt osv. men när man ligger på en jämn nivå och allt flyter på)
1965 • Täby
9 september 2014 kl 16:32
Gilla
Det beror på syftet med passet.

Är det en "snabbdistans", dvs nästan så fort jag kan på den distansen (ofta 1 eller 2 mil för mig) så ger det ju sig per automatik.

Är det ett mängd (de som ligger mellan kvalitetspassen) eller långpass så ligger jag ofta ca 1 - 1,5 minut per km långsammare = för mig ca 20 pulsslag per minut långsammare. Men istället för att gå på tempo eller puls så kan du köra pratvarianten. Kan du föra en konversation med någon så ligger du typ rätt. Eller om du känner efter passet att du är fräsh.

Jag har inte gjort test för att ta reda på maxpuls, och eftersom formler är meninglösa för en enskild individ så vet jag mao inte min maxpuls.

Sen har du naturligtvis alla intervall-varianter och där kan jag bara rekommendera Marcus Nilssons intervall-bok. Ansträngningsgrad/puls/tempo beror ju då helt på vilken typ av intervallpass som du kör.
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.
annons