Löpning Träning 40 inlägg 4089 visningar

Sträckor som inte stämmer

Susanne
1964 • strängnäs
#1
29 maj 2012 - 21:06
Gilla
Hej!

Jag har mätt ut vissa rundor med bilen och sedan använt min Garmin 210 som har inbyggd GPS. Men sträckorna stämmer inte alls. Sträckorna med bilen är längre än vad som registreras på klockan.
Tex en slinga som är 3 km blir 2km och en annan sträcka som är ca 6 km blir 4.56.
Varför blir det så skillnad ?
< < < 1 2 > > >
1961 • Göteborg
Administratör
#21
29 maj 2012 kl 22:49
Gilla
@Susanne: "där har jag ställt den på km." Ställde du om den till km nu eller var det rätt inställt från början?
Dana
1965 • Helsingborg
#22
30 maj 2012 kl 06:06
Gilla
@ bo det låter lite konstigt, om distans är samma. då tar det snarast mer tid för opumpade däck att köra samma distans som normalt pumpade eller ? här pratar vi distans eller är jag nu ute och cyklar..utan däck???:)))
Magnus Dahlblom
1975 • Halmstad
#23
30 maj 2012 kl 07:56
Gilla
Mät sträckan via tex google earth så ser du vilka av dina mätvärden du kan lita på. Min erfarenhet är att det stämmer mycket bra på den kartan.
Bo Engwall
1955 • Uppsala
#24
30 maj 2012 kl 11:19 Redigerad 30 maj 2012 kl 11:20
Gilla
Re Dana

Ja det tar mer tid för opumpade givet samma varvtal, men trycker du extra på gaspedalen kan de opumpade gå ännu fortare (att hamna i diket ? ) :-)

-------------

Ja t ex jogg.se:s mätverktyg via google är väldigt exakt och bra.
1965 • Eksjö
#25
30 maj 2012 kl 16:25
Gilla
Bildäckens storlek kan också spela in. En gång för länge sedan så pendlade jag tämligen exakt 40 km till ett jobb. Sedan fick jag en uppsättning vinterdäck gratis från en polare, däck som från början följt med ett annat bilmärke, men de passade på mina hjul och i mina hjulhus och med mina muttrar i vilket fall som helst så det var bara att köra. Dock fick jag plötsligt 44 km till jobbet enligt mätaren!
Dana
1965 • Helsingborg
#26
30 maj 2012 kl 16:44 Redigerad 30 maj 2012 kl 16:47
Gilla
bo och utan luften i däck??? tycker fortfarande att det inte har med distans att göra. om du och jag springer en bana som är 5 km och du springer snabbare än jag gör, för mig har sträckan(banan) inte blivit llängre utan jag är långsamare och kommer senare i mål än du gör.. om du förstår vad jag menar.
det du pratar om är hastighet och jag pratar om distans.

@peter,
är nu nyfiken hur kom det sig att den sträckan blivit längre med andra däck?? intressanta teorier iaf:)
Bo Engwall
1955 • Uppsala
#27
30 maj 2012 kl 16:57 Redigerad 30 maj 2012 kl 16:59
Gilla
Re Dana

Den sträcka som BILMÄTAREN anger blir ju annorlunda i Peters exempel om t ex radien påde gamla däcken var ca 10 % större än de han fick av en polare.

Bytet gjorde ju att MÄTAREN snurrade ca 10 % fler varv per VERKLIG sträcka i sinnevärlden ! Dvs den visade 44 km i stället för 40 km. Bilens mätare kunde tydligen inte känna av ¨däckens skillnad i diameter utan fortsatte att ange mätresultatet som om de gamla däckens diameter gällde fortfarande i de nya.

Därför är det ofta bra att kalbrera distansmätare mot en relativt exakt känd sträcka om man vill ha bra mätvärden.
Dana
1965 • Helsingborg
#28
30 maj 2012 kl 19:16
Gilla
hahaha bo:))) ok förklara då för mig hur är det möjligt att minVW "bubbla" och man's buss mäter likadant en OCH SAMMA sträcka MED markant skillnad på däckens diameter??? att jag kör snabbare med bubblan på samma sträka och däck snurar snabbare än bussens däck ger inte längre sträcka. som sagt du springer mycket snabbare än jag på en och samma sträcka. men längden är fortfarande samma...
1955 • Bålsta
#29
30 maj 2012 kl 20:38
Gilla
@Dana, men om du byter däck mellan bilarna och sedan kör samma sträcka?
Bo Engwall
1955 • Uppsala
#30
30 maj 2012 kl 20:56
Gilla
Re Dana

I det fallet med olika bilar och olika däckdiameter beror förstås det goda resultatet på att bilarnas mätare är inställda för respektive hjuldiameter.
Även ett bra mätjul eller bra inställd cykeldator på cykel ger ungefär rätt värde på samma sträcka.

Det är bara när man byter bort "mätaranpassade däck" mot andra med annan diameter som det blir fel, som Per antyder (om det går att byta dem så).

Dana
1965 • Helsingborg
#31
31 maj 2012 kl 06:00
Gilla
@bo
men då är sträckan ändå samma ochfelet ligger på mätaren på den bilen och inte att sträckan som var 40 förlängdes till 44.
hur som helst din teori är för mig overklig och mycket ologisk så...jag har inget mer att tillägga och ingen lust att cykla runt utan cykeldäck:)
1967 • Linköping
#32
31 maj 2012 kl 07:22
Gilla
Hitta en uppmätt sträcka, typ motionsspår, och spring och kolla om klockan visar rätt. Vad bilen visar är väl inte särskilt pålitligt eller intressant.
1965 • Eksjö
#33
31 maj 2012 kl 07:47 Redigerad 31 maj 2012 kl 07:49
Gilla
@ Dana - Det var därför jag skrev "Dock fick jag plötsligt 44 km till jobbet ENLIGT MÄTAREN".

Mindre däck måste rulla fler varv för att avverka samma sträcka. Så långt är du väl med? Kilometermätarna på gamla bilar är INTE GPS utan mäter antalet rotationer på hjulen, kalibrerat efter en normalinställning för just den bilmodellen. Fler rotationer med däck som är mindre än vad tillverkaren avsett för just den bilmodellen = Längre sträcka på mätaren.
Jocke Näsvall
1977 • Uppsala
#34
31 maj 2012 kl 08:15
Gilla
@Dana: Bos teori är fullständigt korrekt. Vägmätaren i en bil mäter egentligen bara antalet varv hjulen snurrar, men siffran den visar är kalibrerad så att den multiplicerar antalet varv med däckets omkrets (eftersom sträckan bilen rör sig medan däcket snurrar ett varv är samma som däckets diameter).
Om du sätter på ett däck med mindre omkrets kommer vägmätaren därför att visa en längre sträcka. Av samma anledning visar hastighetsmätaren fel om du har fel storlek på däcken.

Men så mycket fel (~30%) som Susanne's mätningar kan inte förklaras av en sån sak (om hon inte har satt 13-tums fälgar med lågprofildäck på en bil som ska ha 20 tums fälgar med ballongdäck...).
Om gps'en är inställd på att visa miles istället för km kommer den att visa ungefär 38% "för lite" (en km är cirka 0.62 miles). Då skulle gps'en visa ännu mer fel än vad Susanne säger (den skulle visa 3.75 mi på samma sträcka som bilens vägmätare visar 6 km). Men med lite grova avrundningar i Susannes siffror skulle det ändå kunna stämma...
1980 • Karlstad
#35
31 maj 2012 kl 08:51
Gilla
Vad det gäller bilmätning och lufttryck och diametrar på däcken så är det självklart att det genererar ett mätfel.

Däremot har jag en teori på felkällan gentemot GPS:en...
Har du verkligen låtit klockan "låsa fast" sateliterna ordentligt innan start? Har du inte det kommer du att få en mycket märklig väg i början, kanske tom ingen alls den absolut första biten. Slå på klockan och lägg ut den 5 min i förväg så är det garanterat klart när du kommer ut!
1977 • Eskilstuna
#36
31 maj 2012 kl 08:54
Gilla
Titta hur gps-spåret ser ut på en karta (tex genom att importera passet här på jogg) så ser man ju tydligt om gps'en felar eller inte (iaf när det rör sig om så stora fel)
Susanne
1964 • strängnäs
#37
11 juni 2012 kl 14:52 Redigerad 11 juni 2012 kl 14:52
Gilla
Hej!

Har inte kunnat svara då jag har varit på en kort resa.
Tack för era svar och inlägg. Kul att tråden gav tankar.

Ville berätta att jag nollställde klockan och satte om alla uppgifter och nu fungerar sträckan bra med klockans gps. Har även mätt sträckor med bilen och dessa har stämmt nästan helt rätt mellan bil och klockan. Det har varit lite beroende på vilken sträcka och hur gps har tagit in sateliten. En av sträckorna stämmde exakt och några andra har diffat ca 50-200 m.
Annie F
1981 • Tullinge
#38
11 juni 2012 kl 23:14
Gilla
haha det har var ju en rätt underhållande tråd :-)

men hur kan man på riktigt inte förstå att mätaren i bilen kan visa olika om däckens radie förändras?

@ Susanne skönt att det löste sig med klockan!
1995 • Mölndal
#39
11 juni 2012 kl 23:34
Gilla
Rolig läsning :-)
1972 • Umeå
#40
26 juni 2012 kl 09:09
Gilla
@Annie om däckets radie ändras kommer även däckets omkrets att ändras. Ett större däck har längre sträcka "runt om" och behöver snurra färre varv vid samma hastighet. Då bilens mätare baseras på antal varv uppstår ett litet fel. Dock ska man hålla koll på att detta fel är ganska litet. 1 mm extra i radie ger 6,28 mm extra omkrets.

En rolig detalj i detta är att om man tar ett rep runt jorden längs ekvatorn i marknivå så är det ganska långt. Om man sedan vill lyfta repet en meter från marken runt om och fortfarande vill att det ska nå runt om behöver det bara förlängas 6,28 m.
< < < 1 2 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.